"Text tagen från google"
Quiz: Religionshistoria
Re: Quiz: Religionshistoria
Esters bok" berättar om hur, för nästan tretusen år sedan, den judiska drottning Ester tillsammans med sin mobror Mordechai räddar sitt folk i det Persiska riket från den förintelse som planerades av den djävulske Haman. Den judiska högtiden Purim firas till minne av denna mirakulösa räddning.
"Text tagen från google"
....
"Text tagen från google"
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
- Anders Nyman
- Medlem
ola skrev:Esters bok" berättar om hur, för nästan tretusen år sedan, den judiska drottning Ester tillsammans med sin mobror Mordechai räddar sitt folk i det Persiska riket från den förintelse som planerades av den djävulske Haman. Den judiska högtiden Purim firas till minne av denna mirakulösa räddning.
"Text tagen från google"....
Tackar Anders...
Vem är störst i himmelriket och vad sade jesus om detta ?.....
Var i bibeln finnes texten ??....
Vem är störst i himmelriket och vad sade jesus om detta ?.....
Var i bibeln finnes texten ??....
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Hallå?
- Niedzwiadek
- Medlem
Även jag skulle gärna se lite liv i denna tråden, tror nog du kan ställa en ny fråga Giancarlo.
Försöker att kicka igång quizen..
Vem är den mytologiska gestalten i manuskriptet nedan? (stora plus till den som kan säga varifrån det kommer)

Vem är den mytologiska gestalten i manuskriptet nedan? (stora plus till den som kan säga varifrån det kommer)

Det jag först kom och tänka på var naturligtvis Sankt Göran och draken, men han brukar avbildas på häst och ngt lejon har jag inte sett tidigare. Jag chansar dock med Sankt Göran och tackar för utmaningen.
Vartifrån avbildningen kommer ifrån vet jag ej.
Sankt Göran är fel..Leonidas skrev:Det jag först kom och tänka på var naturligtvis Sankt Göran och draken, men han brukar avbildas på häst och ngt lejon har jag inte sett tidigare. Jag chansar dock med Sankt Göran och tackar för utmaningen.
Ledtråd: "mytologisk gestalt" är ett understatement.
- Anders Nyman
- Medlem
Oj, det var en svår nöt att knäcka.

Kan det vara en avbildning av romanfiguren Yvain, från riddarromanen med samma namn av Chrétien de Troyes?
/G:son
Intressant gissning, men fel..G:son skrev:Kan det vara en avbildning av romanfiguren Yvain, från riddarromanen med samma namn av Chrétien de Troyes?
Ledtråd: Betydligt kändare...
Lejonet och den eldspsprutande ormen passade på temat, men det är sannolikt ett katolskt helgon som avbildas.Giancarlo skrev: Intressant gissning, men fel..
Ledtråd: Betydligt kändare...
Släppte att det skulle vara ett helgon och funderade på mytologiska gestalter. Tror att jag kommit på det. Är det Percival som håller ned lejonet och dödar ormen?
Tyvärr fel..G:son skrev:
Lejonet och den eldspsprutande ormen passade på temat, men det är sannolikt ett katolskt helgon som avbildas.
Också fel..leonidas skrev:Släppte att det skulle vara ett helgon och funderade på mytologiska gestalter. Tror att jag kommit på det. Är det Percival som håller ned lejonet och dödar ormen?
Ledtråd: Porträtteringen är allt annat än typisk.
Textens ursprung är nuv. Tyskland på 900-talet. Figuren är dock känd sen flera hundra år tidigare.
Ärkeängeln Mikael tampas med vilddjur?