Vad läser du just nu?

Skriv svar
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 januari 2008, 12:49

'Infidel' (på svenska 'En fri röst') av Ayaan Hirsi Ali.Kontroversiell kvinna med kontroversiella uppfattningar, stöpta i hennes islamiska barndom i Somalia, Saudi och Etiopien. Fysiskt och psykiskt våld, könsdiskriminering - kulminerat i den vidriga skildringen av hur flickebarnet fick sin clitoris och labia minor - bortskurna, sedan hopsydda - vid tio års ålder därför att 'det är Allah's vilja'......
Från hennes tid i Ryadh i Saudi.....efter bönetimmen kunde man antingen gå hem - eller gå och titta på halshuggningarna....

En initierad skildring av den värld som 'jihadisterna' vill påtvinga västerlandet.

Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 januari 2008, 14:50

Adrian Goldsworthy, Caesar - första rejäla biografin jag läser om karln,
samt
Bengt af Klintberg, Folkminnen - med underliga sedvänjor, ordstäv, kulturhistoriska vandringssägner o.dyl. en masse.

Borde räcka ett tag. :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 7 januari 2008, 19:43

Läser fortfarande Galicia-boken, men har också börjat läsa om Sagan om ringen. Läser även Rhodesian African Rifles av Christopher Owen.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 8 januari 2008, 09:33

Har avslutat Vinland det goda av Mats G. Larsson och dessutom Nionde armens undergång av Niclas Sennerteg. Gnetar på med den, i mitt tycke, synnerligen svårlästa I kung Magnus tid av Mikael Nordberg samtidigt som jag börjat bläddra i Supplying War av Martin van Crevelt. Den senare verka mycket lovande.

Fick tag på ett exemplar av Bonniers svenska översättning av Om Kriget av den von Clausewitz. Kommer jag någonsin att orka med den? Tvivlar på det.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 januari 2008, 21:52

Läser "Grenadiers" av Kurt "Panzermeyer" Meyer. Har precis kommit till operation Barbarossa. Känns än så länge som en skildring av äppelkäcka, tungt beväpnade pojkscouter på steroider.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 12 januari 2008, 22:08

B Hellqvist skrev:Läser "Grenadiers" av Kurt "Panzermeyer" Meyer. Har precis kommit till operation Barbarossa. Känns än så länge som en skildring av äppelkäcka, tungt beväpnade pojkscouter på steroider.
"Vad är skillnaden mellan pojkscouterna och det militära? Pojkscouterna har inte tungt artilleri" - Adrian Cronauer (Robin Williams) i filmen Good Morning Vietnam.

Själv läser jag Yom Kippur '73 som SMB gett ut, i själva verket tre Osprey titlar om striderna på Golan '73, striderna i Sinai 73 samt en bok om Centurion stridsvagnen - alla av samme författare Simon Dunstan. Bra böcker - om än lite stolpiga som Osprey lätt blir. Eftersom det är tre titlar som slagits ihop i en blir texten ibland lite upprepande, men det faller ju på SMB snarare än författaren.

Dessutom läser jag Guide till Göteborgs Arkitektur, en behändig liten bok som blandar lokal nutidshistoria med arkitektur på ett alldeles förträffligt sätt. Eftersom den behandlar enskilda hus är den dock svår att sträckläsa, mer sitta och bläddra och läsa det som är intressant.

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 4 februari 2008, 08:37

Nu läser jag
Anna Dahlströms avhandling i agrarhistoria, minns inte namnet men den handlar om djurhållning, betestryck och ekologisk påverkan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 februari 2008, 09:21

sonderling skrev:Läste under julledigheten Allan Weismanns bok "the world without us" i en tid där klimatet är en het debatt fråga har faktum som att plast finns och kommer att finnas som nedmalet stoft i våra väldshav i tusentals år. För att inte tala om att även om vi skulle försvinna idag så kommer växthusgaserna och effekterna av dessa finnas kvar i tusentals år till.
Däremot verkar naturen i övrigt ha en otrolig läkningsförmåga som jag inte kände till.

Den boken fick mig att ta upp Jared Diamonds undergången igen där jag fastnat i det tråkiga avsnittet om Montana.
Historien om påskön är betydligt intressantare.

