Kritik mot Forum för levande historia om baltutlämningen
- Utåtriktad
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Kritik mot Forum för levande historia om baltutlämningen
Ändrade titeln till en mer relevant och hanterlig sådan. Bakgrund om kritikern: Tord Björk är aktiv inom den yttre vänstern, och brukar kritisera Sveriges hållning under 2VK.
-
pandersson2
- Medlem
Jag har läst bedrövelsen. Det är bara att konstatera att det inte är kritik som bygger på kunskap utan kritik som bygger på politik. Instämmer dock i att Forum för historia och Mats Deland förtjänar all kritik de kan få då de inte verkar särskilt kunnig i området de heller. Citerar från de kritiserade texterna:
Med tanke på att utrotningen genomfördes av polisförband och inte SS-förband så är debatten i Baltikum som lätt kan förstås inte inriktad på SS-förbandens deltagande.
I dagens självständiga republiker pågår en debatt som handlar om vilken roll de egna SS-förbanden spelade i utrotningen av judar i Baltikum.
Med tanke på att utrotningen genomfördes av polisförband och inte SS-förband så är debatten i Baltikum som lätt kan förstås inte inriktad på SS-förbandens deltagande.
SS-divisionen bildades 1943. Det som åsyftas är nog polisförbanden, troligtvis Arajs förband.Klart är att ett lettiskt SS-förband under tysk ledning deltog i mord på judar 1941.
Varför går det inte att göra både och? Alla krigsveteraner, både på tysk och sovjetisk sida blir fullt respekterade. Även judeutrotningen har en hel del uppmärksamhet och finns alltid med när krigets historia presenteras. Det existerar ingen debatt om detta skall göras, det som dikuteras är hur.Skall man hylla de estniska och lettiska krigsveteraner som idag fortfarande lever för att de stred för sitt hemlands frihet mot Stalins Ryssland? Eller ska man i dagens historieskrivning istället rannsaka eventuella övergrepp på judar? Den forskning som har bedrivits i Baltikum har haft svårt att komma med konkreta svar eftersom så få källor finns tillgängliga.
-
pandersson2
- Medlem
Den som vill läsa vad Mats Deland skrivit hittar det här.
http://svefor.levandehistoria.se/articl ... ticle_id=1
Notera att det kritiserade citatet om SS-förband här lyder:
Edit
Jag ser att det citatet som skriver om SS-förband skall vara vid utställningen. Det är alltså här felet finns. Deland har skrivit korrekt i sin beskrivning. Jag tager alltså tillbaka mitt förmodande om felaktiga citat. Det var jag som blandade ihop dem. Det gör iofs inte att kritiken ändras, man skall inte kritisera Deland för att man ger felaktig information på en utställning.
http://svefor.levandehistoria.se/articl ... ticle_id=1
Notera att det kritiserade citatet om SS-förband här lyder:
Man kan alltså förmoda att citaten har justerats av den kritiserande. Det blir med andra ord svårt att bygga en diskussion som utgår från kritiken av förvanskade citat. Det kan ju finnas andra liknande citat, jag kan ju ha hittat ett felaktigt. Det blir lite svårt då jag inte sett en referens till citatet i artikeln.Vi vet genom modern historisk forskning att estniska, lettiska och litauiska förband var inblandade på alla nivåer både i Förintelsen av judar...
Edit
Jag ser att det citatet som skriver om SS-förband skall vara vid utställningen. Det är alltså här felet finns. Deland har skrivit korrekt i sin beskrivning. Jag tager alltså tillbaka mitt förmodande om felaktiga citat. Det var jag som blandade ihop dem. Det gör iofs inte att kritiken ändras, man skall inte kritisera Deland för att man ger felaktig information på en utställning.
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 21 gånger.
-
pandersson2
- Medlem
För att återgå till kritik mot Forumet. Så vill jag ge mitt bidrag.
