Jehovas Vittnen
-
Wavy Gravy
- Medlem
Ja, det är väl en vandringssägen. Jag har aldrig råkat ut för detta i alla fall. Men de var ytterst irriterande när de en gång i tiden började springa hos mig när man skall sova ut på morgonen efter en tuff arbetsvecka. Jag frågade råd av en pingstvän som gav mig litteratur (hehe) om hur man bäst avvisar JV och varför de gör sina besök (har glömt varför). Det började med att en kvinna (ej snygg) gjorde besök (tror att det bara var en). Hon visade sig vara en mycket avlägsen släkting. Efter några besök hade hon med sig en skicklig retoriker, trött som jag var och utan motståndskrafter bjöd jag in dem. Jag hade nog inte ens vett att bjuda på kaffe. Under ett par månaders tid förstörde de mina försök att sova ut på helgerna, tills jag fick nog. Litteraturen som jag fick stärkte mig - och vips: inga mer JV. Det kändes obehagligt att tala om vänligt men bestämt att "Ni behöver inte komma hit mera". Men det var det värt.
PS: Jag har inte heller besvär med telefonförsäljare eftersom jag finns med i Nixregistret.
PS: Jag har inte heller besvär med telefonförsäljare eftersom jag finns med i Nixregistret.
Ett inlägg om Nix-registret fick bli en egen tråd
Edit: Blev påmind om att ämnet tidigare avhandlats i
Telefonförsäljare, och eftersom anciennitet gäller på forumet så...
Edit: Blev påmind om att ämnet tidigare avhandlats i
Telefonförsäljare, och eftersom anciennitet gäller på forumet så...
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 26 gånger.
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Jehovas Vittnen
En sak som jag har fått veta denna Midsommarhelg är att Kollegerna till Jehovas Vittnena "Mormonerna" annser att Gud inte är en ensam Herr Gud, utan han har även en Fru Gud också.. Det var något jag inte visste, är det någon annan här på Skalman som hört talas om det. 
Hurdå kolleger? Mormonerna nyttjar Mormons bok, som väl Jehovas vittnen anser vara rent påhitt eller djävulens bländverk.Anders Nyman skrev:Kollegerna till Jehovas Vittnena "Mormonerna"
?? Källa?Anders Nyman skrev:annser att Gud inte är en ensam Herr Gud, utan han har även en Fru Gud också
Nej. (VadanAnders Nyman skrev:är det någon annan här på Skalman som hört talas om det.
- Anders Nyman
- Medlem
Okej, Kolleger, kanske var lite och ta i.. Det du skrev att JH anser det vara ett påhitt eller djävulens bländverk det visste jag inte.. Å, källa till detta med en "Fru Gud", det ska jag kolla med den som sa det, för det är en arbetskollega till mej som är Mormon som nämnde det att det ska finnas en "Fru Gud". Å, det grundade han på att Mormonerna förespråkar just familjen och familjelivet. Men jag ska kolla med honom var det finns skrivet om detta.Hexmaster skrev:Hurdå kolleger? Mormonerna nyttjar Mormons bok, som väl Jehovas vittnen anser vara rent påhitt eller djävulens bländverk.Anders Nyman skrev:Kollegerna till Jehovas Vittnena "Mormonerna"?? Källa?Anders Nyman skrev:annser att Gud inte är en ensam Herr Gud, utan han har även en Fru Gud ocksåNej. (VadanAnders Nyman skrev:är det någon annan här på Skalman som hört talas om det.?)
Efter vad som skrivits tidigare i tråden är det ju så att man börjar undra om det var en slump att JV skickade en ung, söt tjej till min dörr sist... 
- Anders Nyman
- Medlem
Hexmaster frågade om någon Källa detta med en Fru Gud, som min arbetskompis som är Mormon sa.. Han nämnde för mej här om dagen att det står omnämnt i deras Psalmbok på något ställe.. Men annars så annser de det som självklart att det ska finnas en Herr och Fru Gud, för han menar att Mormonerna sätter familjen i första rum, å då kan väl inte gud heller vara sämre än att ha en familj.. Men han kunnde inte direkt peka eller sätta fingret på något ställe i någon skrift där det står om en Fru Gud. 
