Hur avslöjades respektive fångades Bergling?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Hur avslöjades respektive fångades Bergling?

Inlägg av Ragnar Svedje » 3 februari 2008, 14:47

Med anledning av annan tråd om Dag Klackenberg och hans version om hur spionen Stig Bergling avslöjades så vill jag att vi reder ut begreppen. Jag har hört flera olika versioner, vilken stämmer.

Versionerna som jag har hört är,

1. Finske superspionen Otto Kumenius (reservation för stavningen) som under VK2 var spion och dubbelagent åt fem nationer, pensionerades och bosatte sig i Spanien. Han lever ensam och för en tynande tillvaro. Några vänner till honom vill förbättra hans tillvaro så de sätter in en kontaktannons i Sverige om lämplig kvinna som de utser och skickar ner till Spanien. Kvinnan råkar vara Stig Bergling fd. flickvän och efter några Wisky tillsammans med Otto så lättar hon sitt hjärta om fd sambons spioneri mot Sverige. Hon sätts på vändande plan till Sverige och Otto meddelar SÄPO att det kan vara en god idé att förhöra henne.. ==> Bergling avslöjas.

2. Bergling åker till Israel och spionerar "marginellt" mot Israel (troligen för Sovjets räkning) samtidigt som han gör olagliga guldaffärer i det heliga landet. Han "marginella" spioneri riktat mot Israel är dock inget som undgår Israels militära underättelsetjänst Shin Beth; han grips och förhörs (på israeliskt vis med hot om avrättning) varvid han bekänner rubb och stubb, inklusive sitt spioneri mot Sverige. Israel meddelar SÄPO och Bergling avslöjas på det viset.¨

3. SÄPO misstänker att det finns en spion inom organisationen och lyckas genom inre spaning och traditionellt kontraspionage nosa upp och fånga Stig Bergling.

Vad säger ni?

Finns det någon (relevant) bok i ämnet som ni kan rekomendera?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 februari 2008, 15:12

Det är väl iofs fullt möjligt att versionerna är parallella och flera stämmer?

Versionen 3 tar ju lång tid - jmf Klackenbergs matning av falska uppgifter.

Men när han väl avslöjats på multipla sätt var han inte längre användbar som inplanterad läcka...

Hypotes.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 3 februari 2008, 19:45

Om det är en säker källa vet jag inte, men Jan Guillou påstår i Hamilton-serien att det är i Israel som han blir avslöjad.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 februari 2008, 23:11

"Spioner emellan"(kapitel 24) av Tore forsberg och Boris Grigorjev bekräftar verison tre, dvs SÄPO misstänker en mullvad i organisationen och blir misstänksamma mot Berlings agerande i samband med en kontraspionage operation där objektet tycks få veta han är spanad på. Hans agerande börjar samtidigt som Berling varit på en resa till Östberlin. Dessutom så är inte Bergling blyg med sina nya pengar vilket underlättar arbetet.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 3 februari 2008, 23:23

Psilander skrev:"Spioner emellan"(kapitel 24) av Tore forsberg och Boris Grigorjev bekräftar verison tre, dvs SÄPO misstänker en mullvad i organisationen och blir misstänksamma mot Berlings agerande i samband med en kontraspionage operation där objektet tycks få veta han är spanad på. Hans agerande börjar samtidigt som Berling varit på en resa till Östberlin. Dessutom så är inte Bergling blyg med sina nya pengar vilket underlättar arbetet.
Dock är det något helt annat än klackenbergversionen där det tvärt om hävdas att han uppmärksammar att ryssarna blivit misstänksamma om honom....

Ungefär som om de inte skulla vara det i alla fall...

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 3 februari 2008, 23:25

Ori skrev:Om det är en säker källa vet jag inte, men Jan Guillou påstår i Hamilton-serien att det är i Israel som han blir avslöjad.

--
Jörgen
Ah, det var där jag läste det!
Guillos alter ego Hamilton mördar väl honom också? Får väl betraktas som osäker källa.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 4 februari 2008, 11:11

Enligt Wikipedia så ges visst stöd för samtliga tre teorier.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Bergling

Ej att förglömma så är uppgifter från SÄPO till media 30 år efter "spionaffären" knappast att betrakta som opartisk information. Det kan finnas ett visst behov att överskatta de egna insatserna för att mildra pinan.

Att SÄPO blivit utsatt för spioneri, och dessutom misslyckats med att avslöja honom själv kanske är ett för mycket ;-)

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 4 februari 2008, 15:20

I P3-dokumentär som sändes för några år sedan berättar Bergling i alla fall själv att han greps i Israel. Jag tror att programmet fortfarande går att höra på webben.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 4 februari 2008, 15:58

Jepp, lyssnade på programmet igår. Bergling greps i Israel, men det var lite oklart varför - som jag förstod det handlade det om en internationell efterlysning som Säpo lagt

Skriv svar