Pansarmuseets framtid

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Re: Pansarmuseets framtid

Inlägg av Thord Wedman » 31 augusti 2008, 22:01

Nu finns det ett litet bildreportage från lördagens förevisning på Axvall på Plastic Warfare.
http://www.plasticwarfare.se/?p=249
Bild
Me snikar skjuts med en T-72

/Thord

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 1 september 2008, 09:29

Det blir en ny förevisning den 27/9.
http://www.pansarmuseet.se/

/Thord

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 11 september 2008, 20:12

Vi var tre pers som var där på förevisningen i augusti, tyvärr så missade körandet vi den pga bilproblem. Men det var kul att se samlingen, den var större än vad jag trodde.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 7 oktober 2008, 17:21

Senaste nytt om museet:
Vi har öppet oktober månad ut på de vanliga tiderna, dvs tisdag-onsdag 0900-1500. Därefter blir det stängt till slutet av april. Öppning sker igen den 29 kl 0900-1500. Under denna tid som museet är stängt kan inga telefonsamtal besvaras. Svar på e-mail kan påräknas inom veckan. Inga besök på beställda tider kan göras då museet inte kommer att värmas upp.
Nästa år firar museet 40 år vilket kommer att firas på lämpligt sätt.
Känns skönt mitt i alltihop att man fick vara kvar åtminstone ett år till, hellre det än att allt skulle vara helt igenbommat ett antal år tills det är färdigt i Strängnäs.
Förhoppningsvis innebär detta även att vi hinner bli färdiga så att jag kan få lämna över vagnen till Per-Åke som jag sagt.

/Thord

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 9 oktober 2008, 10:30

Tycker hela flytten verkar ganska tragisk, vad jag förstår så skall inte hela samlingen flyttas utan endast vissa delar, resten säljs eller skrotas :( När det dessutom inte finns något pansarregemente i Strängnäs längre försvinner ju kunskapen om ur prylarna har använts. Enligt uppgift skall samlingen vara världsunik typ den 4-5 största i sitt slag, vet någon om detta stämmer? vore väl i så fall synd att köra stora delar av den till skroten.

Öken-Erik
Medlem

Inlägg av Öken-Erik » 9 oktober 2008, 14:57

Mycket rykten!

Det har florerat en massa rykten dom senaste åren och mycket (dumt?) har blivit sagt.
Här finns masssor av lokalpolitik o personliga känslor involverade.

Jag vill dock påpeka att jag inte är "part i målet" men som aktiv i SPHF så har jag följt debatten.

Vad som är fakta är dock att samlingen INTE kommer att splittras (möjligen kommer några få dubletter att avyttras iom att man slår ihop samlingen med Strängnäs fordon mfl).
Tanken är att vissa av fordonen kommer att visas upp på ett annorlunda sätt är det tänkt, ett mera "publikvänligt sätt" med "dioramor" mm.
Detta betyder med all sannolikhtet att hela samlingen inte kommer att kunna visas upp samtidigt.
Man pratar också om en sorts "referensdel" av museet där nördarna (undertecknad tex) kan få möjlighet att studera det som inte finns ute för den breda allmänheten.

Personligen tycker jag att flytten är bra, egentligen inte för att det är en rent geografisk flytt utan för att Pansarmuseet behöver vitaliseras för att hänga med!
Det GÅR inte år 2008 att tro att man ute på en hed i ett gammalt förråd kan visa upp strv och tro att "alla" skall komma för attt samlingen är så unik.
För samlingen ÄR unik, här finns flera rariteter som bara finns här, och då pratar jag inte bara om svenska vagnar.
Man måste enl min mening även satsa på den "breda massan" med barnfamiljer o skolklasser mm om man vill överleva och det gör man inte om man inte förnyar sej.

Jag har stora förhoppningar på pansarmuseets flytt, ibland måste det till drastiska händelser för att det skall hända något nytt och hur mycket jag än beundrar dom som driver Axvalla idag så känns det som om en förändring är ett måste om vi skall behålla ett pansarmuseum i Sverige överhuvudtaget.

Tänk Flygvapenmuseet utanför Lindköping, med en attraktiv utställning, en välsorterad shop (varför finns det inga modeller tilll salu på Axvalla????) ett enklare fik, aktiviteter för vuxna o barn, IPMS-Östergötland som sitter o bygger modeller en gång i månaden mm.

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 9 oktober 2008, 15:05

Du har helt rätt i det du skriver Erik.

Tyvärr har det florerat rykten om att samlingen ska splittras och vissa vagnar inte är intressanta etc.
Så var det lite i början, innan man lyckades få SFHM (Statens FörsvarsHistoriska Museer) att förstå att HELA samlingen är unik och värd att bevara som den är.
När SFHM började titta på ekonomi var man bara intresserad av de vagnar som funnits i svensk tjänst men där har folket i Strängnäs med Stefan Karlsson i spetsen gjort ett hästjobb med att övertyga om att inget får skrotas, hela samlingen måste sparas.
Man kan ju i det tänka sig reaktionerna från utlandet om man helt plötsligt skrotar vagnar som man fått som gåva, himla bra signaler skickar det runt i omvärlden.

