Vad läser du just nu?
Re: Vad läser du just nu?
Jag läser en mycket intressant bok som heter
"Svenskar i krig 1914-1945"
Bör läsas...
"Svenskar i krig 1914-1945"
Bör läsas...
- Glenn Lauritz Andersson
- Medlem
- Kontakt:
Re:
Knappast i Sverige i alla fall.Hexmaster skrev:Det var nog en skämtsam anmärkning ang. "betalt per ord". En del misstänker den gode DH för sådant.sonderling skrev:Äh? Nu blev jag osäker har jag råkat skriva nånstans att Dick Harrisson var Amerikan?
Det är helt riktigt att det förekommer i USA (gissa varför många amerikanska kursböcker i akademiska ämnen är tegelstenar och varför de innehåller så mycket irrelevant ordbajs), men vad jag vet - förutom mitt författarskap så har jag även sysslat med förlagsjobb - så förekommer det inte i Sverige och knappast något svenskt förlag skulle ha råd med det. Tvärtom är svenska förlag mycket restriktiva med sidantalet - DH:s böcker skulle antagligen vara ännu tjockare om inte förlagsredaktörerna satte fingrarna emellan.
Vad gäller DH så "hoppar han" knappast mellan förlag i den bemärkelsen. Snarare är det väl så at han är så produktiv att det inte skulle funka för honom att hålla sig till ett enda förlag (det skulle helt enkelt bli ett heltidsjobb att bara ge ut hans böcker). Kanske har det också att göra med vilket förlag som ger honom det bästa avtalet för vissa projekt - vad vet jag.
Personligen skulle jag gärna vilja veta vilka vitamintabletter GH använder sig av för att skaffa sig all den energin.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare
- Medlem
- Kontakt:
Själv läser jag annars just nu Maud Websters Banditer , bland annat för att vi ligger på samma förlag (Historiska Media) men också för att boken behandlar ett ämne som det inte skrivits om så mycket tidigare (banditer och gerillamän i Italien).
I övrigt läser jag också igenom min egen bok för hundrafemtioelfte gången för att förbereda mig inför ett eventuellt föredrag (och för att jag inte kan låta bli att leta efter korrfel - en författares evinnerliga plåga).
En bok jag ständigt återkommer till och har permanent installerad på nattduksbordet är Herman Linqvists omfattande coffe table-bibel Frankrikes blodiga år om Franska revolutionen. Otroligt engagerande och makalöst rikt illustrerad.
I övrigt läser jag också igenom min egen bok för hundrafemtioelfte gången för att förbereda mig inför ett eventuellt föredrag (och för att jag inte kan låta bli att leta efter korrfel - en författares evinnerliga plåga).
En bok jag ständigt återkommer till och har permanent installerad på nattduksbordet är Herman Linqvists omfattande coffe table-bibel Frankrikes blodiga år om Franska revolutionen. Otroligt engagerande och makalöst rikt illustrerad.
Med vänlig hälsning
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Läser Knopps Krigsfångar, Historikern av Elizabeth Kostova samt Mussolini av RJB Bosworth.
Just nu läser jag "Dangerous Nation: America's Foreign Policy from Its Earliest Days to the Dawn of the Twentieth Century" av Robert Kagan, även om titeln kan få en att tro något annat är boken sakligt hållen med mycket citat ur olika källor när han gör upp med tanken att först kolonialisterna och sedan USA var i grunden isolationistiska och tvingades ut på världspolitikens scen.
/Marcus
/Marcus
Jag håller inte med... Det är bara att acceptera att man inte kan få bort alla små korrfel. Är det något grovt, ja då har man anledning att oroa sig över såväl sin egen noggrannhet som det förlag man använder sig av.....Glenn Lauritz Andersson skrev: (och för att jag inte kan låta bli att leta efter korrfel - en författares evinnerliga plåga).
Men som läsare måste man vara medveten att det är djävligt dyrt att rensa en bok från småfel. De första 90% går bra, men sedan tar varje ny procent lika många timmar till i anspråk och frågan är hur mycket det arbetet egentligen är värt.... Den som inte har överseende med några småfel kan ju lika gärna sluta läsa böcker (mina som andras), det har aldrig tryckts en enda felfri bok!
Och vad läser jag just nu? Inget, väntar på svar från ett förlag angående den ena av mina två nästkommande kommande böcker
Ergo: småfelen finns där, det är inget att bry sig om, det är storfelen man skall oroa sig för!
- Medlem
- Kontakt:
leifh,
Du har helt rätt angående det där med småfelen. Mitt inlägg var lite grand ironi och "tongue in cheek" i det avseendet. Även om jag måste erkänna att jag är pedant och upptäckten av småfel kan reta mig till vansinne. Större fel kan inträffa - jag har hittat ett i min bok där ett försvunnet "inte" har medfört helt fel betydelse av meningen - men man blir dessvärre otroligt blind på sin egen text efter att ha jobbat med den så länge. Så jag tycker nog inte att ens generella "noggrannhet" i övrigt kan klandras i det avseendet. Det är bara irriterande att man inte upptäcker sådana saker förrä EFTER tryckningen trorts att man läst igenom korret hur många gånger som helst.
Men jag håller med - en felfri bok har nog aldrig producerats.
Du har helt rätt angående det där med småfelen. Mitt inlägg var lite grand ironi och "tongue in cheek" i det avseendet. Även om jag måste erkänna att jag är pedant och upptäckten av småfel kan reta mig till vansinne. Större fel kan inträffa - jag har hittat ett i min bok där ett försvunnet "inte" har medfört helt fel betydelse av meningen - men man blir dessvärre otroligt blind på sin egen text efter att ha jobbat med den så länge. Så jag tycker nog inte att ens generella "noggrannhet" i övrigt kan klandras i det avseendet. Det är bara irriterande att man inte upptäcker sådana saker förrä EFTER tryckningen trorts att man läst igenom korret hur många gånger som helst.
