Bästa historiska krigs/strategispele(t)n?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
zätatkarolin
Ny medlem

Bästa historiska krigs/strategispele(t)n?

Inlägg av zätatkarolin » 11 maj 2008, 18:26

Vilket/vilka krig/strategispel tycker ni bäst om?

strategi:
Total war spelen är coola, medieval 2 är bäst och där är man såklart Danskar eftersom att det är dom enda skandinaverna man kan va.

Hearts of iron: Skitbra strategi från andra världskriget, tyskarna som gäller där.

och krigsspel så är det battlefield som gäller :D

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Re: Bästa historiska krigs/strategispele(t)n?

Inlägg av dc » 11 maj 2008, 23:16

zätatkarolin skrev:Vilket/vilka krig/strategispel tycker ni bäst om?

strategi:
Total war spelen är coola, medieval 2 är bäst och där är man såklart Danskar eftersom att det är dom enda skandinaverna man kan va.

Hearts of iron: Skitbra strategi från andra världskriget, tyskarna som gäller där.

Ho2 är kult. Jag spelar i Doomsday/Armagedonläge nu. Har spelat vanliga 2:an i ett par år. Tyskar i all ära, men det blir tråkigt när världen är erövrad ca 1957. Just nu kör jag Nationalistspanien. Där finns en utmaning att ta tag i, att först krossa de röda innan våren 1937 och sedan bygga upp landet. Du har helt andra valmöjligheter om du inte är tysk. Ta bara Italienarna. De kan vidga sitt välde så länge de inte aktivt söker krig med de allierade, som extra bonus kan man tillåta demokratier starta krig. Detta ledde till ett allmänt balkan/främreorientkrig med Italien som "förmånstagare"
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 12 maj 2008, 21:06

Panzer general är nog en av mina favoriter inom strategispel. Även om det är typ 15 år gammalt nu så har det sin tjusning fortfarande :)
Age of empires 2 är även det en gammal trotjänare som håller sig bra än.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 15 maj 2008, 13:17

zätatkarolin skrev:
strategi:

Förutom de nämnds är jag svag för Europa Universalis-spelen. Riktigt bra med stora valmöjligheter. Kan tyckas ha en hög tröskel om man är nybörjare, men ju mer man lär sig desto roligare blir det.

zätatkarolin
Ny medlem

Inlägg av zätatkarolin » 17 maj 2008, 14:04

Crister skrev:Panzer general är nog en av mina favoriter inom strategispel. Även om det är typ 15 år gammalt nu så har det sin tjusning fortfarande :)
Age of empires 2 är även det en gammal trotjänare som håller sig bra än.
JA! Hur kunde jag glömma aoe 2?, det är ju kult! :D

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 maj 2008, 23:20

Hearts of Iron 2 "Doomsday" och "armageddon", samt med tillkommande Stony Road moddar, samt gfx paketet! ;-)

Finns inget annat inom genren som har gett mig så mycket glädje och ångest!

Den Euforiska lycka jag kände när Konevs divisioner dundrade in i Berlin, för att enbart fortsätta mot det av tyskarna fördärvade Paris, och för att se krossa dem grundläggande i trakterna kring Clermont-Ferrand, ger mig fortfarande rysningar! ;-)

För att inte tala om sorgen när tyskarna tokinvaderade mitt älskade sverige, som efter drygt två år fick se sina tappra sista trupper (uppgraderade landsstormare var de enda som inte dött) gå till historien i dalaskogarna . ;-)

/Sköld

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 19 maj 2008, 00:57

Robert Sköld skrev:Hearts of Iron 2 "Doomsday" och "armageddon", samt med tillkommande Stony Road moddar, samt gfx paketet! ;-)

Finns inget annat inom genren som har gett mig så mycket glädje och ångest!

