"Berlin - Slutstriden 1945"

Användarvisningsbild
fks
Medlem

"Berlin - Slutstriden 1945"

Inlägg av fks » 5 november 2002, 14:49

Har endast hunnit igenom de första 150 sidorna i Beevors nya bok. De första intrycken är positiva, den verkar välskriven med många intressanta fakta, även om man på många ställen kanske ser lite väl mycket av det gamla språkbruket vad gäller de olika sidorna/personerna i konflikten. Två saker har jag dock hittat ännu så länge som skulle vara intressant att höra mer synpunkter på:

1. Sid 115 berör bombningen av Dresden. Motivet sägs ha varit "avsedda som ett snabbt infriande av löftet till Stavka [Sovjetiska överkommandot] att förhindra tyska truppförflyttningar genom att slå sönder järnvägskommunikationerna". När det senare visade sig vara i princip endast flyktingar i Dresden (i staden och på väg i tåg), sluter sig Beevor till att felet till anfallet är den sovjetiska underrättelsetjänster var felaktiga uppgifter var orsak till katastrofen.

2. På sid 127 berättas om verksamheten vid Danzigs Anatomiska Institut dit en särskild sovjetisk delegation sändes "för att utreda tillverkningen av av tvål och läder av 'liken efter medborgare från Sovjetunionen, Polen och andra länder som dödats i koncentrationsläger'", något som tillstyrktes ha skett. Uppgifterna Bevvors använder är hämtade fråndet Ryska stadsarkivet i Moskva. Eftersom jag tidigare läst och hört diskussioner som varit tveksamma till om framställning av tvål etc verkligen förekommit är det här en intressant uppgift.

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 5 november 2002, 21:45

Jag har tyvärr inte läst boken, men blir intresserad ju mer jag läser om den här på forumet. En av mina absoluta favoriter är annars Cornelius Ryans "Slutstriden", som jag redan tidigare har kommenterat här på forumet. Är det någon som har läst båda böckerna och kan ge sig på en objektiv jämförelse. Håller de samma klass?

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 november 2002, 22:00

Kompanichefen skrev:Jag har tyvärr inte läst boken, men blir intresserad ju mer jag läser om den här på forumet. En av mina absoluta favoriter är annars Cornelius Ryans "Slutstriden", som jag redan tidigare har kommenterat här på forumet. Är det någon som har läst båda böckerna och kan ge sig på en objektiv jämförelse. Håller de samma klass?

--
uppfattar den förra källkritisk bättre än Ryans...

:)

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 5 november 2002, 22:06

Det var ett intressant påstående. Ryan hämtade ju mycket information direkt från krigsdeltagarna vilket gör den unik, sett ur dagens perspektiv.

Bifogar en stycke bild ur mitt arkiv.

--
Bilagor
ryan.jpg
ryan.jpg (178.72 KiB) Visad 3909 gånger

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 5 november 2002, 22:10

Tycker precis tvärt om, tycker Den längsta dagen är seg och ointressant.
Hans bästa är utan tvekan Slutstriden och En bro för mycket.

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 5 november 2002, 22:17

Skildringarna av striderna i Berlin i boken Ragnarök är inte helt fel de heller.

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 november 2002, 22:45

Där ser man......

:)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 november 2002, 01:14

Själv har jag varit frestad(och är det fortfarande) att beställa filmerna:

The Third Reich In Colour
HITLER'S BERLIN
Del 1 Olympischen Spielen 1936 in Berlin
Del2 Festival Of Beauty
Neuropa (Wochenschau)
39 Jahrstag der DDR. 1988

Stefan
Medlem

Danzigs anatomiska institut

Inlägg av Stefan » 6 november 2002, 09:32

Olika böcker kan säkert diskuteras i det oändliga, smällkaramellen här är ju det som fks refererar:

"2. På sid 127 berättas om verksamheten vid Danzigs Anatomiska Institut dit en särskild sovjetisk delegation sändes "för att utreda tillverkningen av av tvål och läder av 'liken efter medborgare från Sovjetunionen, Polen och andra länder som dödats i koncentrationsläger'", något som tillstyrktes ha skett. Uppgifterna Bevvors använder är hämtade fråndet Ryska stadsarkivet i Moskva. Eftersom jag tidigare läst och hört diskussioner som varit tveksamma till om framställning av tvål etc verkligen förekommit är det här en intressant uppgift. "

Seriösa och kunniga antinazister har påpekat att uppgiften är en myt. Här återkommer den med förnyad kraft. En spekulation är kanske att de uppfinningsrika och kreativa tyskarna gjorde prov och försök att utnyttja det som utnyttjas kunde, men bestämde sig i slutändan av någon anledning att inte använda fynden i serieproduktion.

