7-10.000 år gammal mutation

Skriv svar
Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Kontakt:

7-10.000 år gammal mutation

Inlägg av Boreas » 7 februari 2008, 22:29

Blåögda mänskor inte äldre än "7-10.000 år"?

http://www.livescience.com/health/080131-blue-eyes.html
Senast redigerad av 1 Boreas, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 7 februari 2008, 22:54

The question really is, 'Why did we go from having nobody on Earth with blue eyes 10,000 years ago to having 20 or 40 percent of Europeans having blue eyes now?" Hawks said. "This gene does something good for people. It makes them have more kids.
Intressant förklaring. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 8 februari 2008, 12:50

Aha, nu förstår jag varför huset är fullt av ungar.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2008, 14:10

Men vad är det det gör? Sexighet kort och gott, gissar jag. För inte kan väl de blå ögonens gen vara kopplad till annan mera dold funktion som ger överlevnad?

Till Sonderling kan jag berätta vad min far hävdade: En tillräckigt blåögd man kan få brunögda barn.

Själv har jag ett öga av varje färg.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 8 februari 2008, 18:31

Som grönögd* känner jag mig en smula diskriminerad när det talas om bruna och blå ögonfärger. Samtidigt verkar det ju finnas tämligen många varianter av ögonfärger, men skulle alla dessa kunna inordnas som undergrupper till bruna och blå, eller bör det ses på något annat vis?

*Mer exakt: grågrön yttre ring, gulbrun inre ring. Fadren var däremot blåögd.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 8 februari 2008, 19:04

Bruna eller brun-svarta ögon kännetecknar nu vanligtvis dom tropiska infödingar, medan
blåa eller gröna och grå iris-färger mer kännetecknar de arktiska hedningar...

skogsfrisk
Ny medlem

Re: 7-10.000 år gammal mutation

Inlägg av skogsfrisk » 14 februari 2008, 01:44

Jurgen Wullenwever skrev:Som grönögd* känner jag mig en smula diskriminerad när det talas om bruna och blå ögonfärger. Samtidigt verkar det ju finnas tämligen många varianter av ögonfärger, men skulle alla dessa kunna inordnas som undergrupper till bruna och blå, eller bör det ses på något annat vis?

Jag läste någonstans att gröna ögon är en variant av blå ögon. M.a.o. så handlar artikeln förmodligen om gröna ögon också.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 14 februari 2008, 10:14

http://sandwalk.blogspot.com/2007/02/ge ... color.html

Detta är fortfarande en förenkling, men betydligt närmare sanningen än det de flesta fått lära sig i grundskolans biologi..

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 14 februari 2008, 15:50

skogsfrisk skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:Som grönögd* känner jag mig en smula diskriminerad när det talas om bruna och blå ögonfärger. Samtidigt verkar det ju finnas tämligen många varianter av ögonfärger, men skulle alla dessa kunna inordnas som undergrupper till bruna och blå, eller bör det ses på något annat vis?

Jag läste någonstans att gröna ögon är en variant av blå ögon. M.a.o. så handlar artikeln förmodligen om gröna ögon också.
Ja det är "huvudswitchen" den som är så enkel och väl synlig att den lärs ut i grundskolan som man har undersökt. Inte sekundära gener som styr grön-båa nyanser osv. Det enkla med "huvudswitchen" är att den består av en enda gen i två upplagor där båda måste stå på "av" för att ögonfärgen skall bli grå/blå/grön annars blir den brun. Detta faktum gör det enkelt att konstruera skolexempel. Undantaget är naturligtvis generella pigmenteringsfel som albinism och andra sjukdomar. Dessa förklarar varför personer med anlaga för bruna ögda i ytterst sällsynta fall kan bli blåögda eller t.o.m. få endast ena ögat blått. Artikeln handlar om var "huvudswitchen" mer exakt sitter och hur den ser ut, inte om dess funktion som varit känd i århundraden. Varför detta torra ämne ändå valsar runt i dagspressen kan man fråga sig, men det handlar väl om att journalisterna fått en ingång till att skriva om arv, sex och utseende vilket säkert säljer bra även om det har minimalt med den publicerade artikeln att göra.

http://www.springerlink.com/content/204 ... lltext.pdf

Noteras kan för övrigt att man ingalunda har beräknat åldern till 7000-10 000 år. Det är en gissning utifrån vad man fått veta från annant håll om vad någon ansett om folkvandringar.
The origin of the founder mutation
The mutations responsible for the blue eye color most
likely originate from the neareast area or northwest part of
the Black Sea region, where the great agriculture migration
to the northern part of Europe took place in the Neolithic
periods about 6–10,000 years ago (Cavalli-Sforza et al.
1994).
The high frequency of blue-eyed individuals in the Scandinavia
and Baltic areas indicates a positive selection for
this phenotype (Cavalli-Sforza et al. 1994; Myant et al.
1997). Several theories has been suggested to explain the
evolutionary selection for pigmentation traits which include
UV expositor causing skin cancer, vitamin D deWciency,
and also sexual selection has been mentioned. Natural
selection as suggested here makes it diYcult to calculate
the age of the mutation.
Själv ger jag inte så mycket för Cavalli-Sforzas alla utsagor. Men det är klart någon av dem borde ju bli rätt till slut... Frågan är bara varför det skulla vara just denna.

Inte heller har man fått något klart bevis för att det är en enda mutation som varit ursprunget.
A shared haplotype among blue eyed individuals is almost
perfect and suggests the blue eye color phenotype is caused
by a founder mutation
More than 97% of the analyzed persons with blue eyes carried
the haplotype h-1 and the remaining 3% carried the
haplotypes h-2, h-3 and h-4 (Table 2). The origin of these
three haplotypes could be explained by recombination
events or mutations younger in age than the original mutation.
Seven unrelated individuals of Mediterranean origin
with blue eyes carried the h-1 haplotype on both the chromosomes,
suggesting this haplotype is identical for the blue
eye individuals in other human populations.
(mina markeringar)

Det är givetvis så att det är mycket troligt att det handlar om en enda mutation vid ett enda tillfälle. Men faktum är att man måste tillgripa rekombinering för att förklara tre procent av resultaten och är rekombinering så pass vanlig; ja då kan vi faktiskt inte vara säkra på någonting. Inte ens att det är en mutation även om det som sagt är det absolut troligaste. Alternativet är förstås att anlaget har ärvts in från en annan människoart/ras?, läs neanderthalare, det finns andra exempel som ser ut som om det i de fallen trots allt är så. Det är inte omöjligt att det är det resultatet man i själva verket hoppats på även beträffande blåögdheten, vilket hade varit en stor upptäckt, men att det visade sig att det sannolikt inte förhöll sig så utan troligast handlade om just en enstaka mutation.

Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 28 februari 2008, 23:22

Blå ögonen på kartan

Bild

Skriv svar