Re: Jesus blev ikke korsfæstet
Själv tycker jag nog att JV är relativt beskedliga när de dyker upp vid dörren. De accepterar som regel ett artigt "nej tack".
Då finner jag mormonerna betydligt mer efterhängsna och besvärliga. De kan verkligen inte ta ett "nej" utan kommer tillbaka efter en tid och försöker igen. Jag gjorde en gång misstaget att försöka argumentera med ett är "äldste" från mormonera och de lämnade därvidlag en liten skrift som skulle bevisa att evolutionsteorin var felaktig och att bibeln hade rätt. Tyvärr har jag inte längre kvar skriften som bevis men det som stod i den gjorde mig ömsom skrattfärdig, ömsom förbannad. Det hela gick nämligen ut på att för varje "påstående" som evolutionsteorin gjorde så hänvisade skriften till ett bibelcitat som skulle visa att bibeln hade rätt och evolutionsteorin fel.
HALLLÅÅ!! Det var ju bibelns äkthet och därigenom själva fundamentet för den kristna tron som jag inte riktigt trodde på och ville bli överbevisad om?! Att försöka övertyga mig om att bibeln har rätt genom att hänvisa till bibelcitat är ju som att skjuta sig själv i huvudet. Eller med mer moderata termer: ett logiskt felslut.
Och det är här jag finner det största felet med religiösa samfunds dörrknackningar: man försöker värva medlemmar genom att argumentera för att (i det här fallet ) kristendomen är sann,när det i själva verket handlar om en trosuppfattning. Och en tro är ju per definition något som inte låter sig omfattas av logiska argument. Hur kul tror ni Gud hade tyckt att det var, om vi lyckades bevisa hans existens genom en serie logiska argument?
Sen kan jag ju tycka att de lokala kretsarna av diverse kyrkor borde kunna upprätta listor över "förtappade själar vilka det inte är någon mening med att besöka", jag börjar nämligen bli lite less på att en gång i halvåret eller så bli besökt av samma kyrka, men med nya tappra riddare, som alla försöker få mig att inse att jag har fel.
Något annat som jag generellt sett saknar hos dörrknackarna är självdistans till sin uppgift. Ett exempel:
Numera salig C Axial fick påhälsning av ett par äldre damer, beväpnade till tänderna med bibel och diverse tidsskrifter. Eftersom C Axial vid den tiden hade råkat överdosera viss fantasy-litteratur så bemötte hon damerna med att hon var häxa och sysslade med vit magi. Damerna dröp av tämligen omgående och C Axial trodde därmed att problemet var ur världen. Tyvärr visade det sig att så inte var fallet, för några dagar senare dök damerna upp med förstärkning och skulle "driva ut demonerna ur henne". Den utskällningen skulle ni ha hört
Annars, eller som en följd av ovanstående, skulle det väl inte heller finnas källor som pekar på att man kunde förkorta den korsfästes lidande genom att krossa dennes underben vilket fick till följd att att denne inte längre kunde "vila" på benen utan var tvungen att hänga i sina armar tills han dog.
En del källor menar dessutom att man endast funnit ett enda skelett med tydliga tecken av att ha blivit fastspikad på någon form av trä, vilket isåfall skulle förstärka tesen med en tvärbalk eftersom det rimligen är betydligt svårare att knyta fast någon, så denne hänger kvar, vid en påle med händerna rakt över huvudet än att knyta fast vederbörande på en tvärbalk.