Den Euforiska lycka jag kände när Konevs divisioner dundrade in i Berlin, för att enbart fortsätta mot det av tyskarna fördärvade Paris, och för att se krossa dem grundläggande i trakterna kring Clermont-Ferrand, ger mig fortfarande rysningar! ;-)

För att inte tala om sorgen när tyskarna tokinvaderade mitt älskade sverige, som efter drygt två år fick se sina tappra sista trupper (uppgraderade landsstormare var de enda som inte dött) gå till historien i dalaskogarna . ;-)

/Sköld
Att spela Fosterlandet och expandera är alltid en källa till stolthet. Att kunna ena hela norden och avskaffa de underliga och tillfälliga statsbildningarna Norge och Finland är en skön känsla :) (måste snickra vidare på tidsmaskinen) :P

Sovjet har jag aldrig spelat och kommer inte att göra så heller. Min avsky är för stor för att tänka mig deras dominans.

Mindre länder kan vara väl så stimulerande, Grekland, Jugoslavien, Italien och vissa sydamerikanska länder tillhör mina favoriter.Storstilade flottbyggnadsprogram är ett kännetäcknande drag för mig. :lol: Varje land med kust jag spelar skall ha en flotta stor nog att behärska havet omkring mig...

Ett problem med spelet är att man tappar tålamodet efter ett tag. Du bygger upp landet och uppfyller dina mål, sedan flyter det bara på. Är man t ex Tyskland så krossar du ditt motstånd allt eftersom. Vid 1945 har du befriat alla folken i öst och besitter afrika. England är absorberat och du utkämpar lågintensiva sjöstrider med USA samtidigt som invasionen av Canada planeras.

Ett annat är diplomatin. Jag skulle vilja se större möjligheter att handla färdiga vapensystem med varandra. Dessutom tycker jag att maktpositioner inte belönas. Om du som stormakt kräver att visst land överförs till dig är svaret i princip alltid nekande. En sak är om du och landet vilket kravet riktas mot är ganska jämnstarka, men om du kan krossa det på en vecka borde deras ledare tänka lite längre...

Jag är lite tveksam till moddar, kanske bara för att jag och datorer inte går så bra ihop.
Att ladda ner går väl an, men hur väljer man vilka som skall användas osv? gfxpaketet, vad innebär det?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 21 maj 2008, 12:58

DC Skrev;
Sovjet har jag aldrig spelat och kommer inte att göra så heller. Min avsky är för stor för att tänka mig deras dominans.
...liksom min aversion mot att spela som Tysk, kommer inte på fråga att jag skulle leda dem till framgång! ;-)

/Sköld

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 21 maj 2008, 14:03

Robert Sköld skrev:DC Skrev;
...liksom min aversion mot att spela som Tysk, kommer inte på fråga att jag skulle leda dem till framgång! ;-)

/Sköld
Då kan vi väl ta fighten om världsherraväldet :D, dock vill jag vara Amerikan...

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 25 maj 2008, 23:10

Brukar ständigt tjata...

Combat Mission Berlin to Barbarossa och Afrika Korps.

Helt klart överlägset taktisk simulering under andra världskriget - det kommer nu även en strategisk simulator
Combat Missions Campaigns.
Nutidsforum: polemik.se

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 4 juni 2008, 19:59

De bästa, mest varierade, taktiska spelen är duon winSPMBT och winSPWW2.

En hel uppsjö av nationer (inklusive Sverige), olika valmöjligheter etc som kickar SPWAW butt fullständigt.

Singelplayer är OK, men överlägset roligast är PBEM..., båda spelen är gratis och kan laddas ner från Shrapnelgames.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 6 juni 2008, 13:17

Håller med, de tar bara en sån jävla tid. Men Close Combat-serien är inte heller så dålig.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 7 juni 2008, 01:08

Har precis kommit hem i kväll med "Take command - 2nd Manassas" som den observante noterar utspelas under ACW. Har bara kört de första två skärmystlingarna, men det verkar bra. Saknar dock det strategiska djupet så här långt. Det står att förluster, vinster och resultat av tidigare drabbningar ska påverka senare bataljer. Vi får väl se hur det blir med det...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 7 juni 2008, 18:33

Ingen som nämner Civilization-serien!?

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 8 juni 2008, 20:02

Wooster skrev:Ingen som nämner Civilization-serien!?
Ja, hur kunde man glömma dem? Civ3 gillar jag nog bäst, fyran fastnade jag aldrig riktigt för

Skriv svar