Renässansen - Tips på jämförelser/annan "kul" fakt

Skriv svar
Oscar H
Ny medlem

Renässansen - Tips på jämförelser/annan "kul" fakt

Inlägg av Oscar H » 27 januari 2008, 17:04

Hallå

Känns lite unket att mitt första inlägg här handlar just detta men det får ni leva med. Har läst en hel del utan att vara registrerad om det är någon tröst :) Behöver hur som helst hjälp med en skoluppsats om renässansen.

Jag tänker inte be någon lägga upp något jag kan kopiera rakt av eller liknande. Det jag är ute efter huvudsakligen exempel på jämförelser (samt en länk till var jag kan läsa mer om dem) från denna epok till modern tid gällande litteratur. Uppsattsen kommer gå tillväga på så sätt att jag skriver mina egna frågor och svarar på dem så utförligt som möjligt. En MVG-fråga skulle t ex kunna vara "Jämför Shakespeares pjäser med moderna filmer" eller dylikt.

Jag hoppas ni förstår hur jag menar :)

Letar också efter annan fakta om denna epok som kan vara av intresse för en svenska lärare att läsa om.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Re: Renässansen - Tips på jämförelser/annan "kul"

Inlägg av Ulf T » 27 januari 2008, 17:40

Oscar H skrev:En MVG-fråga skulle t ex kunna vara "Jämför Shakespeares pjäser med moderna filmer" eller dylikt.
Om du skulle välja en sådan fråga, skulle du kunna jämföra "Romeo och Julia" med hela den uppsjö av filmer på samma tema som har gjorts idag. Bara som ett exempel.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 januari 2008, 00:32

Shakespears influens på modern teater och film är så påtaglig så att det blir nästan pinsamt lik. (speciellt när de flesta filmerna görs i den engelsktalanade svären - där man har en engelsk teatertradition).

Oscar H
Ny medlem

Inlägg av Oscar H » 28 januari 2008, 01:31

Mja, exemplet med Shakespeare var inte det bästa.

Ingen som har någon annan bra punkt jag kan skriva lite om? Boktryckningens effekt på världen? Förstår förstås vilken effekt den hade men "ovanliga" exempel på detta är vad jag är ute efter. Hoppas ni förstår, annars skyller jag på klockan.

Skriv allt ni kommer att tänka på, jag har idétorka! :)

Skriv svar