Har funderat på varifrån uttrycket "dra växlar på" (och också "dra stora växlar på" och "dra för stora växlar på") egentligen kommer.
Jag använder själv uttrycket "A drar för stora växlar på X" i betydelsen "A tillmäter X alltför stor betydelse". De andra två använder jag i princip aldrig, vilket vid närmare eftertanke är konstigt. En googling avslöjar att folk använder "dra växlar på" i betydelsen "utnyttjar", i både neutral och negativ betydelse av ordet.
Vad säger skalmaniterna? Varifrån kommer uttrycket "dra växlar på"? Hur använder ni själva uttrycken "att dra (för) (stora) växlar på" något? Är något av uttrycken vanligare i er egen användning?
Edit: utelämnat ord.
Dra växlar på?
Dra växlar på?
Senast redigerad av 1 sabo, redigerad totalt 13 gånger.
Re: Dra växlar på?
Kan det vara sådana växlar som diskuteras i tråden Är checkarna historia nu?
"Dra för stora växlar på" använder jag nog ungefär som du, sabo. "Tillmäta för stor betydelse" eller helt enkelt "ha grundligt fel om", gärna i kombination. Även om det egentligen är rätt ologiskt. Man skulle väl kunna tänka sig en förklaring där man menar att det man "drar för stora växlar på" är någon företeelse man använder som förevändning för att få någon att skriva på en växel åt en. "Jag vet att mina aktier kommer att stiga snart eftersom bolånekrisen är över, du kan väl skriva på en växel åt mig så länge".. varvid man "drar för stora växlar på att krisen är över".
Jag kan utan vidare förstå att man använder "dra växlar på" som "utnyttja", men jag har personligen aldrig använt det på det sättet även om det egentligen är mycket mer logiskt. Sådär kan det vara när ett uttryck tappat kontakten med sina rötter.
Jag kan utan vidare förstå att man använder "dra växlar på" som "utnyttja", men jag har personligen aldrig använt det på det sättet även om det egentligen är mycket mer logiskt. Sådär kan det vara när ett uttryck tappat kontakten med sina rötter.
Ja, det kan det. Engans gissning på hur uttrycket kan ha uppstått verkar rimligt, men man undrar ju om det stämmer helt och hållet. Lite märkligt är det trots allt.Hexmaster skrev:Kan det vara sådana växlar som diskuteras i tråden Är checkarna historia nu?
Hur är det med de egna användningarna av "dra växlar på" och "dra för stora växlar på"? Är det någon som använder det förra i betydelsen "utnyttja"?
För mig är 'att dra för stora växlar' = att göra åtaganden jag inte kan uppfylla. Helt enkelt 'låna för mycket'.....
Som i Hexmasters länk.....där Donkeyman beskrev vad en 'växel' var. Helt enkelt en lånehandling som gällde avbetalning. 'Växelpåminnelsen' kom i posten varenda månad - och man traskade till banken för att 'omsätta växeln'. Det betydde helt enkelt att göra den månatliga avbetalningen. Om man inte klarade den - hade man 'dragit för stora växlar'
Varjag
Som i Hexmasters länk.....där Donkeyman beskrev vad en 'växel' var. Helt enkelt en lånehandling som gällde avbetalning. 'Växelpåminnelsen' kom i posten varenda månad - och man traskade till banken för att 'omsätta växeln'. Det betydde helt enkelt att göra den månatliga avbetalningen. Om man inte klarade den - hade man 'dragit för stora växlar'
Varjag
Det här är helt säkert en betydelseglidning som tillkommit efter att den ursprungliga företeelsen försvunnit ur senare generationers medvetanden. Du är tillräckligt gammal för att ha personlig erfarenhet av vad växlar är och hur de funkar, så för dig har uttrycket en mer logisk/praktisk betydelse.varjag skrev:För mig är 'att dra för stora växlar' = att göra åtaganden jag inte kan uppfylla. Helt enkelt 'låna för mycket'.....
Som i Hexmasters länk.....där Donkeyman beskrev vad en 'växel' var. Helt enkelt en lånehandling som gällde avbetalning. 'Växelpåminnelsen' kom i posten varenda månad - och man traskade till banken för att 'omsätta växeln'. Det betydde helt enkelt att göra den månatliga avbetalningen. Om man inte klarade den - hade man 'dragit för stora växlar'![]()
Varjag
Vi yngre (jag är 34, för övrigt) som inte har några sådana personliga erfarenheter har börjat skapa olika glidningar av betydelsen, och var de glidningarna stannar vet nog ingen. Kanske försvinner uttrycket helt, det verkar nästan troligast. Eller så förvrängs det allt mer. Den som lever får se.
Förresten.. vid en snabb googling av "dra växlar på" så verkar den nuvarande vanligaste användningen vara i betydelsen "använda sig av", i en ganska neutral betydelse.
Och "dra för stora växlar på" verkar oftast användas i betydelsen "lita för mycket på".