Måste medge att jag inte helt har satt mig in i detaljerna. Men jag tror inte att det är ett stödköp av dollar. Snarare handlar det om att försöka smörja de dollarpressar som börjar gå allt varmare, genom att skapa fler kanaler för att skeppa ut nya dollar. Moderna sedelpressar är ju som bekant imaginära och producerar siffror representerande valutatillgångar på dataskärmar. Dessa sedelpressar styrs via centralbankernas räntor, en låg ränta, som FED:s (det är ju den som driver hela krisen) gör att sedelpressen går fortare eftersom fler då vill låna pengar till den låga räntan. Dessa pengar förs helt enkelt upp som nya siffror på låntagarens dataskärm. (Det är så den moderna sedelpressen funkar.)Chaotica skrev:Stefan Ingves har beslutat att låna ut dollar till svenska banker.
Riksbanken o amerikanska centralbanken har enats att öka swapfaciliteten?? till 30miljarder dollar.
Är detta ett stödköp av dollar?
Men ibland kan det ju vara lite besvärligt att distribuera pengarna, tex så har även operatörer av imaginära sedelpressar nattvila och ibland kanske det behövs nya sedlar på andra håll i världen då det är natt i USA. Men framförallt så handlar det nog om att det trots allt är lite pyssel med att föra de nya imaginära sedlarna över gränserna. Detta hjälper nu riksbanken och andra utomamerikansa centralbanker till med genom att själva pressa nya dollar, vilka dock bakåt replikeras med att riksbanken tar upp ett lån i dollar av FED samtidigt som ett lån i kronor förs upp på FED.
Jag har inte uppfattat det som något annat än att dessa lån är avsedda att återbetalas så snart de slutliga låntagarna hunnit få fram sina nypressade imaginära dollar genom andra kanaler. Men som sagt jag är inte helt påläst.