Ja, er enig det virker helt håpløst å forklare spesielt når mottakeren er motvillig og allerede har lagt opp sine meninger på tildels merkelige tolkninger av genetiske data om at samer kommer nylig fra Volga-Ural eller enda lengre i østOlof Trätälja skrev:Men detta är ju helt hopplöst, man ber om ett exempel och får en förutfattad mening ackompanierad av en massa tomtext helt utan resonemang eller logik. Däremot beskylningar om att något inte verkar logiskt. Min fråga är vad? Dina för frågan helt irrellevanta uppgifter stödjer intet eller på vilket vis menar du att de gör det?
Vad som "virker på dig" efter att du slagit ytterligare en lov i dina dogmer och skrivit ned fler irrelevanta uppgifter är fullständigt ointressant utan det är ett resonemang som efterlyses.
Hva er det som er vanskelig med autosomalt dna for en tilsynelatende belest debattant forstår jeg ikke, de anvendes mye i populasjonsgenetikken for å vurdere slektskapen mellom to populasjoner, i forhold til slektskapsanalyser mellom populasjoner holder de så absolutt mål, det er bare å undersøke endel autosomal populasjonstudier, men er mindre anvendbart i forhold til folkevandringsanalyser pga rekombinasjon. Så observasjonen at svensker og mari/komi folket er mye nærmere beslektet med hverandre enn i forhold til samer er riktig! Jeg kan ta et eksempel, den klassiske autosomale markøren A2.
A2 Samer 28%
A2 Ural 1.5%
A2 Svensker 9.8%
Som en kan se er den svenske frekvensen nærmere den uralske enn den samiske.
Så langt jeg kan se bygger din "nylige masseinnvandringsteori" fra Volga-Ural og/eller Sibir på:
1) En tvilsom tolkning av den faktiske populasjonsmutasjonsraten som opplagt er altfor høy, det virker ut fra det jeg har lest av dine innlegg at genetisk drift ikke påvirker populasjonsmutasjonsraten, noe som er opplagt feil.
2) Ignorering av mangelen på hg N2 og andre hg i de populasjonene samene skal ha nylig kommet fra som mangler i den samiske populasjonen. Dette har igjen med genetisk drift å gjøre. Masseinnvandring skal normalt medføre en mer komplett overførsel av diversitet og haplogruppe frekvenser fra et område til et annet, som f.eks av R1b fra Europa til USA. Jeg har vanskelig for å se at det har skjedd i samenes tilfelle når det gjelder N3.
3) Mangel på overførsel av autosomalt dna slektskap fra et område til et annet, dette burde være spesielt synlig ved nylige masseinnvandringer. Her observeres det at samene har mye mindre genetisk slektskap med Volga-Ural enn f.eks svensker. Det er tydlig at N3 har ankommet den samiske populasjonen uten noe særlig autosomalt dna fra Volga-Ural området.
4) Den store spurten fra Nord-Kina til Finland bare i løpet av 140 generasjoner.