Då finner jag mormonerna betydligt mer efterhängsna och besvärliga. De kan verkligen inte ta ett "nej" utan kommer tillbaka efter en tid och försöker igen. Jag gjorde en gång misstaget att försöka argumentera med ett är "äldste" från mormonera och de lämnade därvidlag en liten skrift som skulle bevisa att evolutionsteorin var felaktig och att bibeln hade rätt. Tyvärr har jag inte längre kvar skriften som bevis men det som stod i den gjorde mig ömsom skrattfärdig, ömsom förbannad. Det hela gick nämligen ut på att för varje "påstående" som evolutionsteorin gjorde så hänvisade skriften till ett bibelcitat som skulle visa att bibeln hade rätt och evolutionsteorin fel.
HALLLÅÅ!! Det var ju bibelns äkthet och därigenom själva fundamentet för den kristna tron som jag inte riktigt trodde på och ville bli överbevisad om?! Att försöka övertyga mig om att bibeln har rätt genom att hänvisa till bibelcitat är ju som att skjuta sig själv i huvudet. Eller med mer moderata termer: ett logiskt felslut.
Och det är här jag finner det största felet med religiösa samfunds dörrknackningar: man försöker värva medlemmar genom att argumentera för att (i det här fallet ) kristendomen är sann,när det i själva verket handlar om en trosuppfattning. Och en tro är ju per definition något som inte låter sig omfattas av logiska argument. Hur kul tror ni Gud hade tyckt att det var, om vi lyckades bevisa hans existens genom en serie logiska argument?
Sen kan jag ju tycka att de lokala kretsarna av diverse kyrkor borde kunna upprätta listor över "förtappade själar vilka det inte är någon mening med att besöka", jag börjar nämligen bli lite less på att en gång i halvåret eller så bli besökt av samma kyrka, men med nya tappra riddare, som alla försöker få mig att inse att jag har fel.
Något annat som jag generellt sett saknar hos dörrknackarna är självdistans till sin uppgift. Ett exempel:
Numera salig C Axial fick påhälsning av ett par äldre damer, beväpnade till tänderna med bibel och diverse tidsskrifter. Eftersom C Axial vid den tiden hade råkat överdosera viss fantasy-litteratur så bemötte hon damerna med att hon var häxa och sysslade med vit magi. Damerna dröp av tämligen omgående och C Axial trodde därmed att problemet var ur världen. Tyvärr visade det sig att så inte var fallet, för några dagar senare dök damerna upp med förstärkning och skulle "driva ut demonerna ur henne". Den utskällningen skulle ni ha hört
Det som möjligen skulle tala emot denna variant av korsfästelse är väl att döden genom kvävning torde inträffa tämligen fort, jämfört med att ha armarna utsträckta längs en tvärgående balk. Prova gärna själva genom att "hänga" er i en stång, först med armarna brett isär som vid korsfästelse meddelt tvärbalk och sedan genom att hålla er i samma stång med armarna rakt ovanför huvudet.Jens Yde skrev:Den største overraskelse for mig har været, at Jehovas Vidner trods deres omfattende udgående arbejde, ikke tidligere har fået forklaret (mig, i det mindste), at Jesus ikke blev korsfæstet, men pælfæstet, så arme og hænder var placeret over hovedet og ikke ud til siderne.
(---)
Annars, eller som en följd av ovanstående, skulle det väl inte heller finnas källor som pekar på att man kunde förkorta den korsfästes lidande genom att krossa dennes underben vilket fick till följd att att denne inte längre kunde "vila" på benen utan var tvungen att hänga i sina armar tills han dog.
En del källor menar dessutom att man endast funnit ett enda skelett med tydliga tecken av att ha blivit fastspikad på någon form av trä, vilket isåfall skulle förstärka tesen med en tvärbalk eftersom det rimligen är betydligt svårare att knyta fast någon, så denne hänger kvar, vid en påle med händerna rakt över huvudet än att knyta fast vederbörande på en tvärbalk.
Jag bodde i Nynäshamn i några år (trevlig stad förövrigt).
Där fick jag besök av JV och bekämpade dom medels utnötningskrig.
