Vilken soldat är den största krigshjälten?
Då slänger ja in en lätt kommentar angående "krigshjälte"
varför höja upp en enskild individ på en pedistal över andra som har minst gjort lika mkt i sitt handlande.
Sedan spelar det ju ingen roll om krigshjälten är från axelmakterna/allierade...Det hänger alltid på betraktarens öga..
Sedan om politiker/militärer gör "propaganda" över enskild individ...det är ju enbart för att få hemmaopionen
att bli starkare o. få fienden svagare.
Så lägg ner snacket om "krigshjälte" det är bara onödigt slöseri på tid,ta sådant som är viktigare istället.....
varför höja upp en enskild individ på en pedistal över andra som har minst gjort lika mkt i sitt handlande.
Sedan spelar det ju ingen roll om krigshjälten är från axelmakterna/allierade...Det hänger alltid på betraktarens öga..
Sedan om politiker/militärer gör "propaganda" över enskild individ...det är ju enbart för att få hemmaopionen
att bli starkare o. få fienden svagare.
Så lägg ner snacket om "krigshjälte" det är bara onödigt slöseri på tid,ta sådant som är viktigare istället.....
Rätt ord för vad då? Semantiska diskussioner och diskussioner om krigets rättfärdighet o.s.v. är visserligen intressanta, men i trådens sammanhang är det solklart, att krigshjälte betyder någon som har visat prov på särskild tapperhet i strid. Huruvida striden har varit rättfärdig eller inte, faller utanför ramarna, tycker jag.ola skrev:Ja förstår din tanke/ord bakom denna tråd.... men är ordet "krigshjälte" rätt ord då ????.
Bara en undran !!!....
/G:son
-
Gutekrigaren
- Medlem
Väldigt få officerare, iallafall när de innehar en högre rang har väl (i många fall av självklara skäl) utfört något som kan kallas personligt mod och offervilja för sina kamrater.
Sen inte sagt att de är fega eller så, bara det att befattningen gör det svårt för dem att hamna i sådana situationer.
Men om en officer kan bli en krigshjälte för sina orders skull så kan en politiker också bli det.
Nu utgår jag från G:sons förklaring;
Sen inte sagt att de är fega eller så, bara det att befattningen gör det svårt för dem att hamna i sådana situationer.
Men om en officer kan bli en krigshjälte för sina orders skull så kan en politiker också bli det.
Nu utgår jag från G:sons förklaring;
Jag vill inte vara någon pedant, men för de riktiga krigshjältarnas skull så vill inte jag blanda ihop stabsgeneraler med vanliga grabbar som mer eller mindre har tvingats in i en strid och gjort vad de kan för att de själva och sina kamrater skall komma hem levande.men i trådens sammanhang är det solklart, att krigshjälte betyder någon som har visat prov på särskild tapperhet i strid.
Ja vet inte om man kan kalla Wingate för stabsgeneral...
(gå in på wikipedia o. sök på wingate o. läs den engelska översättningen)
Wingate was awarded the Distinguished Service Order (DSO).
(vet ej heller om man kan kalla Merrill för stabsgeneral)
General Merrill's awards and decorations include the Distinguished Service Medal, Purple Heart, Bronze Star Medal, Legion of Merit, and Combat Infantryman Badge.
General Merrill's awards and decorations include the Distinguished Service Medal, Purple Heart, Bronze Star Medal, Legion of Merit, and Combat Infantryman Badge.
Det var inget personligt, jag känner till dina kandidater och Patton var väl ingen stabsgeneral heller men något hjälte som defineras i denna tråd var han väl inte?ola skrev:Ja vet inte om man kan kalla Wingate för stabsgeneral...
Generalerna du nämnt har säkert en hel hög med medaljer men det gör dem inte till hjältar automatiskt i denna tråden, de kan lika bra fått en medalj för en framgångsrikt ledd operation eller till och med förtjänat dem i ett annat krig.
Kan du inte specificera vad de gjorde under andra världkriget specifikt som gör att du tycker de platsar i denna tråden, det är svårt för mig att plocka ut det du tycker de gjorde som var hjältemodigt?
-
Ola Häggström
- Medlem
Tror folk blandar ihop otroligt skickliga/tursama krigare/soldater alternativt propaganda-konstruktioner med "sanna" hjältar.
tex Wittmann faller i den första katogerin, en mycket skicklig soldat men knappast någon hjälte.
Medan Stauffenberg försökte göra vad som var "rätt" och tog samtidigt en enorm personlig risk för att rädda många (i detta fall Tyskland)
tex Wittmann faller i den första katogerin, en mycket skicklig soldat men knappast någon hjälte.
Medan Stauffenberg försökte göra vad som var "rätt" och tog samtidigt en enorm personlig risk för att rädda många (i detta fall Tyskland)
Stauffenberg hade säkerligen en moralisk ryggrad och personligt mod som få, när han planerade och försökte genomföra sin kupp. Men alldeles säkert var inte just den gärningen något som lyfter upp honom som krigshjälte, i den meningen vi diskuterar här.
Men jag har inte själv nominerat någon ännu, så nu skall jag göra det. Och jag kan inte låta bli att dra lite hemåt, så det får bli Simo Häyhä.
Men jag har inte själv nominerat någon ännu, så nu skall jag göra det. Och jag kan inte låta bli att dra lite hemåt, så det får bli Simo Häyhä.