Recension: Midway 1942

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Recension: Midway 1942

Inlägg av Marcus » 1 augusti 2008, 20:44

En recension av "Midway 1942: Vändpunkten i Stilla havet" av Johan Lupander har lagts till på sidorna.
Redan när jag hade läst de första sidorna av boken fick jag en känsla att denna bok är en riktig höjdare. Förordet andades förväntan inför en spännande läsning, åtminstone var det så för mig som är en inbiten landkrabba.

Lupander bygger upp boken med en gedigen faktaförklaring där han förklarar i begrepp i syfte att ge läsaren en djupare förståelse. Han beskriver såväl den amerikanska som den japanska sidans chefer, taktik utrustning m.m. på ett ypperligt sätt.
Detaljnivån är hög då Lupander med bra skisser bl.a. beskriver enskilda bomträffar på de, i slaget deltagande, fartygen.

Slaget beskrivs från både sidor då tidigare forskning i huvudsak varit ensidigt amerikanskt. Detta gör att vissa förklaringar på slagets utgång för revideras. Lupander lyckas på ett mycket bra sätt få fram enskilda händelser på såväl strategisk, operativ som stridsteknisk nivå vilka hade avgörande betydelse under slaget. Små avgörande detaljer lyfts fram vilket gör att det skapar ett intresse att sträckläsa boken.

Det är en njutbar läsning där det är lätt att få överblick hur slaget gick till. Tydliga kartor och fina skisser är en stor bidragande orsak till det.

Var känslan rätt jag hade fått redan efter de första meningarna? Infriades förväntan?
Svaret är otvetydigt ja. Med en djup vetenskaplig forskning har Lupander tagit död på gamla myter kring slaget och gett en mer korrekt bild av slaget än vad som tidigare har gjorts.

Som inbiten landkrabba så blev jag mycket positivt överraskad hur lättläst och intressant boken var och jag rekommenderar starkt.

(Recenserad av Mats D.)

Tack till förlaget för recensionsexemplaret
/Marcus

Schwemppa
Redaktionen

Re: Recension: Midway 1942

Inlägg av Schwemppa » 1 augusti 2008, 20:58

Jag har just kommit halvvägs i nämnda bok och kan bara instämma i recencentens åsikter. Författaren återfinns inte på forumet?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Recension: Midway 1942

Inlägg av B Hellqvist » 1 augusti 2008, 21:36

Johan Lupander är aktiv på Michael Tamelanders forum, som finns här.

Skriv svar