Nu är ju beslutet fattat att museet ska flyttas och då är det bara att köra på det spåret och hoppas att det blir bra.
Jag kommer personligen att stödja på alla sätt jag kan, även om jag helst hade velat ha museet kvar i Axvall/ Skövde.

/Thord

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 9 oktober 2008, 18:00

Det var ju skönt att få det klarlagt att samlingen skall bevaras för utom ev. dubletter.
Jag tycker nog ändå att det är en stor nackdel att det inte finns ett aktivt pansarförband i trakten som kan förse musseet med pigga pensionärer. Jag var en gång i USA och kollade då in USS Lexington i Corpus Christi och vad som förgyllde det besöket var att tala med folk som hade tjänstgjort på hangarfartyg, det ger en helt annan dimension. Det finns väl iofs pensionerarde pansaroffiserare även i Strängnäs men rimligtvis finns det fler i trakten av Skövde.

Att flytta ett musseum för att vitalisera det vet jag inte heller om det är en lysande idé, eller ska man kanske flytta regalskeppet Wasa till Göteborg? :)

Nåväl nu är det som det är och man får hoppas att det blir bra i Strängnäs, men lite tråkigt tycker jag trots allt att det är.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 18 augusti 2009, 15:09

Nu på lördag, den 22/8 firar pansarmuseet 40 år.
Det kommer att vara köruppvisningar kl. 11.00 och 14.00
Jag kommer att deltaga som förare på pbv 302.
Den 31/8 stänger museet och flytten till Strängnäs påbörjas sedan under september månad.
Detta är sista chansen att se samlingen på några år innan det blir färdigt i Strängnäs.
Jag kan inte lova vackert väder men jag kan lova en trevlig dag.
Be there!

/Thord

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 18 augusti 2009, 15:57

Kanske kan få informera lite om det nya museet också?

http://www.arsenalen.se/

Under "Projekt" finns en hel del info om tankarna och lokaliseringen av de nya byggnaderna.

Eskilstunakuriren hade en artikel om byggstarten för ett par dagar sen:

http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.447215

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 19 augusti 2009, 16:28

Nu bryr jag mig inte om var museet finns utan bara att det finns även om jag principiellt är mot all centralisering mot mälardalen... Vad jag dock undrar är varför flytt överhuvudtaget påbörjas långt innan de nya lokalerna är färdiga, I min värd så flyttar man inte saker innan det är färsigt! finns det någon speciell anledning till att man gör på detta i mina ögon genomkorkade vis?

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 19 augusti 2009, 17:18

Naturligtvis finns det anledningar.
1. Ekonomi - dvs användning av resurser på ett kostnadseffektivt sätt.
2. Resurser - när finns lämpliga resurser tillgängliga.
3. Tidpunkt - tidpunkten är vald utifrån vad som är mest lämpligt.

Byggnaden i vilken fordonen skall ställas ut kommer att byggas under höst/vinter 09 i syfte att vara klar att flytta in i under våren 10. Att flytta samlingen under våren 10 skulle innebära att risken för snöslask är mycket stor - föremålen kommer mao att utsättas för vägsalt mm vilket kommer att påverka deras skick och livslängd högst avsevärt.
Samlingen flyttas redan nu för att mellanlagras i närheten - därefter sker inflyttning efterhand som det är lämpligt med hänsyn till var fordonen skall stå, hur utställning runt om skall se ut osv.
Att flytta allt på en gång för att sedan köra in allt samtidigt är inte vare sig praktiskt eller ekonomiskt genomförbart. Inflyttningen kommer att ske under minst ett halvår.
Naturligtvis hade man kunnat låta samlingen stå kvar i Axvall en sommar till, men det skulle försena invigningen i Strängnäs med ett år till.

Att bygga ett museum för ett antal hundra fordon är inte något man gör i en handvändning. Ansvariga för planering och genomförande har gjort allt för att slutresultatet skall bli så bra som möjligt utifrån de resurser som finns.

Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 22 augusti 2009, 22:36

Idag firades museets 40-årsdag med hejdundrande folkfest.
Vi räknade in 2300 besökare, ungefär 1800 fler än vi räknat med, korvgubben sålde slut allt han hade.
De två förevisningarna blev snabbt fyra för att alla skulle ha möjlighet att se.
Vädret var bra, förutom några stänk framåt eftermiddagen.
Det var folk överallt, när jag efter första förevisningen öppnade upp "mitt" garage vällde det in ungefär 50 personer, det var precis knöfullt.

Med andra ord, en jävligt lyckad tillställning.

Fordonen som deltog i förevisningen var:

Strv m/37
Strv m/40K
Strv 103C
Strv 104
Pz 68
T 72
Ikv 91
SKP
Pbv 302
Pbv 501

/Thord
Senast redigerad av 1 Thord Wedman, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 augusti 2009, 22:40

Kunde tyvärr inte komma, då jag jobbade. :(

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 30 augusti 2009, 18:33

Nu är pansarmuseetas saga all.
Idag stängdes portarna för sista gången.

/Thord

Skriv svar