Bästa historiska krigs/strategispele(t)n?
Re: Bästa historiska krigs/strategispele(t)n?
Imperial glory och total war serien är bäst 
IMHO,
The Operational Art of War serien är kanske den krigsspelserie som hitills visat sig vara mest realistisk i uppbyggnad, simulering och utfall på nivån bataljon-division.
Den har b la nyttjats vid utbildning och försöksverksamhet vid ett antal Militära skolor.
Att den sedan är synnerligen påver och två dimensionell till utseendet är bara en bonus i mina ögon
Vad gäller spelglädje och historisk koppling så är Europa Universalis 2 samt Victoria givna.
Civilization är en klass för sig vad gäller strategi. Kanske inte bäst, men känslan i Civ 1:an och Civ 2:an.
Synd att alla dessa spel kom 25 år för sent...
The Operational Art of War serien är kanske den krigsspelserie som hitills visat sig vara mest realistisk i uppbyggnad, simulering och utfall på nivån bataljon-division.
Den har b la nyttjats vid utbildning och försöksverksamhet vid ett antal Militära skolor.
Att den sedan är synnerligen påver och två dimensionell till utseendet är bara en bonus i mina ögon
Vad gäller spelglädje och historisk koppling så är Europa Universalis 2 samt Victoria givna.
Civilization är en klass för sig vad gäller strategi. Kanske inte bäst, men känslan i Civ 1:an och Civ 2:an.
Synd att alla dessa spel kom 25 år för sent...
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag är fortfarande svag för Panzer General 2, kanske för att jag fortfarande moddar det. 
Varför inte ta en titt (kanske igen)?
http://www.panzercentral.com/forum/view ... hp?t=38679
Close Combat 3 från Microsoft samt 20 år gamla Rommel och Panzer Battles från SSG är mina favoriter. Sen tycker jag om Civ 1:an med. Tokgamla spel men så är jag retro-gamer också 
-
zätatkarolin
- Ny medlem
Jag håller på att nöte medieval 2 total war här hemma. Just nu så ska jag försöka klara spelet som skottland kort kampanj utan fusk.intbive skrev:Imperial glory och total war serien är bäst
Sen så räknar jag ner dagarna tills dess att Empire total war släpps
von Adler skrev:Jag är fortfarande svag för Panzer General 2, kanske för att jag fortfarande moddar det.
Ser ju riktigt bra ut, kommer bli kul att prova, jag gillade PG1 när den kom utQ
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Värt kanske att prova mitt Operation Gustav-scenario (2:a Armékåren går in i Finland 1940), eller Fall Schweden (som dock är gammalt och har felaktig OoB). 
Eller varför inte Kriegsmarine-kampanjen, där man i slutet ska göra ett sista självmordshållande av Norge, med MILORG, svenska armén och flottan, Royal Navy och de fria norska trupperna instormandes från alla håll.
Eller varför inte Kriegsmarine-kampanjen, där man i slutet ska göra ett sista självmordshållande av Norge, med MILORG, svenska armén och flottan, Royal Navy och de fria norska trupperna instormandes från alla håll.