Quiz: Medeltid
Re: Quiz-medeltid
Kung Kristofers landslag. I denna lag gjordes det klart att Sverige var ett valkungadöme och att kungen skulle styra Sverige tillsammans med sitt råd. Landslagen stärkte adelns makt på bekostnad av bönderna
Kung Kristoffers landslag, alldeles riktigt.Covendor skrev:Jag förknippar Kristofer av Bayern med en lag. Kan det vara denna du är ute efter?
Edit: Man skulle visst ange när den kom också. Efter lite efterforskande så säger jag 1442
Rätt från två håll, men du var först. Ny fråga?
Eftersom Covendor uppenbarligen försvunnit (jag har skickat PM för att påminna honom men inte fått något svar) lämnar jag frågan fri. Först till kvarn.
då hoppar jag in och tar den
Här ser vi en berömd tavla som påstås visa en brandskattning av en svensk stad. Vilken stad gäller det? (ledtråd kommer om det behövs)
Här ser vi en berömd tavla som påstås visa en brandskattning av en svensk stad. Vilken stad gäller det? (ledtråd kommer om det behövs)
- Copernicus Polonus
- Medlem
Visby som brandskattas av Valdemar Atterdag (år 1361).
/ Copernicus
/ Copernicus
helt rätt Copernicus din fråga nuCopernicus Polonus skrev:Visby som brandskattas av Valdemar Atterdag (år 1361).
/ Copernicus
//challen
- Copernicus Polonus
- Medlem
Tack Challen.
Vad hette Kroatiens förste kung?
/ Copernicus
Vad hette Kroatiens förste kung?
/ Copernicus
- paulderfinne
- Medlem
jag fick bara en känsla av att jag har läst något om en Trpimir 2(kan vara felstavat) men jag är dock ej säker.
//challen
//challen
- Copernicus Polonus
- Medlem
Helt rätt!paulderfinne skrev:King_Tomislav
Paulderfinnes fråga.
Ps.
Det var mycket nära Challen.challen skrev:jag fick bara en känsla av att jag har läst något om en Trpimir 2(kan vara felstavat) men jag är dock ej säker.
/ Copernicus
- paulderfinne
- Medlem
Tyvärr måste jag kila iväg nu till ett ställe där det inte finns tillgång till nätet.(Ja, såna ställen finns!), så jag kommer inte att kunna tipsa eller se om nån har svarat rätt till på måndag eftermigddag. Därför frågan i all hast:
I vilken Stad står denna manick? (Blev tillverkad i slutet av 1300-talet, fast den har blivit restaurerad många gånger och inte har mycket med originalet att göra)
I vilken Stad står denna manick? (Blev tillverkad i slutet av 1300-talet, fast den har blivit restaurerad många gånger och inte har mycket med originalet att göra)
- Bilagor
-
- var_står_den.jpg (152.08 KiB) Visad 830 gånger
Det liknar Schöner Brunnen i Nürnberg.
/ Probstner
/ Probstner
- paulderfinne
- Medlem
Det liknar inte bara, det är "Schöner Brunnen" i Nürnberg och nu är det Din tur att fråga, kära Probstner
Helgonet i repgungan på bilden nedan levde och dog visserligen under senantiken, men väggmålningen är troligen från 700-talet och därmed den äldsta på tyskt språkområde. Vad heter helgonet och var ligger kyrkan?
/ Probstner
/ Probstner
- Bilagor
-
- Bernbisp.jpg (19.86 KiB) Visad 777 gånger
- paulderfinne
- Medlem
Fast jag aldrig tyckte om Helmut Kohl, måste jag ändå medge att jag är tacksam för att han tillsammans med Mitterand installerade ett tysk-franskt kulturprogram, ARTE, som motvikt till hela den privata smörjan. Nu mindes jag att jag just på ARTE nån gång hade sett det där "gungande" helgonet. Jag var litet in på deras sidor - och "sidubara", som finlandssvenskar brukar säga, där fanns faktiskt lösningen till Din gåta, kära Probstner: http://www.arte.tv/de/geschichte-gesell ... 62934.html
Alltså orten heter Naturns och ligger i Italien men den del av Italien där man talar tyska och helgonet är troligtvis St. Prokulus själv. Kyrkans patron.
Alltså orten heter Naturns och ligger i Italien men den del av Italien där man talar tyska och helgonet är troligtvis St. Prokulus själv. Kyrkans patron.