Generalernas hämd på Berija?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
D_29
Medlem

Generalernas hämd på Berija?

Inlägg av D_29 » 7 oktober 2008, 21:43

Jag läste i en bok (Antony Beevors Berlin slutstriden tror jag)
att dom ryska Generalerna fick sin hämd på Berija efter Stalins död.

Fick dom sin hämd?
Torde inte vara snäll.

Användarvisningsbild
D_29
Medlem

Re: Generalernas hämd på Berija?

Inlägg av D_29 » 18 oktober 2008, 11:15

Jag hittadesvaret själv i boken "Stalin den röde tsaren och hans hov" jag skriver svaret själv eftersom jag har sett att över 162 personer har tittat in på tråden...

Den 25 juni 1953 satt Berija glatt i sin hammock ute på Datjan, gungande och sjöng georgiska sånger. Han hade kallats till ett särskilt möte med presidiet nästa dag. Nina sade åt honom att vara försiktig men, förklarade han, han var inte orolig eftersom Molotov stödde honom. Under mötet reste sig Chrusjtjov vid ett-tiden på eftermiddagen och gick till angrepp mot Berija. Bulganin stämde in, men Mikojan blev överraskad när han hörde att Berija skulle gripas.
-Vad står på, Nikita" frågade Berija. "varför letar du löss i mina byxor?" När det blev Malenkovs tur att uttala sitt stöd för kuppen, kunde han inte bärga sig längre utan gav signal till generalerna som stog och väntade utanför. Marsalk Zjukov slog upp dörren, gick fram till Berija och grep honom. Också Nina Berija, hennes son Sergo och svärdotter Marfa Peskova greps och sattes i fängelse. Från sin cell bombarderade Berija Malenkov med brev och bad om hjälp och nåd för sin familj. Den 22 december dömde en hemlig politisk domstol Berija till döden. Berija kläddes av ända in på underkläderna, händerna fjättrades och fästes i en krok i väggen. Han bad desperat för sitt liv och gjorde sådant oväsen att man stoppade in en handduk i munnen på honom. Hans ögon buktade ut under bandaget som lindats runt han ansikte. Hans bödel - general Batitskij (senare befodrad till marsalk för denna gärning) - sköt Berija mitt i pannan.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 oktober 2008, 12:59

Hämnd för vad? Vad menar Beevor?

/Martin

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 18 oktober 2008, 13:08

Jag skulle inte fästa alltför stor tilltro till en sån som Montefiore. Det finns god bevisning för att den här s.k. rättegången mot Beria aldrig ägde rum i december 1953 utan att han sköts i lönndom redan i juni 1953.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 oktober 2008, 13:11

Martin Lundvall skrev:Hämnd för vad? Vad menar Beevor?

/Martin
Jag är också lite frågande??? Har boken (Beevors) - men är för lat för att leta upp det :roll: Kanske D_29 kan förklara bättre? Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 oktober 2008, 13:27

Leopold skrev:Jag skulle inte fästa alltför stor tilltro till en sån som Montefiore. Det finns god bevisning för att den här s.k. rättegången mot Beria aldrig ägde rum i december 1953 utan att han sköts i lönndom redan i juni 1953.
Jag är intresserad av denne Batitskij som skulle 'hållit i yxan'. Du är ju väl informerad on sovjetiska förhållanden och läser (gissar jag) flytande ryska.
Mannen hette troligen(?) Pavel Fedorowitsh Batitskij - och jag tror han fick en marskalkstav - men när??? Han hittas bara på engelska i samband med ngn/ngra mongoliska utmärkelser :roll: . Men jag är säker på att hans utnämning till marskalk måste ha innefattat en ordrik meritlista för att förklara hans befordran till en så hög post.
Kanske du kan räta ut frågetecknen runt denne man?, Varjag

Användarvisningsbild
D_29
Medlem

Inlägg av D_29 » 18 oktober 2008, 18:15

Förlåt för att jag ställde en fråga utan att ha bok/författare samt sidnummer.
Jag visste bara att Berija var en dom personer som var delaktiga i Stalins massmord med mycket blod på fingrarna.
När jag sedan läste att Generalerna fick sin hämd (någonstans) så undrade jag bara om dom fick sin hämd...

