777 skrev:
" Genom sin filosofi har Thales kommit att betraktas som en förgrundsgestalt i grundandet av den västerländska vetenskapen i och med att han menade att allt kunde förklaras utan åberopande av gudarna.
Wikipedia utger sig för att vara en encyklopedi . Jag tycker inte att det är ointressant vad dem säger.
Dem hänvisar ju bara till vad andra påstår.ex aristoteles, etc. Det finns källhänvisningar till dem uppgifter dem lämnar.
Det du citerar är tydligen sagt av Sten Högnäs i "Idéernas historia". Det får väl lite grann stå för Sten Högnäs. Han är ingen primär källa och det nämns inte vad han grundar sitt påstående på (jag tänker inte gå och köpa hans bok för denna diskussions skull).
Att döma av Diogenes Laertios verkar Thales själv definitivt trott på andar, och att allt hade en själ (inklusive döda ting) och hade "gudomlighet" i sig, och alltså inte alls uteslutit gudar ur sin världsbild. Det nya med hans tänkande verkar snarare ha varit att han ansåg att några naturfenomen
alls kunde förklaras utan att åberopa gudar. (Sen hade han förstås extremt fel i många av sina förklaringar, men det revolutionerande var att han ens
försökte komma med förklaringar).
För övrigt skulle jag inte påstå att det du citerar ovan är identiskt med "Vetenskapen motsätter sig inte att någon tror på gudar men inom vetenskapen finns inte utrymme för gudar". Att allt kan förklaras utan åberopande av gudar är inte samma sak som att det inte finns utrymme för gudar.
Engelska wikipedia har en oerhört mycket mer utförlig artikel om Thales än den svenska, och nämner heller inte något i stil med Sten Högnäs uttalande. Även Internet Encyclopedia of Philosophy har en mycket mer utförlig artikel.
http://www.iep.utm.edu/t/thales.htm
Men tillbaka till ditt påstående "Vetenskapen är en filosofi! vetenskapen är en ateistisk filosofi i grunden!". Ett extremt kategoriskt påstående.
Du grundar alltså detta på vad Sten Högnäs säger om Thales. Ser du något problem i detta?
Kan det vara så att det inte är vare sig Thales eller Sten Högnäs som definierar vad vetenskap är?