Finlandssvenskarnas ursprung

Skriv svar
Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 26 januari 2008, 23:36

Schwemppa skrev:Alltså "Beklagligtvis försökte den jordiska och andliga tjänstemannaapparaten i svenskarnas degenererande kommando förinta den uråldriga finska släktnamnskulturen. Svenskhet även i detta avseende nedtryckte den nationella bildningen" Just det ja...

Jag tycker det är ett tecken på jämlikhet att man oberoende av språk kunde stiga på den sociala stegen. Och ville man ha högre utbildning på den tiden så var det bara att lära sig svenska (eller rentav tyska, franska eller latin).

Det fanns ändå en genuint svensk befolkning längs kusten, därifrån kommer vi inte.
Tydligen du vet inte mycket om finska släknamn. Typiska finska släknamn sår avslutar med nen är mycket gamla redan i första kyrkoböcker. På 1400 talet det var ovanligt att även adelsmän hade släktnamn men finnarna hade. För svenskarna hade inte släktnamn, var användet av släktnamn för svenskspråkiga kyrkohärden främmande. Därför de använde svenska patronymer t.e. Matsson, Johnasdottir och så vidare. I Östra Finland var svenskans inverkan mindre och där finska släktnamnen stodde kvar bättre.

Svenskan hade mopol in utbildning och administration ända till slutet av 1800-talet. Finlandsvenskarna fördröjade att tjänstemän skulle kunna finska, att grunda finska skolor, att finnarna skulle ha möjlighet att får domstol bedömingar på finska och så vidare.

BalticBandit
Medlem

Inlägg av BalticBandit » 27 januari 2008, 08:51

Boreas skrev:Efter kusten av Finland bor där fortsatt "Finlandssvensk-talande" mänskor.
Berättar deras genetik att dom är mer "svenska" än "finska"?
Enligt de rapporter jag läst skiljer sig finlandssvenskar inte från finnar men bägge skiljer sig från svenskar, vilket jag nämnt tidigare.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 27 januari 2008, 08:51

Jotuni skrev:
Schwemppa skrev:Alltså "Beklagligtvis försökte den jordiska och andliga tjänstemannaapparaten i svenskarnas degenererande kommando förinta den uråldriga finska släktnamnskulturen. Svenskhet även i detta avseende nedtryckte den nationella bildningen" Just det ja...

Jag tycker det är ett tecken på jämlikhet att man oberoende av språk kunde stiga på den sociala stegen. Och ville man ha högre utbildning på den tiden så var det bara att lära sig svenska (eller rentav tyska, franska eller latin).

Det fanns ändå en genuint svensk befolkning längs kusten, därifrån kommer vi inte.
Tydligen du vet inte mycket om finska släknamn. Typiska finska släknamn sår avslutar med nen är mycket gamla redan i första kyrkoböcker. På 1400 talet det var ovanligt att även adelsmän hade släktnamn men finnarna hade. För svenskarna hade inte släktnamn, var användet av släktnamn för svenskspråkiga kyrkohärden främmande. Därför de använde svenska patronymer t.e. Matsson, Johnasdottir och så vidare. I Östra Finland var svenskans inverkan mindre och där finska släktnamnen stodde kvar bättre.

Svenskan hade mopol in utbildning och administration ända till slutet av 1800-talet. Finlandsvenskarna fördröjade att tjänstemän skulle kunna finska, att grunda finska skolor, att finnarna skulle ha möjlighet att får domstol bedömingar på finska och så vidare.
Jag har inte brytt mig om att kommentera den här debatten under en tid, men kan inte låt bli nu. Tråden handlar om finlandssvenskarnas ursprung, inte om ämbetsspråket i Sverige-Finland, eller den begynnande språkstriden i det autonoma storfurstendömet Finland.

Låt oss nu gå ner på konkret nivå, och fundera, varför allmogen i Tenala var/är svensk, medan den ett stenkast norrut i Bjärnå alltid varit finsk. En lika skarp språkgräns fanns, och finns ännu, på många andr håll i Svenskfinland.

