Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Stormskadad kryssare.....
Tydligen dags sparka liv i denna tråd innan den begraves....
Med ursäkt för bildstorleken - den visar en svårt stormskadad kryssare - sådan hon såg ut när hon nådde hemmahamnen efter en spännande raid. Den 'lede fi' hade inget att skaffa med hennes skador....naturen gjorde jobbet.
Vilken var kryssaren, var gjordes raiden - och när hände det?..../Varjag
Med ursäkt för bildstorleken - den visar en svårt stormskadad kryssare - sådan hon såg ut när hon nådde hemmahamnen efter en spännande raid. Den 'lede fi' hade inget att skaffa med hennes skador....naturen gjorde jobbet.
Vilken var kryssaren, var gjordes raiden - och när hände det?..../Varjag
- Bilagor
-
- stormskadad kommandobrygga.gif (46.14 KiB) Visad 922 gånger
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Kryssarens uppgift i raiden - var att så ut 100 stycken minor, men hon åtföljdes av bl.a. fyra slagkryssare som hade 'andra planer'
...../Varjag
Står fullkomligt still uppe hos de små grå
/CvD
Hej!
Jag har inga uppgifter om stormskador men ledtråden med slagkryssarna gör att jag tror jag kan klippa det ändå:
1) Fartyget är lätta kryssaren SMS Kolberg.
2) Raiden gjordes mot några städer engelska östkusten, Scarborough är väl den som oftast nämns, för att reta och beta Royal Navy och Kolberg skulle lägga ett minfält för att försöka jämna ut oddsen lite.
3) 15--16 december 1914.
Nästa försök resulterade i slaget vid Dogger Bank, som gick lite sisådär för bägge parter får man säga.
Övermod??
/Björnen
Jag har inga uppgifter om stormskador men ledtråden med slagkryssarna gör att jag tror jag kan klippa det ändå:
2) Raiden gjordes mot några städer engelska östkusten, Scarborough är väl den som oftast nämns, för att reta och beta Royal Navy och Kolberg skulle lägga ett minfält för att försöka jämna ut oddsen lite.
3) 15--16 december 1914.
Nästa försök resulterade i slaget vid Dogger Bank, som gick lite sisådär för bägge parter får man säga.
Övermod??
/Björnen
Inget övermod alls.....visst är det SMS Kolberg som utgjorde 'minläggardelen' av den tyska raiden mot Hartlepool, Scarborough och Whitby den 15-16:e december 1914. Vädret blev svårt och Kolberg fick styrbords brygga helt deformerad av överbrytande sjö när hon försökte hålla takt med slagkryssarna i det hårda vädret.björnen skrev:Hej!
3) 15--16 december 1914.
Övermod??
/Björnen
björnens fråga, Varjag
Hmm, fasligt svårt att komma på en fråga om VK1 som inte är enkelt googlad och inte handlar om marina äventyr (för att variera mig lite)... det får nog bli en bildfråga då.
I den bifogade bilden visas en schäslong som visserligen inte hade någon direkt påverkan på kriget men på den har legat en för kriget tämligen ikonisk person. Personens faktiska betydelse för kriget kan man väl debattera.
Vem är personen som legat på schäslongen och var stod den på tiden det begav sig?
/Björnen
I den bifogade bilden visas en schäslong som visserligen inte hade någon direkt påverkan på kriget men på den har legat en för kriget tämligen ikonisk person. Personens faktiska betydelse för kriget kan man väl debattera.
Vem är personen som legat på schäslongen och var stod den på tiden det begav sig?
/Björnen
Det som poppar upp i skallen är Mata Hari...
Ah, intressant tanke men tyvärr fel trots hennes status som ikon. (Finns det månne en Mata Hari-schäslong någonstans?)dc skrev:Det som poppar upp i skallen är Mata Hari...
/Björnen
Längs högerkanten av bilden kan en skarpögd person ana två klädespersedlar som bägge tillhörde personen...
/Björnen
/Björnen
Hmm, kanske för obskyr och knepig fråga ändå. Ett försök till med större bild.
Nu ser man ett par herrhandskar och en uniform i rätt karakteristiska färger. Man kan säga att kriget inte började bra för personen. Vem var han och var stod schäslongen?
/Björnen
Nu ser man ett par herrhandskar och en uniform i rätt karakteristiska färger. Man kan säga att kriget inte började bra för personen. Vem var han och var stod schäslongen?
/Björnen
- Bilagor
-
- schäslong-liten-2.jpeg (78.34 KiB) Visad 585 gånger
- Niedzwiadek
- Medlem
Joffe dyker av någon anledning upp i mit huvud men det kan väl inte vara rätt?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Conrad von Hötzendorff?
Gissar att Frans Ferdinand låg och dog på schäslongen
Oj, uniformen fick fart på spekulationerna! Conrad von Hötzendorff skulle det absolut kunna vara, både med tanke på hans måttliga lycka med sina fälttåg och uniformen. 'Well spotted' som britterna säger.spett skrev:Gissar att Frans Ferdinand låg och dog på schäslongen
Brukade inte Joffre synas i en nästan marinblå jacka?
Men spett har helt rätt -- på schäslongen tog livet slut för Frans Ferdinand i Sarajevos stadshus/guvenörsresidens. Jag har fått för mig (antagligen grundlöst) att man faktiskt bar in schäslongen från något hotell intill men det låter så osannolikt att det antagligen är fel.
Schäslongen står idag i Sarajevo-salen på Heeresgeschichtliches Museum i Wien tillsammans med bilen paret färdades i. Historiens vingslag så att det fladdrar i kläderna...
Spett har frågan!
/Björnen
"Han förlorade tre slag åt mig !"
Vad menade Beatty ?
Vad menade Beatty ?