Aleksievitj om Stalinlinjen vid Minsk

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 juni 2008, 13:36

(Visst finns det en tråd om detta? Hittar den inte...)

I dagens (23 juni 2008) GP skriver Svetlana Aleksievitj om en, enligt henne nyupptäckt, försvarslinje:
Nu finns det plötsligt där - monumentet över "Stalinlinjen" utanför Minsk. Där berättar man om det heroiska försvar av staden som aldrig ägde rum.

På krigets [dvs. Barbarossas] femte dag rullade nämligen de tyska stridsvagnarna in i Minsk utan att ha mött något som helst motstånd. Den sovjetiska armén hade snabbt demoraliserats av motståndarens anfall och tekniska överlägsenhet. De ryska stridsvagnarna brann som tändsticksaskar. Sådan är den historiska verkligheten. Men mytens verklighet är annorlunda.
Kommentarer? Det var inte T-34:or som stod och brann? (I så fall hade nog Hitler velat ha några sådana tändsticksaskar.) Eller var det annorlunda såpass tidigt som sommaren 1941, eller vid Minsk..?

Edit: Aha, krönikan fanns visst på nätet:
Svetlana Aleksievitj: Landet där det alltid finns två sanningar

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Aleksievitj om Stalinlinjen vid Minsk

Inlägg av von Adler » 23 juni 2008, 14:30

Vem tuttade eld på de Sovjetiska stridsvagnarna som brann som tändsticksaskar om det inte förekom något som helst motstånd, undrar jag?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 juni 2008, 14:53

Wikipedia har en helt kort och rättfram artikel om Stalin-linjen. Arbetet inleddes på 20-talet, status på den och dess yngre kamrat Molotiv-linjen (föremål för en betydligt utförligare artikel) beskrivs som följer:
The 1941 German invasion caught the new line unfinished and the Stalin Line largely abandoned and in disrepair. Neither was thus of any use in stopping the onslaught of Operation Barbarossa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stalin_line

Låter avgjort mer som Aleksievitjs version än den patriotiska.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 23 juni 2008, 17:39

Nyupptäckt kan man nog inte kalla varken Stalinlinjen eller Molotovlinjen. Den förstnämnda övergavs delvis efter det att Sovjet gått in i Polen 1939 och bygget av Molotovlinjen påbörjades. Utrustning och manskap flyttades till Molotovlinjen från Stalinlinjen som fick förfalla under följande två år.

Dock var Molotovlinjen långt ifrån klar när Tyskland anföll 1941 och det fanns många brister. Manskapet saknade utbildning, värnen hade en bristfällig konstruktion och utrustning saknades. Det var alltså en enkel sak för tyskarna att penetrera linjen även om de mötte mindre motstånd på sina ställen. När Molotovlinjen brutits sönder försökte ryssarna snabbt rusta upp Stalinlinjen utan större resultat och även denna linje penetrerades snabbt.

Svetlana Aleksievitj har helt rätt i sin krönika..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 juni 2008, 18:07

Simon_HBG skrev:Svetlana Aleksievitj har helt rätt i sin krönika..
OK! Tack för infon.
Simon_HBG skrev:Nyupptäckt kan man nog inte kalla varken Stalinlinjen eller Molotovlinjen.
Skulle vara i överförd bemärkelse då:
Ni har förstås hört talas om Maginotlinjen i Frankrike och Mannerheimlinjen i Finland. Men har ni hört talas om "Stalinlinjen" utanför Minsk? Det hade inte jag, och ändå har jag bott i Minsk i fyrtio år.
Så under Sovjet-tiden talade man tyst om en mindre imponerande episod i det fosterländska kriget; men nu duger den att plockas fram, om än ordentligt retuscherad. Mycket intressant.

Edit: Kom just ihåg varför jag började läsa krönikan! :) De första på månen.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 26 juni 2008, 06:47

En undran, i krönikan görs det ingen skillnad på ryska och vitryska. Är det enbart ett förbiseende eller är det korrekt att sammanblanda länderna i detta fallet? Åtminstone jag tycker att det blir lite märkligt att relatera till ryssar när man talar om Vitryssland. För mig är det inte samma sak även om folken har mycket gemensamt. Är det någon som vet om man inom den vitryska historieskrivningen gör skillnad på vitryssar och ryssar?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 juni 2008, 10:47

Med tanke på att skribenten "bott i Minsk i fyrtio år" så måtte hon åtminstone känna till skillnaden.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 26 juni 2008, 12:04

Om jag ser till mig själv så använder jag ofta benämningen "ryssar" när jag talar om medborgare i Sovjetunionen (alltså före upplösningen). "Sovjeter" ligger inte bra på min tunga och "sovjetmännniskor" klingar i mina öron lika illa som "träskmänniskor". Det kan vara så att hon har talspråksanpassat texten för att bättre passa populaset.

Glöm inte att Vitryssland under Lukasjenko är en i högsta grad Stalinistisk stat som systematisk snuskar ner det "västliga" och försöker värna det interna genom att sprida pepprade reminicenser av förfädrens vackra bragder.

"pepprade reminicenser av förfädrens vackra bragder" har jag snott av Peter Englund :)
Äh, det löser sig.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 27 juni 2008, 05:57

Nog bör skribenten känna till skillnaden. Det kan ju tex vara så enkelt som att översättaren har gjort detta fel. Hursomelst blir det svårt att veta vad som syfte är då artikeln verkar handla om ett land, men tager både vitryska och ryska exempel. Är det om Vitryssland eller Ryssland det handlar? Eller är båda länderna i skribentens ögon ett land?
Ryska konstnärer och ideologer har fått i uppgift att skapa nya politiska legender.
Nyligen visade man på rysk teve Fedortjenkos film De första på månen.
Sedan besöker jag en av de fattiga vitryska byar som ligger intill minnesplatsen

Gorwell
Medlem

Inlägg av Gorwell » 5 juli 2008, 00:42

Eftersom jag har besökt Vitryssland och även har kontakter där så känner jag mig tvungen att inflika i diskussionen :)
Som det tidigare nämnts så för Lukasjenko en västfientlig politik och en mycket rysslands-vänlig politik tack vare den (och en så klart sovjettiden) så har de flesta vitryssar en uppfattning om sig själva, iaf de yngre som jag känner, att man är mer ryska än vitryska t.e.x. så i vardagslivet används nästan enbart ryska plus att luka tog bort undervisningen i vitryska för några år sedan. också i deras historiekunskap på skolan framhävs till större delen den sovjetiska perioden, specielt då "det stora fosterländska krige", så att man skulle nästan kunna tro att det inte fanns någe vitryskt alls innan och det är just det som luka vill (ja han skulle väl helst vilja att vitryssland blev en del av ryssland) men att utplåna en del av den inhemska kulturen och därmed tanken på att det skulle vara en egen nation, samtidigt som han kan föra samman landet med "storasystern", allt enligt hans sovjetkonservativa politik. Nu börjar det låta som en hemkörd konspirationsteori så nu lägger jag av.

mvh:

Micke

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 juli 2008, 16:12

Gorwell skrev:Nu börjar det låta som en hemkörd konspirationsteori så nu lägger jag av.
Men fortsätt gärna i denna tråden, där situationen i Vitryssland behandlas mer ingående. Hade varit kul att få höra från ett annat perspektiv.

/Martin

Skriv svar