/G:son

BalticBandit
Medlem

Inlägg av BalticBandit » 27 januari 2008, 08:58

G:son skrev:
Jotuni skrev:

Jag har inte brytt mig om att kommentera den här debatten under en tid, men kan inte låt bli nu. Tråden handlar om finlandssvenskarnas ursprung, inte om ämbetsspråket i Sverige-Finland, eller den begynnande språkstriden i det autonoma storfurstendömet Finland.

Låt oss nu gå ner på konkret nivå, och fundera, varför allmogen i Tenala var/är svensk, medan den ett stenkast norrut i Bjärnå alltid varit finsk. En lika skarp språkgräns fanns, och finns ännu, på många andr håll i Svenskfinland.

Någon teori själv?

BalticBandit
Medlem

Inlägg av BalticBandit » 27 januari 2008, 09:00

Finlandssvenskarnas bakgrund är dock starkt förknippad med användandet av svenska som ämbetsspråk så det hör hit, Gson.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 27 januari 2008, 09:04

BalticBandit skrev:Finlandssvenskarnas bakgrund är dock starkt förknippad med användandet av svenska som ämbetsspråk så det hör hit, Gson.
Var det inte du som ville skeppa finlandssvenskana till Åland, och sälja ögruppen åt ryssen?

Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 27 januari 2008, 13:50

G:son skrev:Jag har inte brytt mig om att kommentera den här debatten under en tid, men kan inte låt bli nu. Tråden handlar om finlandssvenskarnas ursprung, inte om ämbetsspråket i Sverige-Finland, eller den begynnande språkstriden i det autonoma storfurstendömet Finland.

Jag vill också debattera om finlandsvenskarnas ursprung men när du ligger fram språkgräns, känner jag att ge en förklaring för gränsen.

Efter kriget de var några 400 000 flykningar från Karelen som måste befolkats på nytt. Finlandsvenskarna tilllåtte inte att dessa folk kom till s.k finlandsvenska områdena. Det är en orsak för skarp gräns.

Andra orsaken ligger tydligen mycket långt bprta i historien, nämligen på slutet av 1200-talet då svearna vandrade till Finska kusten. Finnarna hade sina byar inte på öppen kust, men på floddmynningar och de hade sina fisk och jagar markt på kusten. Invandrande svear bosatte sig pår denna markt, men inte i finska byar. Jag tror att detta förklarar t.e. förhållandet mellan Bjärnå och Tenala. Naturligtvis har gränserna förandrat under historien och svenska män har gift finska kvinnor och tvärtom. Förhållandet mellan två grupper har varit vänliga trots att i domstolarna hade svenskspåkig altid fördel över finskspåkiga.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 27 januari 2008, 15:01

Jotuni skrev:
Jag vill också debattera om finlandsvenskarnas ursprung men när du ligger fram språkgräns, känner jag att ge en förklaring för gränsen.

Efter kriget de var några 400 000 flykningar från Karelen som måste befolkats på nytt. Finlandsvenskarna tilllåtte inte att dessa folk kom till s.k finlandsvenska områdena. Det är en orsak för skarp gräns.

Andra orsaken ligger tydligen mycket långt bprta i historien, nämligen på slutet av 1200-talet då svearna vandrade till Finska kusten. Finnarna hade sina byar inte på öppen kust, men på floddmynningar och de hade sina fisk och jagar markt på kusten. Invandrande svear bosatte sig pår denna markt, men inte i finska byar. Jag tror att detta förklarar t.e. förhållandet mellan Bjärnå och Tenala. Naturligtvis har gränserna förandrat under historien och svenska män har gift finska kvinnor och tvärtom. Förhållandet mellan två grupper har varit vänliga trots att i domstolarna hade svenskspåkig altid fördel över finskspåkiga.
Det senare stycket håller jag med om. Det tidigare stycket, angående karelarna, har knappast någonting med trådens ämne finlandssvenskarnas ursprung att göra, eller hur?

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 27 januari 2008, 15:10

G:son skrev:
Jotuni skrev:

Det senare stycket håller jag med om. Det tidigare stycket, angående karelarna, har knappast någonting med trådens ämne finlandssvenskarnas ursprung att göra, eller hur?

