Flygplanstillverkning - Dornier, Junkers, Fokker?, Varjagsveahk skrev:En lite lätt luring:
Altenrhein...
Limhamn...
Schiphol...
Dessa tre orter hade i mellankrigstiden något gemensamt. Vad var det?
Hans K
Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Så var det, efter första världskriget försvårades flygplantillverkningen i Tyskland. Fokker flyttade till sitt hemland och grundade en egen fabrik 1919 i Amsterdam-Schiphol, Dornier kom till Schweiz 1924 och gjorde sammaleda i Altenrhein, och till slut Junkers som hamnade i Limhamn, Malmö och Sverige 1925, med sin flygplanfabrik.
Varjag kör vidare!
Hans K
Varjag kör vidare!
Hans K
Tack sveahk. Vi frågar om ett par välkammade 'profiler' från 30-talet, vilka var dom?, Varjag
- Bilagor
-
- commie.jpg (9.47 KiB) Visad 388 gånger
-
- nasse.jpg (17.94 KiB) Visad 388 gånger
Kommosen ser ut som Ordzjonikidze. Nassen vet ej.
/ Probstner
/ Probstner
Från höften:
Schirach?
Mvh
Gostap
Schirach?
Mvh
Gostap
Sergo Ordzjonikidze är rätt. 'Nassen' är lite svårare - men titta på hans unform, den är inte SS.....Probstner skrev:Kommosen ser ut som Ordzjonikidze. Nassen vet ej.
/ Probstner
Varjag
Den efterfrågade nazisten innehade ett mycket högt ämbete - speglat i filmen Viljans Triumf, då han var en - av de två 'vid Hitlers sida' i finalen s.a.s.
.......Varjag
Viktor Lutze? f.d. stabschef för SA. död bilolycka 1943.
Mvh
Gostap
Mvh
Gostap
Viss är det Viktor Lutze - ett föga känt ansikte i nazistgalleriet, då SA efter mordet på Röhm och under hans ledning, sjönk ned till 'osynlighet'. Eftersom Probstner kirrade Ordzhonikidze och Gostap, Lutze - men bara efter ett generöst tipsande - ger jag frågan till Probstner!, Varjaggostap skrev:Viktor Lutze? f.d. stabschef för SA. död bilolycka 1943.
Mvh
Gostap
Vem är banktjänstemannen på bilden?
/ Probstner
1925 blev han gymnastiklärare / Probstner
- Bilagor
-
- Skalman.jpg (16.81 KiB) Visad 253 gånger
Riktigt nöjd blev han nog först 1938, då bland annat den här tanten
enligt bildtexten tyckte att hennes högsta dröm gick i uppfyllelse när hon fick träffa honom.
/ Probstner
/ Probstner
Här en annan bild från 1938.
/ Probstner
Jag tyckte den där balustraden med bergen som bakgrund - luktade Berghof
Men bankir???? Det är inte Fritz Thyssen?, Varjag
Men bankir???? Det är inte Fritz Thyssen?, Varjag
Inte Thyssen.
Min gubbe var inte bankir, jag tror han satt i kassan typ. Men det är inte det han är känd för.
Det är mycket riktigt Berghof på helkroppsbilden, jag klippte bort Hitler som står bredvid.
En pikant detalj är att bryggeriet i den ort som personen ifråga föddes i brygger ett öl med samma namn som gubben, dock bara förnamnet. Jag har naturligtvis tagit bort ölets namn på etiketten.
/ Probstner
Min gubbe var inte bankir, jag tror han satt i kassan typ. Men det är inte det han är känd för.
Det är mycket riktigt Berghof på helkroppsbilden, jag klippte bort Hitler som står bredvid.
En pikant detalj är att bryggeriet i den ort som personen ifråga föddes i brygger ett öl med samma namn som gubben, dock bara förnamnet. Jag har naturligtvis tagit bort ölets namn på etiketten.
/ Probstner