Quiz: Idrottshistoria

Låst
Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Re: Quiz: Idrottshistoria

Inlägg av Rosenhane » 9 juni 2008, 11:21

Tack för den :)
Fortsätter på EM-spåret.
Ikväll möts Holland och Italien. Och två personer i lagen har tidigare spelat i samtidigt i Milan. Vilka två tänker jag på?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juni 2008, 11:24

Marco van Basten har spelat för Milan, men han ju förbundskapten.......Jag är inte så haj på holländska spelare, men jag chansar på Sneider och Anlangia.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juni 2008, 18:31

Hallå, skall du inte rätta mitt svar??? :D
Eller avvaktar du bara för att få konkurrens. :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 15 juni 2008, 00:55

Oj oj, glömde bort frågan. Har varit nere i småland en veck och inte haft tillgång till internet. Men svaret är faktiskt fel. Men jag kan säga att Van Basten är rätt spår. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 15 juni 2008, 14:22

Jag var på fotbollsträningar idag, å fick då veta att det behövs hjälp vid en Landskampsmatch här i Borlänge den 15/7,, min lilla enkla fråga är om någon kan ha koll på just landskamper, å vad det är för landskamp som ska gå här i Borlänge just den 15/7 och på vilken fotbollsarena här i stan den ska gå på,, för det finns ju två fotbollsarenor här i Borlänge. 8-) Å, på den fotbollsarenan det ska spelas landskamp på, så har jag en till fråga, har det alltid spelats fotboll på den eller kan det har varit anndra idrottsevenemang på den också igenom historiens gång? :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 18 juni 2008, 09:59

På min fråga om vilken landskamp det är, å vilka anndra idrottsaktiviteter det har förekommit på den idrottsarenan, den verkar lite svår denna fråga, jag kan hjälpa till med halva svaret få se om det klickar fram ett ljus om den anndra halvan av svaret :) Det är en u23 landskamp mellan Schweiz och Usa och den ska gå på Kvarnsvedens Idrottsplan.. Men sedan till den anndra frågan i min fråga, har det bara spelats fotboll där eller kan det ha varit anndra idrottsevenemang där igenom historiens gång? :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juli 2008, 18:44

Nu blev jag lite förvirrad, gäller Che Guevaras fråga fortfarande eller är det en dubblett??? :D

Marco Van Basten har spelat för Milan, det har väl Donadoni också gjort, jag förmodar att det var förbundskaptenens spelarkarriär som efterfrågades.

Stefan

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 3 juli 2008, 21:40

Just nu vet jag inte vad som gäller, men Van Basten och Donadoni är rätt svar.
Ni får väll göra upp med varandra om vems frågan är.

Hasta la victoria siempre!

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 6 juli 2008, 10:27

Det kanske inte finns någon som kommer att svara på min fråga om Kvarnsvedens idrottsplan,, om det bara har spelats fotboll där.. Men som jag kan förstå på de äldre Herrarna här i vårt område som denna plan ligger i, så har det även spelats Bandy där en gång i tiden. Men det var innan denna plan gjordes om helt till en fotbollsplan. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juli 2008, 06:52

En gissning, Kvarnsvedenns IP.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 7 juli 2008, 08:48

Stefan Lundgren skrev:En gissning, Kvarnsvedenns IP.

Stefan
Ja,, å denna arena har idag två stora fotbollsplaner, en vanlig och sedan så finns Borlänges enda Konstgräsplan som är spelbar året om. Ja, okej Brage har också en plan som är konstgjord, men den har Brage inte gjort något åt så den kan användas året runt. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juli 2008, 17:19

Jag tittade med hjälp av fornlämningsregistrets kartor och fann då Jan-Ers idrottsanläggning. Jovisst, minns man också Kvarnsveden, dom gjorde en plattmatch mot Sirius på Studenternas i början av 1990-talet och föll med 0-7, varav ett antal mål kom under den andra halvleken.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 9 juli 2008, 07:02

Brages herrlag har ju inte skördat några större framgångar i allsvenskan eller svenska cupen, å inte har de heller haft så värst många spelare i Landslaget. Men det fanns 2 spelare på 80-talet när Brage spelade i Allsvenskan som var med ett kort tag i Landslaget, vet någon namnen på dem. Denna fråga gäller nu alla utanför Borlänge! :D

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 9 juli 2008, 16:10

Anders Nyman skrev:Brages herrlag har ju inte skördat några större framgångar i allsvenskan eller svenska cupen
Visst har Brage haft ett visst mått av framgång. De är till och med inblandade i publikrekordet i Svensk fotboll. Detta skedde den 17.Oktober 1937 i en match som kallas "Stora Daladansen". Då ledde Brage Allsvenskan med AIK på andra plats. Matchen väckte ett enormt intresse och Stockholm var invaderat av Dalkarlar.

På den tiden tog Råsunda 40.500 åskådare. Man sålde 34150 biljetter men så trycktes staketet ned och bortåt 10000 vällde in på arenan innan man fick stopp på tillflödet. Polisen beräknar att det var ytterligare 20000 utanför som inte kom in. Detta betyder att i vart fall 60000 människor hade sökt sig till Råsunda för att se matchen och detta är rekord för Svensk Fotboll än i dag.

Detta kom Djurgården till godo. De spelade nämligen en div II-match på Stadion samma dag. Och fick 10000 åskådare, varav merparten hade Bragevimplar.....

Själva matchen blev också minnesvärd. Brages första halvtimme påstods i referaten vara bland det bästa som ett Svenskt lag någonsin presterat. Men sedan jämnade det ut sig och matchen slutade 2-2 (1-2). Men i det långa loppet sjönk bägge lagen i tabellen och våren 1938 slutade de ungefär mitt i serien. Sleipner vann med Helsingborg på andra plats.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 9 juli 2008, 19:31

Just detta som du berättat om i ditt inlägg Donkeyman, om publikrekordet på Råsunda.. Ja, det var ju otroligt att det var ett sådannt sug efter den Matchen med Brage då. Just Publiksiffran om man räknar med att det befann sej omkring 60000 människor omkring Råsunda och sedan vid Grannklubben DIF, som ville se just AIK - BRAGE,, Publiksiffran kan ju mäta sej med en ligamatch för någon Storklubb i Italien eller Spanien tillexempel. Men jag har brukat tänka ibland, vad det var som gjorde att det var ett sådannt sug efter detta Brage då på 30-talet, kan det vara den enkla annledningen "Uppkomlingen från Landet" som gjorde kometfart i Allsvenskan? 8-)

Låst