Totmes skrev:Tysklands misstag var att överhuvudtaget starta andra världskriget. För du tror väl ändå inte,
Niklas Zetterling, att kriget på östfronten till slut hade kunnat gestalta sig på något annat sätt?
Med lite mindre inringning? Och lite mera framryckning?
En som ryckte fram lite mer på sin tid var ju Napoleon. Ända till Moskva, en månad eller så fick han, tror jag, tillbringa i stan. Gillade han läget?
Tysklands resurser räckte inte till för att på samma gång konfrontera såväl det Brittiska imperiet som Sovjetunionen som USA.
Finns det några taktiska eller strategiska finesser som hade kunnat ändra på detta grundläggande faktum?
Denna motfråga ställs i all ödmjukhet, givetvis.
Dette er interessant, fordi jeg er nok blant dem som er villig til å tro at Tyskland hadde en reell mulighet til å oppnå det Hitler ønsket, nemlig den europeiske delen av sovjetisk territorium. Etter å ha lest Montefioris bok om Stalin tror jeg det var "nära ögat". Der beskrives forholdene i de sovjetiske styrkene som så drakonske at man nesten skal være overrasket at noe i det hele tatt fungerte, og den sovjetiske strategien med retretter inn i eget bakområde ville vært tvilsom i lengden om Wehrmacht inntok Moskva.
Det er også sagt at det er nettopp den Napoleonske strategien Tyskland valgte, ved å søke avgjørende slag gjennom manøvre, som var kimen til dets mislykkende. Alternativet ville vært det Clausewitz ville kalt en utmattelsesstrategi, som kanskje kunne ha fungert bedre. Men man så jo i ettertid hvordan dette fungerte for amerikanerne i Vietnam. En annen faktor som taler mot muligheten for tysk suksess var at Tyskland klarte kunststykket å behandle sovjetborgerne enda dårligere enn hva Stalin gjorde, noe som var spikeren i kista på et par viktige områder.
Jeg vil også argumentere for at alt ble avgjort i løpet av noen uker/måneder i Barbarossa 1941, da Moskva-angrepet stoppet opp og USA kom med i krigen mot Tyskland. Det var altså en periode på noen måneder i 1941, hvor Storbritannia fryktet å måtte forhandle med et Tyskland som også var i besittelse av de sovjetiske områdene. Heldigvis skjedde ikke det.