Jag förhöll mig alltid tillgänglig när dom dök upp och läste igenom det dom lämnade efter sig, när jag sedan drog blankt i form av källkritik blev dom väldigt fåordiga...jag fick bara tre besök.
Där fick jag besök av JV och bekämpade dom medels utnötningskrig.
Jag förhöll mig alltid tillgänglig när dom dök upp och läste igenom det dom lämnade efter sig, när jag sedan drog blankt i form av källkritik blev dom väldigt fåordiga...jag fick bara tre besök.
Äh, det löser sig.
- Anders Nyman
- Medlem
Vart kommer Jehovas Vittnen ifrån i början, Mormoner har ju sitt Ursprung i Amerika är det lika med dessa Jehovas Vittnen att de är Amerikaner ifrån början, eller rättare sagt var har de sitt ursprung i för Land från start. 
Var annars än USA - Predikanternas Paradis på Jorden...Anders Nyman skrev:Vart kommer Jehovas Vittnen ifrån i början, Mormoner har ju sitt Ursprung i Amerika är det lika med dessa Jehovas Vittnen att de är Amerikaner ifrån början, eller rättare sagt var har de sitt ursprung i för Land från start.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah's_Witnesses
- Anders Nyman
- Medlem
Mormoner är från USA och Jehovas Vittnena också från USA. Detta förlovade land USA, är tydligen ett anndra Guds Land. Sedan så finns ju även denna 1700-tals sekt i USA, jag tror de skrivs "Amish". En Guda sekt som inte har lämnat det gamla bakom sej, har för mej att det är 1700-talet som de fortfarande lever i.. 
Se tråden Amish-folket.
jag tycker om din upplevelse av dem, den är ärliga och förstående,
jehovas vittnen är som alla olika delar av kristenomen troende på anden som gud,
skillnaden är att de tror att anden endast talar till de äldsta profeterna, som får vara länken
mellan dem och gud,
i övrigt så är de som alla andra troende på jesus lära om kärlek,
jag håller med dig, som grupp av troende så är det mycket fördomar och förutfattade meningar
om dem,
personligen så har jag studerat bibeln med dem, likaså med mormoner och andra kristet troende.
och jag menar på att dessa människor gör en glad och lycklig med sitt sätt att var kärleksfulla
förstående och omtänksamma,
de är bara lurade precis som alla andra krsitna olika grupperingar,
ser man kristendomen som ett träd, där de olika grenaran är olika sätt att tro på skriften.
så ser man mormoner och jehovas vittnen vara de som ej erkänna av de andra olika sätten att
tro och sätta tilltro till skriften,
men så sätt så ser ochså jeovsa vittnen och mormoner alla andra sätt att förhålla sig till skrifter
till läran kristendomen som irrläror falska läror osv,
kristendomen som ett träd, är ett träd där alla grenar bär på fördomar och förutfattade meningar om
varandra som grenar i samma träd,
dvs grenarna pekar ut varandra som irrläror dvs som satanism, detta är den igentliga betydelsen
av irrlära falska lära,
alla olika grenar har uppkommit precis så som alla olika religioner har uppkommit,
ser man till judendomen kristendomen och islam, så pekar de ochså ut varandra som irrläror falska läror'
alltså satanism,
den judiska troende kulturen och islam som troende kultur är likadant uppbyggd som det kristna trädet.
