Men mirakel inträffar - 'gubben gjorde en Lazarus' och till allmänhetens förvåning - återfick han sin plats på granitplinten!
Vem är han, var står han - och vad erinrar han om?, Varjag
Precis så var det sveahk. Den enda gåtan - är VAR han varit under bolsjeviktiden. De goda irkutskborna debatterar fortfarande om den sakensveahk skrev:...en järnväg...österut...och så uppstod den transsibiriska...och därför står upphovsmannen, Alexander III, där i Irkutsk igen, efter att under sovjettiden ha fått överlämna platsen till en proletariskt mer uppbyggande obelisk...!
Eller hur, varjag, ungefär så var det välan...![]()
Hans K
Frågan var kanske väl allmänt hållen, vilket öppnar för att det blir lite som med Brasses lattjo lajban-låda (fel, fel, fel, men ändå rätt). Jag tror att du har rätt i att alla levde en betydande del av sina liv i St. Petersburg, men jag söker ändå ett mer specifikt svar än så. Och det har inte så mycket med deras liv att göra utan med deras död...liljen skrev:Jag får lägga en gissning eftersom det står så stilla här. Gissar att de tillbringade stor del av sitt liv och sin gärning i St. Petersburg. Det borde de ha gemensamt.
Dom tycks alla ha 'samlats på en plats' efter sin hädanfärd. Nämligen Alexander Nevskyklostrets kyrkogårdar i St Petersburg. Glinka och Korsakov ligger i Tikhvin-kyrkogården som tydligen är en del av samma komplex.?,VarjagTomas C skrev:Frågan var kanske väl allmänt hållen, vilket öppnar för att det blir lite som med Brasses lattjo lajban-låda (fel, fel, fel, men ändå rätt). Jag tror att du har rätt i att alla levde en betydande del av sina liv i St. Petersburg, men jag söker ändå ett mer specifikt svar än så. Och det har inte så mycket med deras liv att göra utan med deras död...liljen skrev:Jag får lägga en gissning eftersom det står så stilla här. Gissar att de tillbringade stor del av sitt liv och sin gärning i St. Petersburg. Det borde de ha gemensamt.