I en bemärkelse var det bara Guderians som smet iväg vid Sedan, eftersom det var han som var kårchef just där, men det som hände vid Sedan var inte unikt.BigPapaBear skrev:Jag vände mig faktiskt lika mycket mot definitionen "hade förmåga".Niklas Zetterling skrev:Ordet "kunde" har flera betydelser. En är den hypotetiska, som du använder i ditt inlägg. En annan är i betydelsen "hade förmåga". Det var den sistnämnda jag avsåg. Mitt argument är alltså att andra tyska befälhavare gjorde det på slagfältet under andra världskriget, parallellt med Guderian.![]()
Det var faktiskt bara Guderian som smet iväg vid Sedan och bara O'connor som körde racerfart till Beda Fomm. Det är det viktiga. Alltså förtjänar de beröm - oavsett om någon annan "hade förmåga" att göra det eller inte. De tog de avgörande initiativen.
Det allierade motståndet längs Meuse knäcktes i lika hög grad av Reinhardts XXXXI. kår och Hoths XV. kår som av Guderians XIX. Guderian var inte unik. På likartat sätt agerade de övriga tyska cheferna, något som jag behandlar i min nästa bok.
Jag menar att händelserna i maj 1940 är ett tydligt exempel just på att åtskilliga andra tyska officerare "hade förmågan".