Men jag håller med - en felfri bok har nog aldrig producerats.
Med vänlig hälsning
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
En massa från Osprey om Vetcong och Vietnam.
Essential histories, the vietnam war.
Fortress series, Vietcong tunnels and bunker complexes.
Elite (eller var det warrior) The Viet cong soldier
Köpte mycket från Ospery förrut (början av 90-talet) och har återupptäckt dem igen på senare tid.
Sonderling
Essential histories, the vietnam war.
Fortress series, Vietcong tunnels and bunker complexes.
Elite (eller var det warrior) The Viet cong soldier
Köpte mycket från Ospery förrut (början av 90-talet) och har återupptäckt dem igen på senare tid.
Sonderling
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"The Wrong Stuff" av Truman Smith, en amerikansk B-17-pilot under 2VK.
Läser just nu....
NORDFRONTEN av Asbjorn Jaklin....
intressant fakta:
-Normännens besvikelse över Svenska statens sätt att hantera denna historia.
-Johan Birger Dahlerus kom med ett förslag om att upprätta en demarkationslinje så Tyskland kunde behålla en del av Norge...Nordnorge skulle då bevakas av Svenska trupper.
(blev aldrig av både Hitler/Norge gick ej med på detta..allt el inget)
-Att oövervinnliga Tyska trupper fick ORDENTLIGA problem mot Norska/Allierade trupper....
(men allierade hade otroligt dum befälskedja,varje land hade egen beslutsgång,ingen gemensam stab,så det slutade med att dom fick evakuera från Norge,berodde även på avsaknad av tanks/fygplan,tung mtrl m.m.)
-Denna historia fick Chamberlain att avgå (berodde givetvis på mer men detta va spiken i kistan)
-Finnandet av Enigma på båten "Krebs"..som gav allierade avgörande fördel i krigets fortsättning
Har inte kommit längre i boken än så här långt
....
//Ola
NORDFRONTEN av Asbjorn Jaklin....
intressant fakta:
-Normännens besvikelse över Svenska statens sätt att hantera denna historia.
-Johan Birger Dahlerus kom med ett förslag om att upprätta en demarkationslinje så Tyskland kunde behålla en del av Norge...Nordnorge skulle då bevakas av Svenska trupper.
(blev aldrig av både Hitler/Norge gick ej med på detta..allt el inget)
-Att oövervinnliga Tyska trupper fick ORDENTLIGA problem mot Norska/Allierade trupper....
(men allierade hade otroligt dum befälskedja,varje land hade egen beslutsgång,ingen gemensam stab,så det slutade med att dom fick evakuera från Norge,berodde även på avsaknad av tanks/fygplan,tung mtrl m.m.)
-Denna historia fick Chamberlain att avgå (berodde givetvis på mer men detta va spiken i kistan)
-Finnandet av Enigma på båten "Krebs"..som gav allierade avgörande fördel i krigets fortsättning
Har inte kommit längre i boken än så här långt
//Ola
Vägen till Midgård I: Myter om det nordiska (2001), red. Catharina Raudvere, Anders Andrén och Kristina Jennbert.
En antologi på temat "nordisk hedendom i långtidsperspektiv". Intrycket hittills är blandat, men mestadels någorlunda.
En antologi på temat "nordisk hedendom i långtidsperspektiv". Intrycket hittills är blandat, men mestadels någorlunda.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Rome Burning av Sophia Mc Dougall. Andra delen av hennes kontrafaktiska serie om ett Romarrike som överlevt till våra dagar och som lagt under sig nästan hela Världen, förutom södra Afrika och de kinesiska (Sina) respektive japanska (Nionia) kejsardömena. Nu drar det ihop sig till krig mellan Rom och Nionia. Det har redan skett skärmytslingar längs de två rikenas gräns i Terranova (Nordamerika)...
Fredrika Bremer, Hemmen i de nya världen. Hon vistades i USA 1849-1851, besökte massor av platser och träffade massor med folk, och skrev brev hem till systern om allt hon såg. Materialet är ofta högintressant, av flera olika anledningar, och stilen är ledig och personlig. Denna bok borde jag ha läst för länge sen.
Just nu gör jag redaktionell genomläsnig av bidrag till en arkeologisk tidskrift som jag blivit huvudredaktör för. Varvar detta med korr på ett eget bokråmanus, kanske en sisådär 4 veckors arbete kvar på det innan jag lämnar in det för layout.
Å till helgen skall jag absolut inte läsa något. Jag skall hugga vinterns ved. Å andra sidan kanske jag skall "läsa" en hörbok samtidigt med vedhuggningen.......
Å till helgen skall jag absolut inte läsa något. Jag skall hugga vinterns ved. Å andra sidan kanske jag skall "läsa" en hörbok samtidigt med vedhuggningen.......
- Mathias Forsberg
- Medlem
Återkom gärna med intryck av den boken.Marcus Wendel skrev:Just nu läser jag "Dangerous Nation: America's Foreign Policy from Its Earliest Days to the Dawn of the Twentieth Century" av Robert Kagan, även om titeln kan få en att tro något annat är boken sakligt hållen med mycket citat ur olika källor när han gör upp med tanken att först kolonialisterna och sedan USA var i grunden isolationistiska och tvingades ut på världspolitikens scen.
/Marcus