dvs grenar som pekar ut varandra som troende på irrläror och falska läror, dvs direkt översatt som satanism,
förutom detta så säger alla tre lärorna att detta är enda vägen till gud, just min specifika gren och tro av läran
och om du ej tror som jag, så är du tillhörande satan,
dvs om ej du som läser detta är troende på den rätta grenen i den rätta läran så är du satanist,
låter detta knepigt, sant är det att detta är på detta vis,
men att du skulle vara satsnist eller ej älskad av gud, är ej sant, däremot säger logiken att allt detta om är
skrifter syner röster drömmar och goda upplevelser förljuger människan, kanske detta är satanismen,
men vi tillhör inte den, vi är en högre form, vi är liv, vi är själ,,,
vi är barn av den goda tron, förljugna möjligtvis på många olika sätt,
att uppleva dessa människor som tror på en kärleksfull gud, är ändå att uppleva storhet, några av mina absolut
bästa stunder i detta liv, har varit i upplevelsen av troende i olika delar av detta spektakel,
dessa människor är sannerligen stora, dvs kärleksfulla,
att de gör sig besväret att på sin lediga tid uppsöka dig. är en kärlekshandling, de vill få dig att uppleva den kärlek de upplever då de tror,
de är övertygade om att de måste rädda din själ, att du för evigt är i lidande annars, älska dem för denna osjälviska handling,
fördöm dem ej, ha en förtåelse för att de älskar dig,
http://www.perfspot.com/profile.asp?uid ... 7D95B373DA
jehovas vittnen är som alla olika delar av kristenomen troende på anden som gud,
skillnaden är att de tror att anden endast talar till de äldsta profeterna, som får vara länken
mellan dem och gud,
i övrigt så är de som alla andra troende på jesus lära om kärlek,
jag håller med dig, som grupp av troende så är det mycket fördomar och förutfattade meningar
om dem,
personligen så har jag studerat bibeln med dem, likaså med mormoner och andra kristet troende.
och jag menar på att dessa människor gör en glad och lycklig med sitt sätt att var kärleksfulla
förstående och omtänksamma,
de är bara lurade precis som alla andra krsitna olika grupperingar,
ser man kristendomen som ett träd, där de olika grenaran är olika sätt att tro på skriften.
så ser man mormoner och jehovas vittnen vara de som ej erkänna av de andra olika sätten att
tro och sätta tilltro till skriften,
men så sätt så ser ochså jeovsa vittnen och mormoner alla andra sätt att förhålla sig till skrifter
till läran kristendomen som irrläror falska läror osv,
kristendomen som ett träd, är ett träd där alla grenar bär på fördomar och förutfattade meningar om
varandra som grenar i samma träd,
dvs grenarna pekar ut varandra som irrläror dvs som satanism, detta är den igentliga betydelsen
av irrlära falska lära,
alla olika grenar har uppkommit precis så som alla olika religioner har uppkommit,
ser man till judendomen kristendomen och islam, så pekar de ochså ut varandra som irrläror falska läror'
alltså satanism,
den judiska troende kulturen och islam som troende kultur är likadant uppbyggd som det kristna trädet.
dvs grenar som pekar ut varandra som troende på irrläror och falska läror, dvs direkt översatt som satanism,
förutom detta så säger alla tre lärorna att detta är enda vägen till gud, just min specifika gren och tro av läran
och om du ej tror som jag, så är du tillhörande satan,
dvs om ej du som läser detta är troende på den rätta grenen i den rätta läran så är du satanist,
låter detta knepigt, sant är det att detta är på detta vis,
men att du skulle vara satsnist eller ej älskad av gud, är ej sant, däremot säger logiken att allt detta om är
skrifter syner röster drömmar och goda upplevelser förljuger människan, kanske detta är satanismen,
men vi tillhör inte den, vi är en högre form, vi är liv, vi är själ,,,
vi är barn av den goda tron, förljugna möjligtvis på många olika sätt,
att uppleva dessa människor som tror på en kärleksfull gud, är ändå att uppleva storhet, några av mina absolut
bästa stunder i detta liv, har varit i upplevelsen av troende i olika delar av detta spektakel,
dessa människor är sannerligen stora, dvs kärleksfulla,
att de gör sig besväret att på sin lediga tid uppsöka dig. är en kärlekshandling, de vill få dig att uppleva den kärlek de upplever då de tror,
de är övertygade om att de måste rädda din själ, att du för evigt är i lidande annars, älska dem för denna osjälviska handling,
fördöm dem ej, ha en förtåelse för att de älskar dig,
http://www.perfspot.com/profile.asp?uid ... 7D95B373DA