Hej! Jag håller på med ett proejktarbete som kräver att jag får bakgrundshistorian till Sudettyskland. Är det någon som vet något? Väldigt gärna med källa.
Tack på förhand
Sudettyskland
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Sudettyskland
Hej och välkommen! Angående källor: har du kollat med ditt lokala bibliotek? Det bör finnas flera böcker som berör 30-talets historia; på rak arm kan jag komma på "Den mörka dalen", "Ett tyskt århundrade" och "Centraleuropas historia", men jag vet inte i vilken grad som just Sudetlandet berörs i böckerna.
Biblioteket är en bra idé - där kan du också kolla i ett bättre uppslagsverk på Sudetenland eller så kan du leta runt lite på nätet. Visa oss gärna resultatet.
MVH
Hans
MVH
Hans
Om du med Sudetenland menar fördrivningen av tyskarna 1945-46, så testa att söka på författarnamnet Friedwald KumpfSofiaSte skrev:Hej! Jag håller på med ett proejktarbete som kräver att jag får bakgrundshistorian till Sudettyskland. Är det någon som vet något? Väldigt gärna med källa.
Tack på förhand
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.
- Thomas Johansson
- Medlem
(Ovidkommande bild borttagen.)
- Utåtriktad
- Medlem
(Bild från föregående inlägg borttagen.)
Jag måste säga att Skalman forum är en fantastisk mötesplats. Här har vi historieintresserade
ypperliga möjligheter att få tips om aktuell litteratur och utbyta tankar. Därför har jag svårt
att förstå att inte moderator eller redaktionen reagerar när en medlem kränker en annan medlem
som Thomas Johansson uppenbarligen gör i denna tråd. Vi medlemmar måste kunna känna att vi
kan fråga saker utan att behöva bli kränkta. Skärpning redaktionen! (ps. denna kränkning har legat
ute i drygt 5 dygn utan reaktion).
Hälsningar
Peter
Jag måste säga att Skalman forum är en fantastisk mötesplats. Här har vi historieintresserade
ypperliga möjligheter att få tips om aktuell litteratur och utbyta tankar. Därför har jag svårt
att förstå att inte moderator eller redaktionen reagerar när en medlem kränker en annan medlem
som Thomas Johansson uppenbarligen gör i denna tråd. Vi medlemmar måste kunna känna att vi
kan fråga saker utan att behöva bli kränkta. Skärpning redaktionen! (ps. denna kränkning har legat
ute i drygt 5 dygn utan reaktion).
Hälsningar
Peter
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Vi kan inte vara överallt, så därför ankommer det på medlemmarna att själva anmäla poster som de finner anstötliga, antingen genom att PM:a en moderator eller klicka på ikonen ovan med "!" i den nedåtriktade triangeln.Utåtriktad skrev:Skärpning redaktionen! (ps. denna kränkning har legat ute i drygt 5 dygn utan reaktion).
"Kränkning" är ett ord som överanvänds idag av en tunnhudad generation. Thomas Johansson kunde möjligen ha uttryckt det lite mer diplomatiskt, men han har en poäng. Sudetlandet är ju inte direkt terra incognita i 1900-talshistorien, och det verkar som om förmågan att själv leta reda på information börjar bli en förlorad konst. Vi har haft den här diskussionen åtskilliga gånger, och det finns inget svar. Att medlemmar kan känna en viss frustration för nya medlemmar som postar en fråga för att sedan dra när de fått den (läx)hjälp de behövde är fullt förståeligt. Om det sker tillräckligt ofta tröttnar man på att skriva bra svar.
Sedan kan man notera att SofiaSte inte besökt forumet (i varje fall inte som inloggad) sedan den dag hon postade sitt hittills enda inlägg. Hon har varken bekräftat att hon haft nytta av informationen, ej heller tackat för hjälpen. Precis som att medlemmar ska vara hyggliga mot nykomlingar, kan man förvänta sig ett erkännande tillbaka och inte bara besök för att få läxhjälp. Förhoppningsvis återkommer hon med frukterna av sin research för att ställa följdfrågor.