Utdöda & utdöende ord
Ett annat ord som torde sjunga på sista versen är väl anmodan ?
Som i "resernärer ska på anmodan kunna förete giltig färdbiljett" eller
"soldater ska utan anmodan visa vpl-legitimation vid inpassering"
Det lokala taxibolaget har små klisterlappar där det står att "passagerare ska mot anmodan betala färden i förskott"
Kan det verkligen heta "mot anmodan" ? För egen del tycker jag det låter "fel" eftersom man gör något antingen utan anmodan eller på anmodan.
Det lokala taxibolaget har små klisterlappar där det står att "passagerare ska mot anmodan betala färden i förskott"
Kan det verkligen heta "mot anmodan" ? För egen del tycker jag det låter "fel" eftersom man gör något antingen utan anmodan eller på anmodan.
Om vi använder Google som ett mått på uttryckens vanlighet kan vi se attAxial skrev:Ett annat ord som torde sjunga på sista versen är väl anmodan ?
"på anmodan" får 44 500 träffar,
"vid anmodan" får 11 800,
"mot anmodan" får 48.
Med andra ord bör det nog heta "på anmodan" eller "vid anmodan". Jag skulle troligen välja "vid anmodan" personligen, men "på anmodan" låter också bra. "Mot anmodan" låter helt bakvänt. Det låter som att man skulle på något sätt vilja byta en anmodan mot något annat, som en handelstransaktion..
- Hans Engström
- Medlem
Noterar att det (mycket tidigt) i denna tråd, nämns det eminenta ordet, "Winchesterdrive". Kan påpekas att detta var en hårddsik designad av IBM med 30 MB fast minne och 30 MB flyttbart minne. Med viss humor döptes den till Winchester efter Winchesters berömda 30-30 gevär.
För övrigt orsakar jag fortfarande glädje i bekanstskapskretsen med diverse udda ord och stavningar, en följd av en uppväxt som utlandssvensk, då jag lärde mig språket ur mina föräldrars böcker (utgivna från 30-tal till tidigt 70-tal). Onekligen märks det mest i det skrivna språket, då jag fortfarande, med en dåres envishet, skriver aderton, glace och juste.
Så sent som i våras använde jag ett ord som fick min sambo (som trots allt innehar en doktorsgrad, och skriver en mycket god svenska) att se på mig som om jag vore imbecill. Hon hävdade bestämt han hon inte hade en aning vad det vara jag frågade efter.
Jag bad henne räcka mig kautschucken...
För övrigt orsakar jag fortfarande glädje i bekanstskapskretsen med diverse udda ord och stavningar, en följd av en uppväxt som utlandssvensk, då jag lärde mig språket ur mina föräldrars böcker (utgivna från 30-tal till tidigt 70-tal). Onekligen märks det mest i det skrivna språket, då jag fortfarande, med en dåres envishet, skriver aderton, glace och juste.
Så sent som i våras använde jag ett ord som fick min sambo (som trots allt innehar en doktorsgrad, och skriver en mycket god svenska) att se på mig som om jag vore imbecill. Hon hävdade bestämt han hon inte hade en aning vad det vara jag frågade efter.
Jag bad henne räcka mig kautschucken...
Re: Utdöda & utdöende ord
Våran och eran är väl objektsformer för vår och er. Att de senare blev härskande i skrivspråket är väl mest en slump, och i talspråket blandas de ju.
sockenlänsman, bylänsman
länsmän kronolänsman,riksdaler ( Reichstaler)
hum vet ej hur många poliser blir kallad Länsman
Har det funnits "sockenlänsmän" och "bylänsmän"? En (krono)länsman var en lägre statlig tjänsteman (ungefär polis/åklagare samt skatteindrivare) som fanns 1675-1918. Under sig hade de fjärdingsmän. Det fanns även sexmän, som var förtroendevalda ordningsmän.JaGeR skrev:sockenlänsman, bylänsman
Är verkligen ordet länsman utdöende? De flesta känner ju till ordet, även om det inte används som titel i dag. När det gäller riksdalar är ju det märklig att de fortfarande (efter 135 år med kronor) ibland används som synonym till kronor.
-
erich lespenhalt
- Medlem
Jag måste instämma med a81. Ordet länsman kommer att leva så länge det finns behov av att uttryck äldre polisiära förhållanden.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
När jag var liten pratades fortfarande om tolvskillingar när man menade 25-öringar. Hur är det med förståelsen för det idag?a81 skrev:När det gäller riksdalar är ju det märklig att de fortfarande (efter 135 år med kronor) ibland används som synonym till kronor.
Det tror jag aldrig jag hört (mer än i Tolvskillingsoperan), men å andra sidan finns det andra numismatiska atavismer: "ett rött öre" syftar väl på kopparmynt, där det väl är ett tag sen de sista ettöringarna försvann ur cirkulationen. Sen är jag osäker på alla dessa poletter, där åtminstone de ej nedtrillade inte är ovanliga i vardagligt språk; hur ofta används sådana nuförtiden?Markus Holst skrev:När jag var liten pratades fortfarande om tolvskillingar när man menade 25-öringar.
Piktogram är tyvärr inget man hör ofta nu för tiden.
/Marcus
/Marcus
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Måhända bör jag förtälja att den gamla riksdalern ju inte var uppdelad i 100 ören, utan i 48 skilling. 1/4 riksdaler var således 12 skilling vilket ju vid myntreformen förvandlades till att en kvart av den med riksadalern likvärdiga kronan blev 25 öre. 12 skilling var således likvärdigt med 25 öre.
Fast då var inte ens jag född än.
Fast då var inte ens jag född än.
Hör allt oftare folk säga äckelmagad i stället för kvackelmagad.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Gissar att det är ett direktlån, train.Stefan Lundgren skrev:Jernvägsträne=tåg