Du var snabb ur startgropen...men nej, det var inte PoW, sorry....Varjaggostap skrev:Gissar på "Prince of Wales" som hade stora problem med sitt huvudartilleri vid kampen mot Bismarck?
Varvspersonal var väl med påfartyget?
Mvh
Gostap
edit: 24 maj -41
edit edit (suck) Danmarkssundet
Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
USS South Dakota råkade ut för en sådan grej vid Guadalcanal. Huvudsäkringarna löste ut vid egen eldgivning, men vad jag vet slogs hela artilleriet ut tillfälligt. Hur som helst var hennes mål IJN Kirishima vilken fick äran
att avrättas av USS Washington istället.
Det ar skoj att se traaden vakna till liv igen efter en liten slummerdc skrev:USS South Dakota råkade ut för en sådan grej vid Guadalcanal. Huvudsäkringarna löste ut vid egen eldgivning, men vad jag vet slogs hela artilleriet ut tillfälligt. Hur som helst var hennes mål IJN Kirishima vilken fick äranatt avrättas av USS Washington istället.
Hur tror du att någon tråd skulle fungera utan din expertis?varjag skrev:Det ar skoj att se traaden vakna till liv igen efter en liten slummerdc skrev:USS South Dakota råkade ut för en sådan grej vid Guadalcanal. Huvudsäkringarna löste ut vid egen eldgivning, men vad jag vet slogs hela artilleriet ut tillfälligt. Hur som helst var hennes mål IJN Kirishima vilken fick äranatt avrättas av USS Washington istället.
- men nej, inte South Dakota...../Varjag
Ojdaa, har blev det tyst. Jag tipsar - bagge slagskeppen hade 8 st Femtontumskanoner
..../Varjag
Jag hade liksom redan listat ut det.....varjag skrev:Ojdaa, har blev det tyst. Jag tipsar - bagge slagskeppen hade 8 st Femtontumskanoner..../Varjag
Eftersom det bara fanns 3 flottor med 8x381skepp, RN, Kriegsmarine och Le Marine Nationale så fanns inte så många dueller att välja på-
A; Hood vs Bismarck 1941
och B; Barham vs Richelieu 24/11 1940 vid Dakar. Då skall Richelieu ha råkat ut för eldrörssprängning eller liknande.
jag säger B
BLEEP BLEEP BLEEP också !
Jag tyckte väl på frågan att det lät som något som drabbar franska flottan men inte kom jag ihåg Richelieu inte.
Det måsste vara Richelieu - Barham !
Jag tyckte väl på frågan att det lät som något som drabbar franska flottan men inte kom jag ihåg Richelieu inte.
Det måsste vara Richelieu - Barham !
Visst var det Richelieu versus Barham jag avsaag. Finns en kand bild av henne nar hon anlander New York for reparationer med eldroret no.3 i B-tornet amputerat, en sorglig syn.Battler skrev:Man lär lite, varje dag på Skalman![]()
http://www.navweaps.com/Weapons/WNFR_15-45_m1935.htm
Battlers fraaga, Varjag
Nope, dc var förevarjag skrev: Battlers fraaga, Varjag
http://www.worldisround.com/articles/16 ... to169.htmlFinns en kand bild av henne nar hon anlander New York for reparationer med eldroret no.3 i B-tornet amputerat, en sorglig syn.
Ta frågan om du vill, jag har ingen riktig inspirationBattler skrev:Nope, dc var förevarjag skrev: Battlers fraaga, Varjag
http://www.worldisround.com/articles/16 ... to169.htmlFinns en kand bild av henne nar hon anlander New York for reparationer med eldroret no.3 i B-tornet amputerat, en sorglig syn.
Straffet för att man lägger näsan i blöt
Söker en person: Född 30 dec 1910 - överlevde kriget. Utmärkelser: 1939 års järnkors av andra klassen, sep 1939; 1939 års järnkors av första klassen, juni 1940; riddarkorset, april 1940; eklöven till riddarkorset, sep 1943; eklöven med svärd till riddarkorset, maj 1945; 1939 års skadeutmärkelse i svart; närstridsspännet, dec 1943.
Vem ?
Söker en person: Född 30 dec 1910 - överlevde kriget. Utmärkelser: 1939 års järnkors av andra klassen, sep 1939; 1939 års järnkors av första klassen, juni 1940; riddarkorset, april 1940; eklöven till riddarkorset, sep 1943; eklöven med svärd till riddarkorset, maj 1945; 1939 års skadeutmärkelse i svart; närstridsspännet, dec 1943.
Vem ?
Det måste vara Sylvester Stadler nazi tysklands yngste divisionschef du är ute efter
RättTerje skrev:Det måste vara Sylvester Stadler nazi tysklands yngste divisionschef du är ute efter
Terje frågar vidare.
Då kommer en enkel liten fråga.
den 24 oktober 1944 torde vara mest känd för lite flottsammandrabbningar i stilla havet med stora japanska förluster som följd. dock så sänktes ett amerikanskt flytetyg av "friendly fire" den dagen. Frågan är vilket, var och hur
den 24 oktober 1944 torde vara mest känd för lite flottsammandrabbningar i stilla havet med stora japanska förluster som följd. dock så sänktes ett amerikanskt flytetyg av "friendly fire" den dagen. Frågan är vilket, var och hur