Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
-
Ola Häggström
- Medlem
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
NU vet jag! (tror jag)
Det måste vara lätta kryssaren SMS Emden (belönad med järnkorset, ett av två tyska fartyg som fått utmärkelsen). På bilden har fartyget emottagit över 100 träffar av lätta (men tyngre än Emden) kryssaren HMAS Sydney.
Tack till Varjag som står över denna hemmaplansfråga!
Det måste vara lätta kryssaren SMS Emden (belönad med järnkorset, ett av två tyska fartyg som fått utmärkelsen). På bilden har fartyget emottagit över 100 träffar av lätta (men tyngre än Emden) kryssaren HMAS Sydney.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Minns jag rätt så var den andra som fick järnkorset ubåten U 9. Men det fartyg frågan nu gällde är mycket riktigt SMS Emden. Besättningen på Emden fick som särskild hedersbetygning rätt att lägga ordet Emden till sitt efternamn. Frågan till Ola.Ola Häggström skrev:NU vet jag! (tror jag)
-
Ola Häggström
- Medlem
Jag spinner vidare på samma ämne (med förhoppningen att någon mer än Stellan och Varjag följer tråden).
På morgonen samma dag som Emden gick under hade man satt iland 50 tyska sjöman på en ö för att förstöra en brittisk radiostation (det gjorde man, men radiomasten fälldes hänsysfullt nog inte över öns enda tennisbana).
Jag efterlyser det fortsatta ödet för dessa män (översiktligt fram till krigets slut, längre är ej nödvändigt).
På morgonen samma dag som Emden gick under hade man satt iland 50 tyska sjöman på en ö för att förstöra en brittisk radiostation (det gjorde man, men radiomasten fälldes hänsysfullt nog inte över öns enda tennisbana).
Jag efterlyser det fortsatta ödet för dessa män (översiktligt fram till krigets slut, längre är ej nödvändigt).
Jag passar någon tidatt någon mer än Stellan och Varjag följer tråden
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Så gör även jag.varjag skrev:Jag passar någon tidatt någon mer än Stellan och Varjag följer tråden- dags för yngre krafter i denna tråd!
Skall vael erkaenna att jag som stoed foer minnet har Googlat och Wikipediat lite. Oeversiktligt lyckades Loejtnant von Mücke faa tag in baat och segla, via Sumatra, till Yemen. Landtransport from daer till Istanbul med vidare faerd hem.
-
Ola Häggström
- Medlem
Otroligt men sant!unmo300 skrev:Skall vael erkaenna att jag som stoed foer minnet har Googlat och Wikipediat lite. Oeversiktligt lyckades Loejtnant von Mücke faa tag in baat och segla, via Sumatra, till Yemen. Landtransport from daer till Istanbul med vidare faerd hem.
Strandsatta på Direction Island i Indiska Oceanen lyckades de alltså ta sig ända hem till Tyskland.
frågan till "unmo 300"
En dreadnought fraan VK1, som aeven seglade under VK2, och fortfarande aer i livet. Vad heter fartyget?
Bör vara USS Texas som är bevarad som museifartyg.
Mvh
Gostap
Mvh
Gostap
USS Texas aer raett svar. Fraagan aer din.
Tackar för det, återkommer med fråga imorgon
Mvh
Gostap
Mvh
Gostap
Berömda citat:
"Tre långa, tre korta, sidriktning god"
Vem sade detta och under vilka betingelser?
Mvh
Gostap
Mvh
Gostap
Gäller beskjutning av eget fartyggostap skrev:Berömda citat:
Mvh
Gostap
Gostap - jag sover inte om nätterna
- då jag inte har en aning. Nu har det gått en vecka.....kanske ngt litet tips va?, Varjag
Ojsan, glömt bort detta
Liten ledtråd, En över och en under. (ytan alltså)
Mvh
Gostap
Liten ledtråd, En över och en under. (ytan alltså)
Mvh
Gostap