Håller med G:son
Dessutom var det inte finlandssvenskarna som bestämde var karelarna skulle bosätta sig, utan regeringen. Amos Andersson fick t.ex avsätta en hel del områden till karelarna efter kriget. Däremot var specialodlingar undantagen från områden som kunde rekvideras till karelare och därför började många stora markägare som var i fara att rekvidera ut mark för ändamålet med t.ex äppelodlingar.
Men frågan hör inte till tråden.

Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 27 januari 2008, 15:21

G:son skrev:Det senare stycket håller jag med om. Det tidigare stycket, angående karelarna, har knappast någonting med trådens ämne finlandssvenskarnas ursprung att göra, eller hur?

Du är rätt. Karelerna har ingeting att göra med finlandsvenskarnas ursprung. När du undrade om språkgränsen, svarade jag dej, att en orsak till språkgränsen är, att karelerna inte accepterades till svenskspråkiga områdena. Bara svarade din fråga.

Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 27 januari 2008, 15:33

cats skrev:Dessutom var det inte finlandssvenskarna som bestämde var karelarna skulle bosätta sig, utan regeringen. Amos Andersson fick t.ex avsätta en hel del områden till karelarna efter kriget. Däremot var specialodlingar undantagen från områden som kunde rekvideras till karelare och därför började många stora markägare som var i fara att rekvidera ut mark för ändamålet med t.ex äppelodlingar.
Engligt bosattlagen var det förbjudet att bosätta kareler i områderna där språkförhållandet sklulle förändra. Sverige blandade in i debatten över lagen och på denna tid straks efter kriget beslut regeringen att inte riskera förhållandet med Sverige.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 27 januari 2008, 16:05

Jotuni skrev:
cats skrev:Dessutom var det inte finlandssvenskarna som bestämde var karelarna skulle bosätta sig, utan regeringen. Amos Andersson fick t.ex avsätta en hel del områden till karelarna efter kriget. Däremot var specialodlingar undantagen från områden som kunde rekvideras till karelare och därför började många stora markägare som var i fara att rekvidera ut mark för ändamålet med t.ex äppelodlingar.
Engligt bosattlagen var det förbjudet att bosätta kareler i områderna där språkförhållandet sklulle förändra. Sverige blandade in i debatten över lagen och på denna tid straks efter kriget beslut regeringen att inte riskera förhållandet med Sverige.
Är inte säker, men tror närmast den lagen gällde Åland
Både i Österbotten, Nyland och Åboland blev det karelska bosättningar eftersom det inte räknades rubba språkförhållandet. Som exempel kan jag nämna ön Attu utanför Pargas som nästan helt är finskspråkig idag pga det. Området tillhörde tidigare Amos Andersson.

Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 27 januari 2008, 17:46

cats skrev:
Jotuni skrev:
Är inte säker, men tror närmast den lagen gällde Åland
Både i Österbotten, Nyland och Åboland blev det karelska bosättningar eftersom det inte räknades rubba språkförhållandet. Som exempel kan jag nämna ön Attu utanför Pargas som nästan helt är finskspråkig idag pga det. Området tillhörde tidigare Amos Andersson.
Tror inte. Lagen stiftas i 1945. Lagen förbjud att bosatta finskspråkiga folk i kommunen som var enspråkigt svenska, och förbjud bosätta i tvåspråkiga kommuner om det var något nackdel för finlandsvenskar. Pargas är tvåsprågikt kommun nyförtiden och kanske i 1945 också och de var inga nackdel för finlandsvenskar att finska bosatte sig på Attu. Annan alternativ är att de som bosatte sig på Attu köpte sina mark med egen pengar.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 27 januari 2008, 20:37

Hela Finland passar in på din beskrivning om tvåspråkighet 1945, förutom Åland. Amos Andersson ägde Attu innan han blev tvungen att överlåta stora delar av den till karelare. Det bor också karelare i österbotten.

Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 27 januari 2008, 23:59

cats skrev:Hela Finland passar in på din beskrivning om tvåspråkighet 1945, förutom Åland.
Nej, det gör inte.

Skriv svar