Javisst, som sagt vad, jag gjorde en ytlig sammanställning i det första inlägget, det var helt enkelt meningen att det skulle lite utfyllnader.Doopie skrev:Östers If från Växjö skulle jag vilja peta in på Småland om det går för sig?
Stefan
Javisst, som sagt vad, jag gjorde en ytlig sammanställning i det första inlägget, det var helt enkelt meningen att det skulle lite utfyllnader.Doopie skrev:Östers If från Växjö skulle jag vilja peta in på Småland om det går för sig?
Har aldrig hört talas om den klubben,, finns det någon information om den klubben någonstanns på Internet,, så kan man läsa lite om den klubben..Stefan Lundgren skrev:Övergran IF utanför Bålsta härjade i lägre uppländska serier fram till decennietskiftet 1980/90 och upphörde/slogs ihop med en annan klubb, när detta skedde vet jag inte.
Stefan
Det lär väl vara denna klubb du tänker på,, tydligen så är det Västerås äldsta Fotbollsklubb.. www.ifk.nuStefan Lundgren skrev:Jag minns att det var Västerås-derbyn mellan IFK V och V SK i division 2(norra) som var den högsta serien under 1980-talet. VSK spelar i allafall i nuvarande division 2, men var är IFK Västerås nånstans nu???
Stefan
Det var en liten klubb utanför Bålsta i gärdgårdsserien, landslagets Daniel Majstorović är nog klubbens mest kända spelare och Wikipedia har en liten notis om klubben. Klubben slog ihop med en annan klubb för att heta Håbo IF, Håbo är f d häradsnamnet på området runt omkring Bålsta.Har aldrig hört talas om den klubben,, finns det någon information om den klubben någonstanns på Internet,, så kan man läsa lite om den klubben..
Just denna Klubb Gårda BK som du nämner finns de kvar.. För jag har inte hört om de i något sammanhang, på jättelänge..Tybalt skrev:Västergötland:
IFK Göteborg
Örgryte IS
GAIS
BK Häcken
V. Frölunda IF
Redbergslids IK ( RIK )
Gårda BK
Göteborgs IF
Göteborgs FF
Fässbergs IF ( svenska mästare i cupform )
IF Elfsborg
Norrby IF
Billingsfors IK
IK Oddevold
Ljungskile SK
IFK Uddevalla
Jodå, de finns kvar. Har en hemsida här. Jag har ingen järnkoll på dem, men som Blåvit vet jag att en rad gamla Änglar hamnat i föreningen, bl.a. Ravelli.Anders Nyman skrev: Just denna Klubb Gårda BK som du nämner finns de kvar.. För jag har inte hört om de i något sammanhang, på jättelänge..
Jag vet att min far hittade några gamla tipskuponger och där fanns Ådals-Liden (Näsåker) med, men vilken division dom spelade i minns jag inte.Stefan Lundgren skrev:Satt o funderade på vilka landskap som har haft fotbollsklubbar i såväl i Allsvenskan som den näst högsta divisionen. Om man börjar uppifrån och går igenom varje landskap ytligt, så finner man nog en hel del.
OBS: Enligt det forna landskapsdistriktsystemet.
Lappland: När man gjorde om seriesystemet i början av 1990-talet så var det klubbar som kom underifrån och kunde t o m tas sig till Allsvenskan. Kiruna FF?(eller något annat tillägg) var uppe i näst högsta serien i början av 90-talet. Sirius mötte bl a denna klubb med ganska så många Stridsman i laget.
Norrbotten: IFK Luleå har varit uppe i ett par tillfällen.
Västerbotten: Umeå FC har varit under de senaste åren uppe i Allsvenskan, Skelleftå AIK var uppe i näst högsta divisionen i början av 1990-talet.
Ångermanland: Känner inte i dagsläget till någon klubb, ett alternativ är möjligen Morön om dom kommer därifrån.
Medelpad: GIF Sundsvall har nu börja få en stadig summa säsonger i Allsvenskan, kring decennietskiftet var även IFK Sundsvall uppe i Allsvenskan och Matfors har också haft en klubb i högre regioner.