Sonderling
Jared Diamonds bok saggar igen. Stämmer det att amerikanska författare får betalt per ord. Det förklarar varför det kan vara så mycket ordbajs i en del amerikanska böcker, åtminstone på den skönlitterära sidan.

Tar ett avbrott och läser "Thunder run" av Zucchino, David.

Och här saggar det inte!

Sonderling

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 4 februari 2008, 10:15

sonderling skrev: Stämmer det att amerikanska författare får betalt per ord. Det förklarar varför det kan vara så mycket ordbajs i en del amerikanska böcker, åtminstone på den skönlitterära sidan.
Det är definitivt det intryck man ibland får, men inte bara vad gäller skönlitteratur. De som har läst på universitetet kan väl försöka dra sig till minnes skillnaderna i stringens mellan europeisk och amerikansk kurslitteratur.

Sedan hade jag missat att Dick Harrisson var amerikan :wink:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 februari 2008, 12:18

leifhh skrev:
sonderling skrev: Stämmer det att amerikanska författare får betalt per ord. Det förklarar varför det kan vara så mycket ordbajs i en del amerikanska böcker, åtminstone på den skönlitterära sidan.
Det är definitivt det intryck man ibland får, men inte bara vad gäller skönlitteratur. De som har läst på universitetet kan väl försöka dra sig till minnes skillnaderna i stringens mellan europeisk och amerikansk kurslitteratur.

Sedan hade jag missat att Dick Harrisson var amerikan :wink:
Äh? Nu blev jag osäker har jag råkat skriva nånstans att Dick Harrisson var Amerikan?
8O
Sonderling

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 februari 2008, 12:30

"The fighting Captain" om ubåtsjägar esset John Fredrick Walker

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 februari 2008, 12:57

sonderling skrev:Äh? Nu blev jag osäker har jag råkat skriva nånstans att Dick Harrisson var Amerikan?
Det var nog en skämtsam anmärkning ang. "betalt per ord". En del misstänker den gode DH för sådant. ;)

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 4 februari 2008, 16:26

Hexmaster skrev:
sonderling skrev:Äh? Nu blev jag osäker har jag råkat skriva nånstans att Dick Harrisson var Amerikan?
Det var nog en skämtsam anmärkning ang. "betalt per ord". En del misstänker den gode DH för sådant. ;)
Betalt per ord, eller framförallt per sida är inte helt en skröna. Det var vad min amerikanska professor i marknadsföring som upplyste oss om att så ibland var fallet..

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 februari 2008, 07:39

Hexmaster skrev:
Jaha, ja okej nu fattar jag.
Fast ibland tycker jag forumsmedlemmarna är lite taskiga mot DH. :) Jag hade iallafall stor behållning av hans bok om digerdöden som kunde läsas som en postapokalyptisk skräckthriller.

Sonderling

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 6 februari 2008, 13:05

sonderling skrev:
Hexmaster skrev:
Jaha, ja okej nu fattar jag.
Fast ibland tycker jag forumsmedlemmarna är lite taskiga mot DH. :) Jag hade iallafall stor behållning av hans bok om digerdöden som kunde läsas som en postapokalyptisk skräckthriller
Rätt uppfattat.
Vissa av DHs böcker har jag nytta av, andra består av väldigt många ord. För många för min smak....

Stora döden har jag också haft bra nytta av i jobbet, men även privat som god populärvetenskap. Annars är mina DH favoriter Skapelsens geografi samt Uppror och allianser. DH är bra på att gå igenom och referera stora mängde litteratur och göra den överskådlig. Att han kanske är i behov av en stingent redaktör som får honom att fokusera lite bättre och arbeta igneom texten någon gång till är dock ett problem. Kanske väljer han att byta förlag när sådana krav ställs på honom, han har ju trots allt hoppat mellan lite olika förlag i sin utgivning. DH är dock bättre på vetenskap, förmedling och popularisering än vad han är på prosa & skönlitteratur :wink:

Nåja, detta sticker iväg från trådens ursprungliga syfte så jag känner mig tvingad att lyfta fram den bok jag precis läst delar av:
Vistelser vid vatten http://www.arkeologibocker.se/shop/prod ... &refcode=p

Skriv svar