Jeg er ikke blevet opmærksom på forespørgslen før nu. Derfor undskyld det sene svar. Min hovedinteresse er mest oprindelig ridekunst dvs. før kristendommmens riddere og strakte ben i stigbøjler vinder indtog.
Jeg kan give dig et par eksempler på sporer fra tidlige kilder
Det kimbriske rytteri på Gundestrupkarret fra Himmerland år 0 (inderplade nr. 3)
Alle fire ryttere har sporer påsat lige over anklen.

"Røntgenbillede af en af sporerne" fra vognfadingsgraven fra Oens syd for Horsens udgravet i foråret 2003. Mellem to langhuse (32x9m og 23x9m) fandtes et gravkammer, hvori lå en person af høj byrd i en vognfading. Da alle andre vognfadingsgrave er kvinder af høj byrd foreligger der her muligheden for at også denne grav er en kvinde. Da personen er gravlagt med sporer er det naturligvis en rytter, og da der samtidig lå en økse ved personens højre underben og en 14,5 cm lang jernkniv, er der klart tale om en kriger af jarl æt. Da der endnu ikke er fundet nogen form for "kvindeudstyr" i graven, kan det stadig ikke udelukkes at det kan være en mandegrav. Gravens sporer viser spor af fortinning. De måler 19,5 cm fra remfæstet til den profilerede sporepig. Remmene har været nittet fast til en pladeformet afslutning på hælbøjlen, og remfæstet bestod af en plade med to nitter. På ydersiden af hver spore lå en 11 cm lang jerngenstand, todelt med fortinning midtpå og i hver ende. Dette kan være et prydbeslag. Der fandtes også i graven andre jernbeslag, der kan være pryd- og rembeslag til seletøj. Kong Harald Hildetand (Scyldinga-æt nr. 27, 710-770/2 e.Kr.) har skjoldmøer, dvs. ryttere, i sin hird under Slaget ved Bravalla ved Õstergötland's kyst ca. år 770-772 e.Kr. Er personen i denne grav faktisk en kvinde, vil det flytte brugen af kvindelige krigere i rytteriet helt frem til 900 tallet e.Kr.
Kilde: Charlotta Lindblom's artikel "Overraskelsen i Oens" i "Skalk" (2008:3, s.4-7)
Det oprindelige ord for ”stigbøjle” i vor tunge er ”stigrap” (oldengelsk) eller ”stigereb”. Stigbøjlen bliver udviklet som et reb med en løkke, der skal gøre det mere enkelt at stige på og af en hest. Der er derfor fuld sammenhæng mellem størrelsen på vore heste og behovet for en stigbøjle. Vi kan sige at stigbøjlen vinder indpas i vore hære efter år 625 e.Kr. Sammenhængen mellem behovet for stigbøjle og brug af sporer har jeg ikke gennemtænkt, men jeg tror ikke sporer er en del af vort rideudstyr før hestene er avlet større, dvs. efter udvandringerne til de nordatlantiske øer i 800 tallet e.Kr.
Jeg behandler vor oprindelige heste og ridekunst i mit kapitel ”Hesten – det store hellige dyr”:
http://www.verasir.dk/show.php?file=chap23.html#toc121
samt i afsnittet ”Ridehæren – rytteri”:
http://www.verasir.dk/show.php?file=cha ... l#toc121-1
mvh
Flemming