Jämtland: Östersund hade en bra klubb för tjugo år sedan.
Härjedalen: Vet ej
Hälsningsland: Ljusne AIF känner jag till att de spelade i näst högsta divisionen i ett par säsonger för länge sedan.
Dalarana: IK Brage har ganska många säsonger i Allsvenskan, Falu BS hade också ett lag uppe i högre regioner för en del år sedan.
Gästrikland: Gefle IF, Brynäs och Sandviken IF har emellanåt spelat i Allsvenskan.
Uppland: IK Sirius(3 säsonger) och Enköping SK(1 säsong) har spelat i Allsvenskan, annars har fotbollen varit dåligt i landskapet, men flera klubbar har varit uppe i näst högsta divisionen samt "tredje divisionen": Söderfors Goif, Uppsala IF, Heby AIF, IF Vesta, Gimo IF och Film SK har varit uppe i de högre divisionerna.
Stockholm: Finns massor med alternativ, Djurgården, AIK samt Hammarby behövs ingen större presentation. Övriga: Vasalund, Reymersholm och Assyriska för att nämnda några, Väsby har också haft ett lag i högre divisioner.
Södermanland: Flen hade ett lag i den näst högsta divisionen för en del år sedan, Mats Gren hade förflutet där har jag för mig, IFK Eskilstuna är en klubb som har meriter i högre divisioner.
Västmanland: Västerås SK(4 säsonger i Allsvenskan) samt IFK Västerås(tror att de hade ett lag i Allsvenskan antingen under 20-talet eller 50-talet).
Närke: Örebro SK och Degerfors IF har många säsonger i Allsvenskan, BK Forward har många säsonger i den näst högsta divisionen.
Värmland: Känner inte till.
Dalsland: Billingfors hade en säsong i Allsvenskan på 40-talet.
Västergötland: Elfsborg IF med många säsonger i Allsvenskan.
Göteborg o Bohus län: IFK Göteborg, Örgryte IF, GAIS och Göteborg FF har spelat i såväl Allsvenskan som i näst högsta divisionen, med undantaget för det sistnämnda laget.
Östergötland: IFK Norrköping, etablerat lag i Allsvenskan med många säsonger där, Derby från Linköping ett par säsonger i Allsvenskan på 70-talet.
Småland: Jönköping Södra och Kalmar FF har haft eller har många säsonger i Allsvenskan samt en del klubbar som exempelvis Myresjö i den näst högsta serien.
Gotland: Visby har haft ett par klubbar i de högre serierna, dock inte i Allsvenskan.
Blekinge: Känner inte till.
Halland: Halmstad BK samt Halmia, har ganska många säsonger i Allsvenskan.
Skåne: Malmö FF, Landskrona och Helsingborg IF har många säsonger i Allsvenskan, samt en del klubbar i de högre divisionerna.
Som sagt vad, jag gjorde denna sammanställning ytligt och kan har uteblivit en hel del.
Men har ni kompletteringar så kan vi diskutera det också.
Stefan
Måste vara gammla tipskuponger som han hittade.. Som en glad samlare jag är av olika prylar så dök tanken opp i mitt huvud när jag läste dessa rader, vad dessa äldre tipskuponger betingar för samlar värde...Targenor skrev:Jag vet att min far hittade några gamla tipskuponger och där fanns Ådals-Liden (Näsåker) med, men vilken division dom spelade i minns jag inte.Stefan Lundgren skrev:Satt o funderade på vilka landskap som har haft fotbollsklubbar i såväl i Allsvenskan som den näst högsta divisionen. Om man börjar uppifrån och går igenom varje landskap ytligt, så finner man nog en hel del.
OBS: Enligt det forna landskapsdistriktsystemet.
Lappland: När man gjorde om seriesystemet i början av 1990-talet så var det klubbar som kom underifrån och kunde t o m tas sig till Allsvenskan. Kiruna FF?(eller något annat tillägg) var uppe i näst högsta serien i början av 90-talet. Sirius mötte bl a denna klubb med ganska så många Stridsman i laget.
