Quiz: Idrottshistoria
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Quiz: Idrottshistoria
Förlåt min dåliga formulering, hade lite dåligt med tid.
Då tar vi väl en ny fråga.
Jag söker en man och hans sport.
Den jag söker fyller 50 år i år. Han är mest känd för sin musikaliska gärning både solo men främst i ett av världens största band. Han är något av en multitalang som förutom musiken även har skrivit böcker och är pilot med kvalifikation både på trafik och stridsflyg. Brukar ibland flyga utvalda fans till bandets spelningar personligen.
Han har räknats till bland de främsta i sitt land inom denna sporten under en period, och har varit uttagen till OS-laget.
Vem och vilken sport?
Lycka till!
Då tar vi väl en ny fråga.
Jag söker en man och hans sport.
Den jag söker fyller 50 år i år. Han är mest känd för sin musikaliska gärning både solo men främst i ett av världens största band. Han är något av en multitalang som förutom musiken även har skrivit böcker och är pilot med kvalifikation både på trafik och stridsflyg. Brukar ibland flyga utvalda fans till bandets spelningar personligen.
Han har räknats till bland de främsta i sitt land inom denna sporten under en period, och har varit uttagen till OS-laget.
Vem och vilken sport?
Lycka till!
Bruce Dickinson och fäktning.
Han har även examen i historia kom jag att tänka på.Ferocius skrev:Bruce Dickinson och fäktning.
Helt rätt Ferocius, din boll
Tack. Iron Maiden och sport, det är ju min bakgård så att säga. Fast det där med historieexamen visste jag faktiskt inte, även om det inte låter helt orimligt med tanke på han lyriska stil.
"The Air Raid Sirene" är ju alltså fäktare. Fäktning är en av de 5 grenarna i Modern Femkamp. Vilka är de övriga 4?
Ett plus till den som kan uppge namnet på sportens upphovsman och dessutom berätta till vilket mästerskap sporten introducerades. Dock inget absolut krav att svara på detta, för andra än Stefan Lundgren
"The Air Raid Sirene" är ju alltså fäktare. Fäktning är en av de 5 grenarna i Modern Femkamp. Vilka är de övriga 4?
Ett plus till den som kan uppge namnet på sportens upphovsman och dessutom berätta till vilket mästerskap sporten introducerades. Dock inget absolut krav att svara på detta, för andra än Stefan Lundgren
- Anders Nyman
- Medlem
Fotbollshistoria lär väl gå in här också kan jag tänka mej... Mina favoritlag är Brage, Hammarby och Nottingham, å dom lagen har ju en gedigen historia bakom sej... Men igår kväll när jag satt och tittade på Text-tv och läste om årets Upplaga av Allsvenskan,, så kom jag och tänka på åldern på den äldsta fotbollsklubb som existerar i världen.. Det skulle vara roligt och veta åldern på den fotbollsklubb i hela världen som än idag existerar, är det någon skalmanit som vet när den första klubben bildades och ålder på de äldsta klubbarna.. Finns det någon bra länk om detta? 
Vilken klubb som är äldst vet jag inte. Men jag skall sprida lite info om en klubb med märklig historia. Jag tänker på Corinthian Casuals som grundades 1882. Och som var Englands bästa lag under de första 30 åren.
Vadå. Aldrig hört talas om ?? Corinthians spelade nämligen inte i seriespel förrän in på 20-talet. Men man hade landets bästa spelare och reste enbart runt och spelade vänskapsmatcher. I hela Europa. Klubben bildades därför att man ville skapa ett lag som skulle kunna slå Scotland som just då dominerade landslagsspelet. Man var alltså bättre än Engelska landslaget.
I dag spelar Corinthians i Ryman League div 1. Vilket är nivå 8 i det Engelska seriesystemet.
Den 13/4 spelar man en match för att hylla klubbens 125-årsjubileum. Man möter AFC Wimbledon på Wembley.....
http://www.corinthian-casuals.com
++++++++
Donkeyman filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Vadå. Aldrig hört talas om ?? Corinthians spelade nämligen inte i seriespel förrän in på 20-talet. Men man hade landets bästa spelare och reste enbart runt och spelade vänskapsmatcher. I hela Europa. Klubben bildades därför att man ville skapa ett lag som skulle kunna slå Scotland som just då dominerade landslagsspelet. Man var alltså bättre än Engelska landslaget.
I dag spelar Corinthians i Ryman League div 1. Vilket är nivå 8 i det Engelska seriesystemet.
Den 13/4 spelar man en match för att hylla klubbens 125-årsjubileum. Man möter AFC Wimbledon på Wembley.....
http://www.corinthian-casuals.com
++++++++
Så var det frågan om femkamp. För en gångs skull något som jag kan ta tvärt. Som ung visste man nämligen att det var en av de få grenar där det alltid fanns Svenskar med medaljchans i OS.
Modern Femkamp består av följande grenar:
Pistolskytte
Fäktning
Simning
Ridning
Terränglöpning
Ett av de festligare momenten är just ridningen som tidigare var terrängridning men som numera förändrats till banhoppning. Man har nämligen inte egna hästar med sig. Arrangörerna håller med hästar som lottas ut bland deltagarna. Demokratiskt men dess värre avgör ofta hästens kvalitet hela tävlingen. Får ledaren något som påminner om en kamel har han inte någon chans.
För övrigt har Sverige säckvis med medaljer i just Modern Femkamp. Ända från 1912 när den introducerades i OS och framöver.
++++++++
Modern Femkamp består av följande grenar:
Pistolskytte
Fäktning
Simning
Ridning
Terränglöpning
Ett av de festligare momenten är just ridningen som tidigare var terrängridning men som numera förändrats till banhoppning. Man har nämligen inte egna hästar med sig. Arrangörerna håller med hästar som lottas ut bland deltagarna. Demokratiskt men dess värre avgör ofta hästens kvalitet hela tävlingen. Får ledaren något som påminner om en kamel har han inte någon chans.
För övrigt har Sverige säckvis med medaljer i just Modern Femkamp. Ända från 1912 när den introducerades i OS och framöver.
++++++++
Korrekt svar ifrån Donkeyman. Frågan smiter iväg uppemot polcirkeln.
Vad gäller äldsta fotbollsklubb, så brukar Notts County räknas som den äldsta, ännu existerande proffsklubb, grundat 1862, året innan FA bildades. Annars så är nog Barnes R.F.C den äldsta "fotbollsklubben", grundat 1839 och en av de klubbar som grundade FA. Dock ägnar sig klubben numera, vilket namnet antyder, åt rugby.
Vad gäller äldsta fotbollsklubb, så brukar Notts County räknas som den äldsta, ännu existerande proffsklubb, grundat 1862, året innan FA bildades. Annars så är nog Barnes R.F.C den äldsta "fotbollsklubben", grundat 1839 och en av de klubbar som grundade FA. Dock ägnar sig klubben numera, vilket namnet antyder, åt rugby.
- Anders Nyman
- Medlem
Tog mej friheten att leta på Notts Countys Hemsida. http://www.thisisnottscounty.co.uk/Ferocius skrev:Korrekt svar ifrån Donkeyman. Frågan smiter iväg uppemot polcirkeln.
När jag änndock var och kollade på Notts Countys hemsida,, så kollade jag även på Nottingham Forrests hemsida som är min favoritklubb,, å den klubb är tydligen från 1865.