Arvid Lindman och Lenin

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Arvid Lindman och Lenin

Inlägg av Robert Sköld » 9 augusti 2008, 22:58

Jag kom över ett exemplar av Zeth Höglunds bok (memoarer) "Revolutionens år - minnen i fackelsken" (För er som inte känner till honom var Höglund en av skaparna till det som skulle bli SSV/SKP/VPK). I boken nämns en intressant och komisk episod som enligt Höglund lär ha inträffat när Lenin var i Sverige för en kort vistelse 1917, han var ju som bekant på väg någon annan stans.

Det förhöll sig så att de ryska boljsevikerna och mensjevikerna hade lite ont om pengar, så några svenska kamrater beslutade sig för att samla ihop lite till reskassan åt dem, bland annat inom riksdagens väggar (Fabian månsson gick runt och frågade där).

Detta gick enligt utsaga förvånansvärt bra och man samlade ihop en rejäl slant. Såååååå till punchlinen i denna lilla historia, så hade någon frågat Högermannen och tidigare statsministern Arvid Lindman om en slant till ryssarna, med motiveringen att "de sitter snart vid makten i ryssland", och hör och häpna, antikommunistern Lindman skjöt till 100 riksdaler med orden "bara lenin reser idag".

Varför lägger jag in denna tråd då, jo jag vill helt enkelt bara kolla fall någon har stött på den tidigare, och om Lindman har gett någon kommentar efter detta? (Sen vill jag givetvis roa er lite med)

/Sköld

Ben
Medlem

Re: Arvid Lindman och Lenin

Inlägg av Ben » 10 augusti 2008, 11:18

Det finns inte något om detta i Ivar Anderssons bok om Lindman. Lindmans publicerade dagboksanteckningar omfattar inte våren 1917.

32 ryssar, inkluderande Lenin, anlände tydligen med Malmötåget klockan 9:23 den 13 april 1917 och reste vidare (utom Karl Radek) norrut klockan 18:37 samma kväll.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 augusti 2008, 11:44

Jag har stött på uppgiften tidigare, tror det står att läsa i Ryska posten. Jag kommer inte ihåg något närmare om vad det stod eller vad Lindman hade sagt. Jag har inte heller reflekterat något vidare över penningbidraget.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 augusti 2008, 14:18

Det första jag hört om detta. Men Etthundra Riksdaler! För att få en bolsjevikhövding ur landet på snabbast möjliga vis???
Låter inte troligt. Hur mycket var 100 spänn då - i dagens värde??? Måste ha varit = nära en Tiotusenlapp 8-)
Så mycket 'växel' tror jag inte ens Arvid Lindman bar i fickorna 1917!

Men - som en reflektion, hade det varit ett billigt pris - att muta konstaplarna på Klara Polistation - att arrestera Lenin för motstånd mot arrest och klubba ihjäl han (hjärtattack!). Världshistoriens mest lönsamma muta :) , Varjag

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 augusti 2008, 17:22

Sällskapet bestod ju av över 30 personer, så pengarna var väl inte bara för Lenin. Men alltsammans är utförligt beskrivet i Ryska posten.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 augusti 2008, 21:54

Har mina egna dubier över beloppet 100 kronor, vad kan en vanlig arbetarlön ha varit vid tidpunkten, jag menar ett kilo mjöl kostade 12 öre enligt en av mina källor!

Hursomahaver är det en rätt intressant anekdot, och man funderar lite på om det inte var detta Marx menade med att delar av borgarklassen kommer att sluta upp i revolutionen. ;-)

Lenins möte med de svenska kamraterna är i stösta grad en fråga som är intressant att diskutera dock, han lär även ha författat ett telegram tillsammans med Fredrik Ström där han anhöll om att få träffa Zeth Höglund där han satt i sin cell på Långholmen.

/Sköld

OT Ström är också han en historia för sig, även han återgick till socialdemokratin precis som hans vän Zäta, och blev till och med socialdemokratisk riksdagsman (något som Zäta aldrig förläts nog att bli, han kom att ha posten som Finansborgarråd i Stockholm som "bäst").