Det skulle då förklara både hur myten uppstod - den vore då delvis sann - men också varför den kan anses vara falsk - det fanns ingen serieproduktion.

Är den citerade uppgiften ovan korrekt, så utgår jag ifrån att D.A.I. inte sysslade med industriell serietillverkning, utan enbart med produktutveckling, om man nu kan använda sådana ord i sådana sammanhang...

Användarvisningsbild
fks
Medlem

Re: Danzigs anatomiska institut

Inlägg av fks » 6 november 2002, 16:42

Stefan skrev:Olika böcker kan säkert diskuteras i det oändliga, smällkaramellen här är ju det som fks refererar:
Tackar, började just misstänka att ingen kom ihåg den ursprunliga frågan längre. (:
Stefan skrev:Seriösa och kunniga antinazister har påpekat att uppgiften är en myt. Här återkommer den med förnyad kraft. En spekulation är kanske att de uppfinningsrika och kreativa tyskarna gjorde prov och försök att utnyttja det som utnyttjas kunde, men bestämde sig i slutändan av någon anledning att inte använda fynden i serieproduktion.
Jag har också hört talats om på olika håll, bl.a. på Skalman, att de uppgifterna skulle vara falska. Men vilken är den ursprungliga källan?

Beevor har ju hämtat uppgiften från en sovjetisk rapport om en undersökning av D.A.I., vilken kvantifierar hur många människor de hittat osv (kan återkomma med det om det är av intresse), men de vidare uppgifterna om "serieproduktion" går förstås inte att härleda från dokumentet ifråga. Så vad jag förstår finns ingen källhänvisning till den saken, utan det är en slutsats man drar av fynden vid intagandet av D.A.I.

Stefan
Medlem

värd en egen publicering på wwII-forum

Inlägg av Stefan » 6 november 2002, 23:12

fks, jag tycker du kan lyfta ut frågan och göra en egen fråga av det på wwII-forum, just nu är den iklippt ifrån litteratur-forum; det är kanske inte så många som tittar på din fråga ur den synpunkten...

Att Beevor/de ryska källorna inte hänvisar till nån serieproduktion stärker deras trovärdighet, för det fanns tydligen ingen serieproduktion...

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 7 november 2002, 16:45

Ang argumenten till bombningen av Dreseden har jag hör många varianter.
Dock tycker jag att det finns anledning att beakta att det även på den västallierade sidan finns ett historie revisionism. Man vill gärna att alla beslut hade ett gott syfte.
Avseende Dresend har jag i bakhuvudet att en engelsk historiker/författare för något år sedan fick ett pris för beskrivningen av bombningen av Tyska städer. Detta kritiserades tom i GB för revisionism.
Jag kommer inte nu ihåg vad författern hette, men kommer jag på det återkommer jag

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 9 november 2002, 17:13

Rykten om att tyskar skulle koka tvål av människor florerade redan under första världskriget. Det är därmed kanske inte så konstigt att samma rykten florerade under andra världskriget.

Att rykten om en dylik tvåltillverkning har en längre historia än det tredje riket hindrar på intet sätt att uppgifterna i "Slutstriden" är sanna. Däremot så går det nog inte enbart härröra ryktena från information som sipprat ut från Danzigs anatomiska institut.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 18 november 2002, 17:14

Har nu nästan läst ut boken och tycker att den var mycket läsvärd. Dock hade den smygit sig in en del korrekturmissar. General Weidling för t. ex. plötsligt befäl över en artillerikår istället för en pansarkår.

/Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 20 november 2002, 12:15

Har slut striden filmatiserats
The longest day är ju den bästa VK2 film och den är baserad på cornelius ryans bok, vilket antagligen betyder att den är verklig ooch att flera av dom huvudpersonerna är med och ger råd i filmen

Skriv svar