Svetlana Aleksievitjs krönika i GP 2008-06-23, Landet där det alltid finns två sanningar, har nu gett mig anledning att starta två trådar...
För utöver den länge tämligen bortglömda Stalin-linjen, som otippat dammats av såsom exempel på ryskt hjältemod mot tysken, nämns filmen De första på månen. Det första jag kommer att tänka på är den svenska "dokumentär" som skulle visa att fotbolls-VM 1958 aldrig ägde rum, eller hur det nu var - alltså en sorts drift med, eller kommentar till, förintelse-förnekarna.
http://www.kino.nu/?location=nyheter&su ... filmid=492De första på månen är en docufantasy, som regissören Aleksej Fedortjenko själv kallar den. I själva verket är det en renodlad mocumentary - en ironisk pseudodokumentär spelfilm gjord som en dokumentär baserad på KGBs arkivmaterial om Sovjetunionens försök redan på 30-talet att skjuta upp ett bemannat rymdskepp till månen. Att säga något mer om innehållet behövs knappast.
Inte det:
Svetlana Aleksievitj skrev:Tycker ni att det låter som patriotisk gallimatias? Men jag har träffat flera stycken som vill tro att det är sant. Filmen har gjort dem glada och stolta. Den har givit tröst: "Vårt folk är begåvat, det är bara ledarna vi haft otur med."