Mats Deland skriver så här:
Mats Deland skriver så här:
Dessa som frivilligt deltagit inom tyska militären hade ju haft alternativet straffläger. Det skall till en mycket konstig syn för att de dem som frivilliga anser jag. Först pratar han om tvångsmobilisering för att senare kallade dem som drabbades av dem för frivilliga.Bland de baltiska flyktingar som anlände till Sverige hösten 1944 var av männen ungefär en tredjedel på flykt undan den tyska tvångsmobiliseringen (eller hade deserterat därifrån), en tredjedel hade avmobiliserats ur den finska armén efter vapenstilleståndet och flydde med finsk hjälp undan väntade sovjetiska repatrieringskrav, och ytterligare en tredjedel hade frivilligt – graden av frivillighet varierade naturligtvis – deltagit i tyskledda militära och/eller polisiära förband och flydde undan den sovjetiska vedergällningen.
Med tanke på att nästan allt mördande genomfördes av Arajs förband samt att det mig veterligen inte var några kvinnor i dessa förbanden så låter det mycket märkligt detta uttalande. Det låter generellt och okunnigt. Man vet mycket väl vilka förband som gjorde vad, dock verkar Deland vara okunnig om detta.Men detta betyder naturligtvis inte att vi vet att var och en som ingick i de olika typer av militära och polisiära förband som sattes upp av tyskarna också deltog i mördandet. Många vanliga män och kvinnor blev verkligen villiga mördare – men ofta var det slumpen som avgjorde vilka som hamnade bland förövarna och vilka som kom att få en relativt händelselös tillvaro som mest påminde om den svenska beredskapens vaktande och väntande.
-
pandersson2
- Medlem
När man läser Forumets hemsida så är det ytterligare en sak som jag reagerat på. Varför använder man sovjetbeteckningarna "storbönder" och "kulaker" när man beskriver deportationerna? Är det inte något missvisanded och oförskämt? Eller menar man att de 20 000 bönder som deporterades från Lettland var storbönder? Av de deporterade var dörtill bönderna enbart hälften.
Ur deras skrift "Brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer" finns följande citat från sidan 32 under rubriken "Ockupationen av Baltikum"
Min uppfattning är att materialet är uselt, konkreta exempel och fakta saknas. Den mest traumatiska upplevelsen, deportationerna mars 1949 nämns inte ens. Man använder milda ord, såsom "viss förryskning". Glämmer nämna avrättningarna 1940-41. Att sovjetiska trupper gick in i de självständiga länderna 1940. Man glömmer nämna kuppförsken då länderna gjorde sig självständiga osv.
detta tycker jag är bara ytterligare en del i den sovjetiska propagandan från tiden det begav sig.kampanjen mot storbönderna, kulakerna i Baltikum
Ur deras skrift "Brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer" finns följande citat från sidan 32 under rubriken "Ockupationen av Baltikum"
Korrekt beskrivning men helt utan fakta. Man nämner inget om de avrättade, att av Lettlands regering överlevde enbart två kriget, nämner inte ens antalet deporterade. Det är bara allmänt prat.Efter skenval (där valresultatet i något fall till och med av misstag deklarerades i förväg) införlivades de tre baltstaterna i sovjetväldet. För medborgarna i de baltiska staterna var denna tid mycket traumatisk. Radikala sanhällsförändringar och totalitärt maktutövande satte djupa spår i folkmedvetandet. Bland annat deporterades stora delar av samhällseliten strax före Hitlers angrepp på Sovjet 1941
Samma kritik som tidigare, bara allmånt prat utan siffror. Omfattningen framgår inte, att den ryska delen av befolkningen gick från 5% i Lettland till 50% (om ukrainare och vitryssar medräknas).Över tid skedde en viss förryskning av Baltikum, främst genom arbetskrafts- och annan invandring samt genom språkpolitiska åtgärder
Min uppfattning är att materialet är uselt, konkreta exempel och fakta saknas. Den mest traumatiska upplevelsen, deportationerna mars 1949 nämns inte ens. Man använder milda ord, såsom "viss förryskning". Glämmer nämna avrättningarna 1940-41. Att sovjetiska trupper gick in i de självständiga länderna 1940. Man glömmer nämna kuppförsken då länderna gjorde sig självständiga osv.
Imponerande att någon orkar skriva en helt egen tråd för att rättfärdiga baltiska SS...
-
pandersson2
- Medlem
Mjölner,
jag tror inte Utåtriktad startat tråden för att rättfärdiga någon. Det är iofs svårt att veta syftet, då inledningen är något tunn.
