Quiz: Andra världskriget
Hej
Jag är rätt färsk i vetandets högborg. Det är väldigt trevligt att delta i, och att följa ”quizzen”.
Men vad har vi för regler om frågor och svar ”går i stå” ?
Jag kanske slår in öppna dörrar men det vore bra för tempot och intresset om ” frågan var fri”
efter te.x 24 timmars fråge- eller svarslöshet.
Jag är rätt färsk i vetandets högborg. Det är väldigt trevligt att delta i, och att följa ”quizzen”.
Jag kanske slår in öppna dörrar men det vore bra för tempot och intresset om ” frågan var fri”
Perruz skrev:Hej
Absolut inte!Ja ha vem bryr sig eller är vissa viktigare än andra?
Tror inte det finns några hårda regler, det brukar självregleras - själv skjuter jag då och då in 'interimsfrågor' då tråden går i sta för att hålla quizzen igång.
von Adler svarade rätt på en f.g. fråga 1/2, fick OK den 2/2 - men dök först upp igen den 8/2, dagen efter svartekaptenen svarat korrekt på interimsfrågan.
Tanken att ge frågan fri efter 24 eller 48 timmar - är kanske inte dum men självregleringen har funkat bra hittills i de quizzar jag deltar.
mvh, Varjag
-
Ola Häggström
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Ursäkta dröjsmålet!
En kombination av händelser (sjukdom, uppdatering, inkompatibilitet med nya forumversionen) har satt käppar i hjulet för mig. Jag ber om ursäkt för skapad irritation.
Till frågan:
Cyclometer, qwert, abcd (hur hänger detta ihop)?
En kombination av händelser (sjukdom, uppdatering, inkompatibilitet med nya forumversionen) har satt käppar i hjulet för mig. Jag ber om ursäkt för skapad irritation.
Till frågan:
Cyclometer, qwert, abcd (hur hänger detta ihop)?
Qwerty är ju tangentbordets "layout", abc är vårt alfabet och cyklometern användes av de Polska kodknäckrana
föregångarna till Enigma dekrypterarna i Bletchley Park med Alan Turing i spetsen. Cyklometern är väl själva koderiet
mellan tangenbord och alfabetet om jag minns rätt. Läste en bok om Enigma för ett tag sedan den var intressant men
skapade även förvirring, men på en högre nivå...
MVH Per
föregångarna till Enigma dekrypterarna i Bletchley Park med Alan Turing i spetsen. Cyklometern är väl själva koderiet
mellan tangenbord och alfabetet om jag minns rätt. Läste en bok om Enigma för ett tag sedan den var intressant men
MVH Per
-
Ola Häggström
- Medlem
Jag ger dig rätt för cyklometern (som var två enigmor sammankopplade av polackerna)Perruz skrev:Qwerty är ju tangentbordets "layout", abc är vårt alfabet och cyklometern användes av de Polska kodknäckrana
MVH Per
qwert... var denn teckenordning (på de roterande hjulen) som användes i den kommersiella enigman (som förevisades bla på internationella postkongressen i Stockholm 1924), den version wehrmacht köpte och vidareutvecklade bytte teckenordningen till abcdef...
En utmärkt artikel på nätet (med möjlighet att själv leka Bletchley Park);"Virtual Bletchley park"
Frågan till Perruz
Stridbar diplomat
Vem var det som vice flygattaché ”tog permission” för att kunna aktivt delta i luftstrid under andra världskriget. Under den ”permissonen” sköt han f. ö ned ett antal fiendeplan.
- Vem var han och varifrån kom han ursprungligen?
- Var deltog han i luftstrider under sin ”permission” ?
- Vad gjorde han innan han blev ”posterad” som vice flygattaché ?
// Per
Vem var det som vice flygattaché ”tog permission” för att kunna aktivt delta i luftstrid under andra världskriget. Under den ”permissonen” sköt han f. ö ned ett antal fiendeplan.
- Vem var han och varifrån kom han ursprungligen?
- Var deltog han i luftstrider under sin ”permission” ?
- Vad gjorde han innan han blev ”posterad” som vice flygattaché ?
// Per
Ingen som har en idé ???
Behövs det ledtrådar ???
MVH Per
Behövs det ledtrådar ???
MVH Per
Svaret är Witold Urbanowicz.
Han började sin karriär i Polska Flygvapnet, efter Polens fall så blev han enrollerad i RAF där han sedemera blev chef för 303: Squadron. Efter att he lett 1.st Polish fighter wing en period så blev han kommenderad till att bli vice flygattache i Washington, totalt så sköt han ned 15 fientliga flygplan under sin sejour i England.
Livet i Washington blev uppenbarligen för trist för Witold han lyckades få en kommendering som "observatör" till
23 Figher Group i Kina (vissa källor säge att han for dit på permis) där han lyckades skjuta ned två japanska plan.
Frågan är fri
Per
Han började sin karriär i Polska Flygvapnet, efter Polens fall så blev han enrollerad i RAF där han sedemera blev chef för 303: Squadron. Efter att he lett 1.st Polish fighter wing en period så blev han kommenderad till att bli vice flygattache i Washington, totalt så sköt han ned 15 fientliga flygplan under sin sejour i England.
Livet i Washington blev uppenbarligen för trist för Witold han lyckades få en kommendering som "observatör" till
23 Figher Group i Kina (vissa källor säge att han for dit på permis) där han lyckades skjuta ned två japanska plan.
Frågan är fri
Per
Tiden gången:
Pierre Laval förhandlade med tyskarna om krigsfångar tidigt detta år. Mkt hände under kort tid.
Till frågan:
Vilken fängslad general flydde under tiden ovan nämd på ett klassiskt sätt?
Från vilket ställe flydde han, hur flydde han, o vart tog han sig?
/Another Per
Pierre Laval förhandlade med tyskarna om krigsfångar tidigt detta år. Mkt hände under kort tid.
Till frågan:
Vilken fängslad general flydde under tiden ovan nämd på ett klassiskt sätt?
Från vilket ställe flydde han, hur flydde han, o vart tog han sig?
/Another Per
General Ramcke som greps ioch med kapitulationen av Brest. Flydde fånglägret i USA för att posta ett brev. Han rymnde också från Frankrike till Tyskland för undvika straff i en krigsförbrytar tribunal
Rätt Psilander, brevet fick du med.
Your turn to be
Your turn to be
Här var'e f-n så dött!
Eftersom det har gått så länge så är det fritt att ställa nya frågor.gostap skrev:Här var'e f-n så dött!
Slagskeppsduell
Eftersom jag tycks ha en, aatminstone naagorlunda funkande dator, men utan bilder och de tre sista svenska vokalerna - skjuter jag in en laett fraaga i f.g. vinnare Psilanders 'anda'....gostap skrev:Här var'e f-n så dött!
I en slagskeppsduell, drabbades det ena fartyget av totalforlust av en fjardedel av sitt tunga artilleri - redan vid forsta salvan....MEN den 'lede fienden' hade intet med saken att gora .....
Vilka var slagskeppen, nar och var hande det? ...../Varjag
Gissar på "Prince of Wales" som hade stora problem med sitt huvudartilleri vid kampen mot Bismarck?
Varvspersonal var väl med påfartyget?
Mvh
Gostap
edit: 24 maj -41
edit edit (suck) Danmarkssundet
Varvspersonal var väl med påfartyget?
Mvh
Gostap
edit: 24 maj -41
edit edit (suck) Danmarkssundet