Finlands krig mot Tyskland 44-45
Finlands krig mot Tyskland 44-45
Jag kom att tänka på en episod i Johann Voss bok ”Soldat i Waffen-SS” (sid 226) där han berättar om striderna mellan finska styrkor och de retirerande tyskarna. Finland bytte som bekant sida i och med fredsfördraget med Sovjetunionen sommaren 1944. Den tyska besvikelsen är inte svår att förstå och Voss berättar om en skylt där tyska soldater symboliskt spikat upp sina finska utmärkelser.
Hur vanliga var sådana här skyltar och hur reagerade de finska soldaterna när de stötte på dem? Vad tyckte de finska soldaterna om att plötsligt börja anfalla sina forna allierade? Finns det litteratur att rekommendera i ämnet?
Hur vanliga var sådana här skyltar och hur reagerade de finska soldaterna när de stötte på dem? Vad tyckte de finska soldaterna om att plötsligt börja anfalla sina forna allierade? Finns det litteratur att rekommendera i ämnet?
Man försökte genomföra det hela i "samförstånd", tyskarna retirerade och finnarna avancerade. Ryssarna (ok Kontrollkommissionen) tyckte det hela gick för söligt och ville se resultat. Därav överraskningsanfallet i Torneå. Efter detta började tyskarna använda brända jordens taktik. Och jo, de var förbittrade. Jag har i böcker sett bilder på just dylika skyltar efter att tyskarna lämnat orten efter att ha bränt ner allting: " Ett tack för ett gott vapenbrödraskap" eller dylikt. Grov ironi...
Lustigt nog, jag var i barndomen (1982 kanske) på resa i Västtyskland med mina föräldrar. Vi var inkvarterade hos ett äldre tyskt par. Mannen i huset var veteran från Lappland. Han berättade vitt och brett om sin tid där. Enbart positivt - lyckligaste tiden i livet ungefär... Artighet? Kanske. Eller så hade han blivit kommenderad annanstans innan det började hetta till..
Tyvärr var jag så liten att jag inte minns några detaljer.
Lustigt nog, jag var i barndomen (1982 kanske) på resa i Västtyskland med mina föräldrar. Vi var inkvarterade hos ett äldre tyskt par. Mannen i huset var veteran från Lappland. Han berättade vitt och brett om sin tid där. Enbart positivt - lyckligaste tiden i livet ungefär... Artighet? Kanske. Eller så hade han blivit kommenderad annanstans innan det började hetta till..
Tyvärr var jag så liten att jag inte minns några detaljer.
- Anders Nyman
- Medlem
Jo, men de var just frivilliga. Det officiella Sverige höll sig neutralt. Har ingen aning om de svenska frivilliga ens deltog i Lapplandskriget. Det var under fortsättningskriget fråga om ett kompani.
Man ser lite av dem i filmen Tali-Ihantala 1944 (Slaget om Finland) som ju går på biograferna också på andra sidan viken.
Man ser lite av dem i filmen Tali-Ihantala 1944 (Slaget om Finland) som ju går på biograferna också på andra sidan viken.
Om enda problemet hade varit att få bort dem ut ur Finland, hade man kanske kunnat göra så.Darkwand skrev:Borde det inte ha legat i Sveriges intresse att få bort Tyskarna från finland så snabbt som möjligt. Det hade ju gått att lta dom få använda svenska järnvägar en sista gång och sen hade vi inte haft några Tyskar i finland längre.
Det militära läget var dock att dessa trupper var tämligen isolerade där uppe. När de väl lyckats med reträtten till Nordnorge, var de tvungna att transporteras längs de lååånga dåliga norska vägarna. Sjöleden utanför norska kusten var vid det läget knappast pålitlig.
Kort sagt, de var de facto utanför kriget.
En sådan transport du beskriver hade i ett nafs haft dem stridsdugliga i södra Norge, eller kanske rent av neråt Tyskland.... En björntjänst åt dem allierade.
Givetvis helt oacceptabelt.
Nej, de allierade ville gärna, strategiskt sett, haft dem bortblockerade där de var där uppe (eller ännu hellre om de kapitulerat för att undvika förintelse).
En dylik massiv svensk transport hade kunnat vara aktuellt enbart om de hade anhållit om att få interneras i Sverige och lagt ner vapnen vid gränsövergången.
Men om de verkligen hade kunnat få interneras en masse i Sverige är en fråga för sig.
Egentligen var det inte finnarna som började med våldet mot Tyskland. Tyskarna försök att ta Hogland med överrumpling den 14 september vilket slutade med en nesligt nederlag för tyskarna. Den tyske lötnanten muller som var baserad på hogland med att sköta den tyska radarn. Hade fått intrycket att finnarna skulle ge upp utan strid. Detta var inte fallet, utan det hela slutade med 155 döda tyskar och ca 1200 tyska fångar mot finnarnas 37. Mer om detta kan läsas i boken Finlands fyra krig av Jan Linder
-
BalticBandit
- Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lapplandskriget
Hjalmar Siilasvuo som ledde de finska styrkorna var som gjord för uppgiften, rent ironiskt. Han hade tidigare under 1941 haft den svåra uppgiften att på Mannerheims order sinka finsk/tyska anfallet i norr mot Murmanskbanan och på så sätt redan kommit på kant med tyskarna.
Siilasvuo ledde de finska styrkorna i den mest kända av alla slag under vinterkriget, Suomussalmi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Siilasvuo
Hjalmar Siilasvuo som ledde de finska styrkorna var som gjord för uppgiften, rent ironiskt. Han hade tidigare under 1941 haft den svåra uppgiften att på Mannerheims order sinka finsk/tyska anfallet i norr mot Murmanskbanan och på så sätt redan kommit på kant med tyskarna.
Siilasvuo ledde de finska styrkorna i den mest kända av alla slag under vinterkriget, Suomussalmi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Siilasvuo
- Anders Nyman
- Medlem