Förlåt för att jag inte är så historiekunnig som jag vill vara.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 oktober 2008, 19:21

Jag tror inte att någon av oss menade något illa med våra frågor, åtminstone inte jag. :) Berija begick många grymheter men han var knappast ensam och detta visste "generalerna", hade Berija gjort något speciellt som hade retat upp de sovjetiska militärerna? För inte kunde de väl se Berija som roten till allt ont i Sovjetunionen.
Frågor man inte får man inte svar. :)

/Martin

Användarvisningsbild
D_29
Medlem

Inlägg av D_29 » 18 oktober 2008, 19:26

Tack Martin.... :wink:
Jag uppskattar att man som lekman kan få lära sig saker på detta forumet.
Tack ännu en gång .D29

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem

Inlägg av MajorLove » 18 oktober 2008, 20:11

Martin Lundvall skrev: hade Berija gjort något speciellt som hade retat upp de sovjetiska militärerna?
När Stalin beordrade morden på officerare från Marskalk Tchukasjeskij ned till och med ca 1/4 av inneliggande årskull av kadetter, vem tror Du organiserade detta, från gripanden via fabrikation av underlag för skenrättegångar till massavrättningarna? Vem tror Du militärerna höll ansvarig för Röda Arméns erbarmliga insats 1939 och katastroferna 1941 och 1942? Tror Du at Zjukov, som personligen ingrep för att rädda livet på många dugliga officerare som exempelvis Konev, vilken av Stalin/Beria dömts till döden för misslyckanden 1941, delade uppfattningen att den som inte uppfyllde orealistiska förväntningar bokstavligen fick klä skott för Stalins personliga missgrepp?

Nog hade Röda Armén mycket att hämnas KGB för och vinna på att KGBs ställning försvagades!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 oktober 2008, 22:47

Berija, hade inget att skaffa med den stora 'utslaktningen' av generalstaben, armén, flottan och flyget 1937-38. NKVD leddes då av Nikolai Yezhov. Som på Stalins order 'la in överväxeln' och presiderade över de mordorgier som gått till Sovjethistorien som Yezhovchinan. Yezhov gick till verket med sådan entusiasm att 'han sprang före lokomotivet' sägs det. Det var först när det blev dags att slakta Yezhov, som Stalin importerade Berija från Georgien, hösten 1938. Men då hade Stalin redan slagit till bromsarna på mordmaskinen. Berija presiderade över den 'vanliga saneringen' av NKVD efter Yezhov då ritualslakten på 'felande Tjekister' tog fart 1939. Men i den omgången lämnades krigsmakten i stort sett i fred. M.a.o. - visavi krigsmakten - kunde Berija börja med relativt 'rena händer', Varjag

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 19 oktober 2008, 00:41

Det som talar för att Beria mördades redan i juni 1953 är dels att inget protokoll står att uppbringa från den här påstådda rättegången i december 1953 trots att sådana alltid fördes och arkiverades. Sedan har vi inte minst Chrustjovs eget erkännande till den franske senatorn Pierre Commin i maj 1956 där han medgav att det inte fanns några bevis mot Beria och att han sköts på fläcken vid mötet i juni 1953.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 oktober 2008, 12:23

Leopold skrev:Det som talar för att Beria mördades redan i juni 1953 är dels att inget protokoll står att uppbringa från den här påstådda rättegången i december 1953 trots att sådana alltid fördes och arkiverades. Sedan har vi inte minst Chrustjovs eget erkännande till den franske senatorn Pierre Commin i maj 1956 där han medgav att det inte fanns några bevis mot Beria och att han sköts på fläcken vid mötet i juni 1953.
Jag är beredd hålla med Leopold här, då Berija inte var den typ av 'fånge' som man låter leva för länge. Då han visste för mycket - om dom som skulle mörda honom :roll: 'Bevis mot Berija'? För vadå? Som inte hans bödlar var lika djupt inblandade i!

Men igen Leopold - har du lyckats tråla fram något mera om Marskalk Batitskij????????

Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 oktober 2008, 13:57

Den gode Batitskij fick sin marskalkstav 1968 och blev det därför knappast för att ha skjutit Berija.

Han föddes 1910 dog 1984.
Under kriget så hade han flera stabstjänster och fälttjänstgörningar (divison och kår), han deltog i befriandet av Ukraina, Moldavien och Vitryssland. Efter kriget så hade han ett flertal stabstjänster, bland annat i Moskva men fick också en del operativa tjänster. 1961 blev han kandidatmedlem till centralkommiten och 1966 fullvärdig.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 oktober 2008, 05:04

Martin Lundvall skrev:Den gode Batitskij fick sin marskalkstav 1968 och blev det därför knappast för att ha skjutit Berija.

Han föddes 1910 dog 1984.
Under kriget så hade han flera stabstjänster och fälttjänstgörningar (divison och kår), han deltog i befriandet av Ukraina, Moldavien och Vitryssland. Efter kriget så hade han ett flertal stabstjänster, bland annat i Moskva men fick också en del operativa tjänster. 1961 blev han kandidatmedlem till centralkommiten och 1966 fullvärdig.

/Martin
Tack Martin för Marskalk Batitskij's c.v. och håller med dig. En stabsofficer och general vid slaktmasken förefaller mindre troligt så ett frågetecken för Montefiore's beskrivning. Att han skulle erhållit marskalkstaven först femton år efter 'bedriften' rimmar inte heller riktigt med förnuftet.....Varjag

Skriv svar