Norrbotten: IFK Luleå har varit uppe i ett par tillfällen.
Västerbotten: Umeå FC har varit under de senaste åren uppe i Allsvenskan, Skelleftå AIK var uppe i näst högsta divisionen i början av 1990-talet.
Ångermanland: Känner inte i dagsläget till någon klubb, ett alternativ är möjligen Morön om dom kommer därifrån.
Medelpad: GIF Sundsvall har nu börja få en stadig summa säsonger i Allsvenskan, kring decennietskiftet var även IFK Sundsvall uppe i Allsvenskan och Matfors har också haft en klubb i högre regioner.
Jämtland: Östersund hade en bra klubb för tjugo år sedan.
Härjedalen: Vet ej
Hälsningsland: Ljusne AIF känner jag till att de spelade i näst högsta divisionen i ett par säsonger för länge sedan.
Dalarana: IK Brage har ganska många säsonger i Allsvenskan, Falu BS hade också ett lag uppe i högre regioner för en del år sedan.
Gästrikland: Gefle IF, Brynäs och Sandviken IF har emellanåt spelat i Allsvenskan.
Uppland: IK Sirius(3 säsonger) och Enköping SK(1 säsong) har spelat i Allsvenskan, annars har fotbollen varit dåligt i landskapet, men flera klubbar har varit uppe i näst högsta divisionen samt "tredje divisionen": Söderfors Goif, Uppsala IF, Heby AIF, IF Vesta, Gimo IF och Film SK har varit uppe i de högre divisionerna.
Stockholm: Finns massor med alternativ, Djurgården, AIK samt Hammarby behövs ingen större presentation. Övriga: Vasalund, Reymersholm och Assyriska för att nämnda några, Väsby har också haft ett lag i högre divisioner.
Södermanland: Flen hade ett lag i den näst högsta divisionen för en del år sedan, Mats Gren hade förflutet där har jag för mig, IFK Eskilstuna är en klubb som har meriter i högre divisioner.
Västmanland: Västerås SK(4 säsonger i Allsvenskan) samt IFK Västerås(tror att de hade ett lag i Allsvenskan antingen under 20-talet eller 50-talet).
Närke: Örebro SK och Degerfors IF har många säsonger i Allsvenskan, BK Forward har många säsonger i den näst högsta divisionen.
Värmland: Känner inte till.
Dalsland: Billingfors hade en säsong i Allsvenskan på 40-talet.
Västergötland: Elfsborg IF med många säsonger i Allsvenskan.
Göteborg o Bohus län: IFK Göteborg, Örgryte IF, GAIS och Göteborg FF har spelat i såväl Allsvenskan som i näst högsta divisionen, med undantaget för det sistnämnda laget.
Östergötland: IFK Norrköping, etablerat lag i Allsvenskan med många säsonger där, Derby från Linköping ett par säsonger i Allsvenskan på 70-talet.
Småland: Jönköping Södra och Kalmar FF har haft eller har många säsonger i Allsvenskan samt en del klubbar som exempelvis Myresjö i den näst högsta serien.
Gotland: Visby har haft ett par klubbar i de högre serierna, dock inte i Allsvenskan.
Blekinge: Känner inte till.
Halland: Halmstad BK samt Halmia, har ganska många säsonger i Allsvenskan.
Skåne: Malmö FF, Landskrona och Helsingborg IF har många säsonger i Allsvenskan, samt en del klubbar i de högre divisionerna.
Som sagt vad, jag gjorde denna sammanställning ytligt och kan har uteblivit en hel del.
Men har ni kompletteringar så kan vi diskutera det också.
Stefan
Anders Nyman skrev:Måste vara gammla tipskuponger som han hittade.. Som en glad samlare jag är av olika prylar så dök tanken opp i mitt huvud när jag läste dessa rader, vad dessa äldre tipskuponger betingar för samlar värde...Targenor skrev:[
Jag vet att min far hittade några gamla tipskuponger och där fanns Ådals-Liden (Näsåker) med, men vilken division dom spelade i minns jag inte.![]()