Vad har rättfärdigandet av Baltiska SS med tråden att göra? Det som jag påpekat är felaktig information och några andra saker som man tycker att Forumet borde ha koll på. Därtill så tillkommer förstås att jag inte uppskattar när man skyller brott på fel personer. Har du en annan uppfattning om vad jag skrivit ber jag dig precisera kritiken.
jag tror inte Utåtriktad startat tråden för att rättfärdiga någon. Det är iofs svårt att veta syftet, då inledningen är något tunn.
Vad har rättfärdigandet av Baltiska SS med tråden att göra? Det som jag påpekat är felaktig information och några andra saker som man tycker att Forumet borde ha koll på. Därtill så tillkommer förstås att jag inte uppskattar när man skyller brott på fel personer. Har du en annan uppfattning om vad jag skrivit ber jag dig precisera kritiken.
- Niedzwiadek
- Medlem
Har du läst samma sak som jag? Det enda som skrivits är rättelser av en dålig första version? Ingen har rättfärdigat SS någonstans. Pandersson bli inte galen på folk som "mjölner" inte förstår omfånget av den terror som drabbade sovjetiskt ockuperade områden då han och de flesta andra svenskar bara stirrat sig blinda på bilder från Buchenwald och Auschwitz och inte insett att folk led i samma skala även på andra håll.Mjölner skrev:Imponerande att någon orkar skriva en helt egen tråd för att rättfärdiga baltiska SS...
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ta det lugnt, tack. Generaliseringar om vad "de flesta svenskar" tror/tycker etc är varken relevanta eller vetenskapliga. Åter till ämnet.Niedzwiadek skrev:Har du läst samma sak som jag? Det enda som skrivits är rättelser av en dålig första version? Ingen har rättfärdigat SS någonstans. Pandersson bli inte galen på folk som "mjölner" inte förstår omfånget av den terror som drabbade sovjetiskt ockuperade områden då han och de flesta andra svenskar bara stirrat sig blinda på bilder från Buchenwald och Auschwitz och inte insett att folk led i samma skala även på andra håll.Mjölner skrev:Imponerande att någon orkar skriva en helt egen tråd för att rättfärdiga baltiska SS...
Mvh Petter
- Niedzwiadek
- Medlem
Allt är lungt det var därför jag skrev de flesta och inte alla. Har inte Sverige ingått i västsfären där man koncentrerat sig på förintelsen i media och tidningar sedan slutet av kriget?
Mjölner skrev:Imponerande att någon orkar skriva en helt egen tråd för att rättfärdiga baltiska SS...
Är det inte idag en ganska aktuell fråga hur utlämnings förfarandet går till? Dessa stackars balter begärdes och lämnades ut endast p.g.a av att de var balter, inte p.g.a av att det var krigsförbrytare, något långt ifrån de flesta var.
Vid ett korrekt förfarande så hade Sovjet pressenterat bevisen för krigsförbrytelser över enskilda indevider, så att sedan de svenska myndigheterna kunde ta ställning till eventuellt utlämnande. Tord Björks är m.a.o. ett inlägg som har till syfte att smutskasta balterna som folk och rentvå det rättsvidriga i Sovjets och Sveriges handlande.
-
pandersson2
- Medlem
Jag har läst lite mer av Mats Deland. Jag vill därför ge lite ytterligare kritik. Det jag kritiserar kommer från en pdf artikel som heter "The Swedish-Latvian Relief Committee, German-Baltic and Swedish Intelligence and Impact on the Reception of War Criminals in Sweden". Den finns som länk på följande sida:
http://www2.historia.su.se/swenaz/pages/deland.htm
Jag vill peka ut meningen som följer:
Det finns även en annan intressant mening:
http://www2.historia.su.se/swenaz/pages/deland.htm
Jag vill peka ut meningen som följer:
Här vill jag peka på att Ulmanis var Lettlands president (och diktator) vid tidpunkten för den sovjetiska ockupationen. Kalnins återkom från exil i samband med invasionen och samarbetade med ockupationsmakten. Att utpeka den ena sidan som demokratisk och länka ihop den andra med nazismen känns mycket märkligt. Överhuvudtaget så är Delands resonemang om nazismen märkligt då han verkar se alla letter som deltagit i SS, SD eller haft samarbete med dessa organisationer som nazister. Dvs ca hälften av letterna som deltog i kriget borde varit nazister. (Den andra halvan som slogs för Sovjetunionen borde väl då följaktligen varit kommunister). Självklart så håller inte ett sådant resonemang, både nazismen och kommunismen hade som mål att utplåna den lettiska staten, något som de flesta letter självklart inte sympatiserade med. Andelen nazister bör varit väldigt lågt bland letterna. Däremot så fanns det ju ett behov av att samarbeta med "fiendens fiende", mer eller mindre frivilligt.The democratic centre-left coalition around Feliks Cielens and social democrat Bruno Kalnins was fiercely attacked by an ulmanist right-wing-nazi fraction around the paper Latvju Vards and professors Balodis, Straubergs and Warsbergs.