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

Inlägg av David Asplund » 2 september 2008, 18:26

Bolsjevikerna lovade väl att ta ut Ryssland ur kriget. Därmed försvann också ett hot mot Sverige.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 september 2008, 19:14

Möjligt att sådana tankar kan ha funnits med i tankegångarna. Jag kommer närmast att tänka på när Bakunin eller var det Kropotkin, som ett antal år tidigare besökte sverige, han lär ha behandlats som en populär tänkare, nästan som en kändis, och mottogs väl! Jag menar att det mycket väl kan ha funnits strömningar, som kanske aningen naivt såg bolsjevikerna som något trendigt som hade sina vägar förbi sverige, och då talar jag om grupper som i normala fall inte sympatiserade med dem.
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 4 september 2008, 15:35

Robert Sköld skrev:Möjligt att sådana tankar kan ha funnits med i tankegångarna. Jag kommer närmast att tänka på när Bakunin eller var det Kropotkin, som ett antal år tidigare besökte sverige, han lär ha behandlats som en populär tänkare, nästan som en kändis, och mottogs väl! Jag menar att det mycket väl kan ha funnits strömningar, som kanske aningen naivt såg bolsjevikerna som något trendigt som hade sina vägar förbi sverige, och då talar jag om grupper som i normala fall inte sympatiserade med dem.
Bakunin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 september 2008, 21:24

Jag kollade i Ryska Posten och hittade att Björkgren refererar till Fredrik Ströms memoarer i I stormig tid. Uppgifterna i böckerna är densamma, men står utförligast i I stormig tid.
- Vi lånade, sade Lenin plötsligt, några tusen kronor för resan av en schweizisk partivän, en fabrikör. Kan ni hos några arbetarorganisationer låna ett par tusen kronor; det är dyrt att resa genom ert långa land och genom Finland.
Jag lovade att försöka. Jag telefonerade till ett par fackföreningsmän, till vår bokförlagschef och till Fabian Månsson att göra en insamling i riksdagen. Fabian skaffade ett par trehundra kronor, han gick bl. a. till Lindman, som var utrikesminister. "Jag gärna på hundra kronor, bara Lenin reser i väg i dag." Flera borgerliga riksdagsmän skrev på, ty Fabian sa: "Dom regerar Ryssland i morgon." Det trodde icke Fabian alldeles, men det tog skruv och han fick i alla fall rätt! Vi fick ihop några hundra kronor och Lenin var glad. Han var en fattig man. På detta sätt kunde han likvidera hotellet och biljetterna till Haparanda.

Sida 201.

Har du läst Ströms memoarer Robert? Kanske tar jag upp sådant du redan visste. Historien framstår då som lite annorlunda, dels pungade inte Lindman upp kontant utan skrev upp sig, dessutom kan man ju inte lita på att sifferuppgifterna. De fick ihop några hundra kronor varav trehundra från riksdagen och av dem bidrog Lindman med hundra kronor. Man kan ju helt enkelt ha avrundat uppåt.

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 6 september 2008, 17:12

Tack först och främst till Loop för du bättrade på mitt minne, Bakunin träffade väl tillochmed konungen?

Martin, jag har inte läst Ströms bok, skulle gärna göra det dock. Kanske är den mer pålitlig, eftersom Ström faktiskt var en del av skeendet. Höglund satt ju trots allt på Långholmen så han kanske helt enkelt fattade saker lite fel? Är inte helt klar med Höglunds bok ännu, men jag tror inte han nämner något mer om denna episod i memoarerna.

/Robert

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 9 september 2008, 21:02

Enligt Underjordiskt i Norden, Michael Futrell, så träffade Bakunin Karl XV 1863. Jag vet inget om denna bok och den är lite skum måste jag säga. Jag har dock bara bläddrat i den, då mitt ex är osprättat til största delen och jag gillar osprättade böcker, men jag ska sprätta den och läsa den.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 12 september 2008, 22:39

Jag stötte på det i något standardverk någon gång, minns inte vilket, men det verkar ha hänt för det fanns bilder på honom etc, så jag tror inte du ska tvivla på boken i det avseendet.

Jag läste vidare hos en kamrat förra helgen ytterligare en sak gällande Lindman och Lenin, texten var som jag minns det i princip identisk med det jag läste i Höglunds memoarer, dock med den lilla skillnaden att det skulle ha varit Ström som gick runt och samlade pengar och fick 50 kronor av Lindman. Boken var någon av Jolo, Jan Olof Lennart Olssons "1914", så om någon har den kan ni väl dubbelkolla? Smidigast vore om min Kamrat Maxim (forumnamnet) gjorde det åt mig!

/Robert

Skriv svar