Rätt!varjag skrev:JEM och Darfur?, VarjagJokke skrev:Khalil Ibrahim är ledare för denna rebellgrupp som är indragen i en blodig konflikt. Vad heter rebellgruppen han är ledare för? Och i vilket land utspelas konflikten?
Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Tack Jokke. En för Afrikas post-koloniala historia, mycket avvikande herre....hans mest kända minnesmärke överträffar allt annat i den kategorin i världen. Vem är han och vilket minnesmärke gäller det?, Varjag
- Bilagor
-
- byggherre.jpg (11.29 KiB) Visad 2420 gånger
tips.....
- Bilagor
-
- kolossal.jpg (21.78 KiB) Visad 2394 gånger
'Väldens största' kristna tempel....står i stort sett tomt under mässan
......
Mannen paa bilden aer Elfenbenskustens fd. president, Félix Houphouët-Boigny.
Kyrkan aer Notre-Dame de la Paix.
Rätt..och rätt - och din fråga, Varjagunmo300 skrev:Mannen paa bilden aer Elfenbenskustens fd. president, Félix Houphouët-Boigny.
Två politiker på bilderna nedan. Den ena blev aldrig president men fick två söner som blev politiker och presidenter.
Den andra blev president, fick också två söner som blev politiker men ingen av dem nådde presidenposten.
Vad heter familjerna? I vilket land?
Den andra blev president, fick också två söner som blev politiker men ingen av dem nådde presidenposten.
Vad heter familjerna? I vilket land?
Ledtråd.
Båda är kristna vilket har mer med etnisk tillhörighet att göra än att vara troende.
Båda är kristna vilket har mer med etnisk tillhörighet att göra än att vara troende.
hmm.. luktar Labneh... Libanon alltså.
Libanon är korrekt men namnen på familjerna efterfrågas också. Ytterliggare ledtrådar. Två av sönerna, en från vardera familjen, blev mördade i politiska attentat. Se bilderna nedan.
Familjenamnet är nog Gemayel.....
Person #1 är Pierre Gemayel, grundaren av Falangistpartiet i Libanon, inspererad av ett besök till Olympiaden i Berlin 1936. Båda sönerna Bashir och Amin blev presidenter även om Bashir endast var "president-elect", hann aldrig flytta in presidentpalatset pga hastigt dödsfall.
Innan jag släpper frågan vidare vill jag ha namnet på den andra familjen. Person #2 var president var 1952-1958. I samband med inre oroligheter 1958 fick han hjälp av US Marines genom operationen Blue Bat.
Innan jag släpper frågan vidare vill jag ha namnet på den andra familjen. Person #2 var president var 1952-1958. I samband med inre oroligheter 1958 fick han hjälp av US Marines genom operationen Blue Bat.
Ledtråd. Person #2 förnamn är Camille. Sönernas förnamn är Dany och Dory.
Ledtråd. Googla Operation Blue Bat.
-
Ola Häggström
- Medlem
Du har redan lämnat ut tillräckligt mycket information om familjen Chamoun (kristna, maroniter).unmo300 skrev:Ledtråd. Googla Operation Blue Bat.
Camille Chamoun är den efterfrågade presidenten, den yngre sonen Dany mördades med större delen av sin familj 1990, Dory är i livet (efter lillebrors död ledare för "National Liberal Party" som pappan grundade 1958). Dory har en son med politiska ambitioner (missade en parlamentsplats 2005), Camille Chamoun (efter farfar).
Med alla ledtrådar vill jag inte göra anspråk på frågan.
/Ola Häggström