Det finns även en annan intressant mening:
Även här blir det obegripligt att förstå vad som menas. Om det nu varit en nazistisk hierarki som evakuerades till Sverige, varför skulle den sett en evakuering av tyskarna som ett hot? Nazister som ser den tyska nazismen som ett hot? Det är helt obegripligt för mig. Eftersom ingen är namngiven så blir ju inte saken lättare att förstå.The Swedish-Latvian Relief Committee is a case in point, as it was alleged from the outset that it had deliberately been transporting high echelons of the Latvian nazi hierarchy from the double threat of Soviet forces and German-organised forced evacuation.
-
pandersson2
- Medlem
Jag vill återknyta till ett tidigare kritiserat citat:
Det som jag tänkte taga upp var den estniska delen. Estland hade ca 1000 judar före kriget, i stort sett samtliga flydde till Sovjetunionen inna tyskarna lyckades ockupera landet. Debatt om judeutrotningen är därför i första hand aktuellt i Lettland där ca 70 000 av 80 000 judar mördades och få hann fly undan den tyska armen. Att likställa länderna som man gjort i citatet är i min ögon helt ogörligt. Antingen så är de som skrev det okunniga om omfattning av judeförföljelserna i de båda länderna eller också anser man det vara oväsentligt.Skall man hylla de estniska och lettiska krigsveteraner som idag fortfarande lever för att de stred för sitt hemlands frihet mot Stalins Ryssland? Eller ska man i dagens historieskrivning istället rannsaka eventuella övergrepp på judar? Den forskning som har bedrivits i Baltikum har haft svårt att komma med konkreta svar eftersom så få källor finns tillgängliga.
-
pandersson2
- Medlem
Intressant i sammanhanget är även att Mats Deland själv kritiserat Forumet.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article2203903.ab
http://www.aftonbladet.se/kultur/article2203903.ab
Lettland förlorade drygt 200 000 av sina invånare under kriget, av dessa var ca 70 000 judar. Litauen förlorade ca 700 000 varav 190 000 judar och Estland förlorade ca 90 000 invånare. Nog för att Mats Delands uttalande om att Forumet inte nämner omfattningen av krigsförbrytelserna i Baltikum är korrekt, men själv råkar han glömma att nämna att det fortfarande bara är en minoritet av dem som dödades som ingår bland dessa. Med mördade verkar det som att det enbart är dem som varit i de tyska lägrena som avses. Samtidigt, om skriften som behandlar kommunismens brott inte ens tager upp omfattningen av dem, hur kan man då klaga på att den inte beskriver nazismens brott mer än kommunismens? Om vi sedan återgår till den ursprungliga artikeln, där Mats Deland kritiseras för att förringa nazismens brott i Baltikum i förhållande till Forumets utställning, så kan man här se omvända roller. Det enda alla verkar vara överens om är att Forumet inte har kompetensen att informera om kommunismens brott i Baltikum.Låt oss ta avsnittet om Baltikum: ”Bland annat deporterades stora delar av samhällseliten strax före Hitlers angrepp på Sovjet 1941, då de baltiska staterna hamnade under tysk kontroll. När den röda armén återockuperat Baltikum 1944 inleddes omfattande åtgärder för att integrera området i sovjetsystemet.”
Där försvann ungefär en halv miljon mördade, huvudsakligen judar och sovjetiska krigsfångar.