AFÖ 64
AFÖ 64
AFÖ 64 Arméfälttjänstövning 1964 gick av stapeln den 2 - 7 okt 1964 med deltagande av inte mindre än 4 armébrigader, nämligen IB 42, IB 46, PB 5 och PB 26. Slutövningen genomfördes i NÖ Skåne och bl.a genomförde IB 46:s Stormkanonkompani utrustat med 6 st SAV m/43 en landsvägsmarsch från Halmstad till Åhus på Skånes östkust (inte mindre än 14 mil). Chef för detta kompani var reservkaptenen Fält (tillhörande P2). Är det någon som vet mer om detta kompanis bravader under denna övning eller andra övningar där detta kompani kan ha deltagit? Detta 46.Stormkanonkompani ombeväpnades för övrigt 1978 till IKV 91.
Re: AFÖ 64
För de som är ytterligare intresserade av AFÖ 64 och den stora slutövningen söder om Kristianstad 1964, så kan kanske den bifogade kartskissen väcka än mer frågor. Finns det någon bersökare av dessa sidor som vet mer om övningen, så vore jag tacksam för respons.
Boken "Från Brunkeberg till Nordanvind" beskriver svenskt infanteris bravader, med bland annat redogörelser för många övningar på 1900-talet. Kanske finns det mer om aktuell manöver där. Författare: Nelson, förnamnet glömt.
Bertil Nelsson
ISBN 10: 9187184230
ISBN 13: 9789187184239
Publisher: Probus
Publication Date: 1993
Kommer jag ihåg skall jag titta i den hemma - annars påminn mig.
MVH
Hans
ISBN 10: 9187184230
ISBN 13: 9789187184239
Publisher: Probus
Publication Date: 1993
Kommer jag ihåg skall jag titta i den hemma - annars påminn mig.
MVH
Hans
En organisationsöversikt när det gäller de stridsvagnar (ingående i PB 5) som rullade under slutövningen när AFÖ 64 genomfördes.
- Bilagor
-
- Organisation PB5 under AFÖ 64.jpg (39.25 KiB) Visad 3906 gånger
Redovisar dU BARA STRVFÖRBANDEN UNDER ÖVNINGEN?
Oppp...capslock

Oppp...capslock
Den visade tablån över PB 5:s stridsvaganar är bara en del av den bok som jag håller på med och som kommer att få titeln: "PB 26 - en pansarbrigads debut på de skånska slätterna...". Då huvudinslaget i slutövningen var just en duellsituation mellan två nästan fulltaliga pansarbrigader, så handlar väldigt mycket om stridsvagnsdueller. Naturligtvis kommer även andra förband, som pansarskytte, spaning, underhåll och artilleri, att figurera.
Så PB 5 hade inga pskförband?

Vad innehöll 26.pskomp?

Naturligtvis hade PB 5 pansarskyttekompanier. Dock var dessa becyklade(!!), men kunde tilldelas KP-bilar. Det fanns emellertid inte KP-bilar till båda pansarskyttekompanierna i PB 5:s pansarbataljoner (Org Pbrig 58). PB 26:s pansarskyttekompanier var utrustade med PBV 301 eftersom de var organiserade enligt Pbrig 63.
Två bandgående spanplut med PBV 301 och två bilspanplut med 903:or. Dessutom ingick en pvplut med 4 pvpjästgbilar (9 cm pvpjäser) och två 939:or (med dubbelksp m/36?).MD650 skrev:Vad innehöll 26.pskomp?
Ur boken Norra Skånska Regementet 1811-1994 Del IIVJ5 skrev:Finns det någon bersökare av dessa sidor som vet mer om övningen, så vore jag tacksam för respons.
Sid 93-94
De fyra stridsvagnskompanier som ingick i P6-brigaden var utrustade med Strv 81 medan Lars Möllers 16:e strvkomp var utrustat med strv 101.
Detta strvkomp var också det första komp som fick utbildning på 101:an vid P2 utbildningsåret 1960-1961. Stridsvagnsbeväpningen skilde sig markant mellan de båda pansarbrigaderna. P6 brigaden var alltså utrustad med 48 Centurioner medan den Ahnfeltska västgötabrigaden hade totalt 35 svenskbyggda stridsvagnar av typen 74. Överste Colliander gav följande svar på frågan om han hade haft någon fördel av att hans brigad var urrustad(sic) med Centurioner och motståndarsidans med 74:or:
(intervju 1992)
”Det var väl egentligen lite orättvist mot chefen för PB5 att möta en motståndare, som kunde nedkämpa hans stridsvagnar utom räckhåll för hans egna eldrör…”
Jag har ett gägn kartor som är tryckta inför AFÖ 64. En del som troligtvis har använts vid högre stab. Skall se om jag kan hitta dem. inköpta på loppis i skåne för ett par tior.
Är mycket intresserad. Hör av dig.Stivne skrev:Jag har ett gägn kartor som är tryckta inför AFÖ 64. En del som troligtvis har använts vid högre stab. Skall se om jag kan hitta dem. inköpta på loppis i skåne för ett par tior.
AFÖ-kartan 1964 är i skala 1:50.000 med påtryck i blått/lila och ytterligare någon färg. Påtrycket visar på begränsningar och förbjudna områden för deltagande trupp. Fält med begränsad bärighet för att inte förstöra täckdikningen, minkfarmer, vägar med sämre bärighet och mycket annat hämatdes in från markägarna inför övningen. Markägarna uppmanades också att sätta upp den sk x-skylten på mark som inte fick användas.
Kartan användes i övningsförberedelserna och genomförandet av övningen på alla nivåer, inte bara högre staber. Kartan var en tidig 50.000-del av det sk "grönsaksbladet", nuvarande terrängkartan, som under den här tiden började användas i stället för generalstabskartan 1:100.000.
AFÖ- 64 kartan trycktes upp i ett så stort antal att den var mer eller mindre standardkarta i den militära förbandsutbildningen i området långt in på 70-talet.
Mvh
Chenapan
Kartan användes i övningsförberedelserna och genomförandet av övningen på alla nivåer, inte bara högre staber. Kartan var en tidig 50.000-del av det sk "grönsaksbladet", nuvarande terrängkartan, som under den här tiden började användas i stället för generalstabskartan 1:100.000.
AFÖ- 64 kartan trycktes upp i ett så stort antal att den var mer eller mindre standardkarta i den militära förbandsutbildningen i området långt in på 70-talet.
Mvh
Chenapan