Recension: Härskarplanen: Himmlers jakt på det ariska ...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Recension: Härskarplanen: Himmlers jakt på det ariska ...

Inlägg av Marcus » 31 december 2007, 00:28

En recension av "Härskarplanen: Himmlers jakt på det ariska ursprunget" av Heather Pringle:

Första gången jag stötte på begreppet “Ahnenerbe” var när jag i slutet av 1970-talet läste Louis Pauwels och Jacques Bergier´s “Le Matin des Magiciens” eller som den kom att heta på svenska “Vår fantastiska värld”. Där blev jag för första gången bekant med namn som Wolfram Sievers, Friedrich Hielscher och Hans Hörbinger och kom att få en första inblick i den förvridna nazistiska ariska vetenskapen.

När så Heather Pringle´s bok “Härskarplanen” kom ut 2007 på svenska så var det en naturlig fortsättning. Boken behandlar det av SS-ledaren 1935 grundade forskningsinstitutet Ahnenerbe som hade som huvudsaklig uppgift att söka efter det germanska och ariska arvet. Ahnenerbe skickade expeditioner till när och fjärran för att söka efter arkeologiska spår efter en arisk högkultur. En av expeditionerna som leddes av Ernst Schäfer gick till Tibet där man mätte skallarna på tibetanerna för att avgöra deras rastillhörighet. Över hela Ahnenerbes verksamhet vilar en gloria av pseudovetenskap och en strävan att tillfredställa Heinrich Himmlers förryckta teorier om det ariska ursprunget. Trots en omfattande notapparat som upptar nästan en fjärdedel av boken så vilar det ändå en fläkt av sensationsjournalistik över boken. Heather Pringle är en kanadensisk vetenskapsjournalist med arkeologi och historia som inriktning. Hon fokuserar lite väl mycket vid Ahnenerbes inblandning i krigsförbrytelser och mindre vid de forsknings rön de presenterade. Måhända beror detta på att Pringle då hon påbörjade sitt arbete med boken inte kunde ett ord tyska, detta gör det lite besvärligt att fullo tillgodogöra sig innehållet i brevväxling och dokument. För att förstå de finare nyanserna fordras det nästan att man är bekant med den speciella kanslityska som brukades av nazistiska tjänstemännen. Den krigsförbrytelse som mest vidhäftar Ahnenerbe är insamlandet av judisk-bolsjevikiska kommissarie skallar till anatomiska institutionen i Strasbourg. Det var för detta brott som Ahnenerbes verkställande direktör Wolfram Sievers dömdes till döden i krigsförbrytarrättegångarna 1947. Denna episod togs även upp i rättegången mot Adolf Eichmann 1960 i Israel. Syftet med samlingen var att skaffa sig referens material när man skulle bestämma rastillhörigheten hos den mosaik av olika folkslag som levde i Sovjetunionen. Tredje Rikets rasexperter hade vid invasionen av Sovjetunionen råkat i bryderi vilka som var judar och icke-judar bland landets befolkning. Himmlers plan var att i Krimområdet blida en SS-koloni av jordbrukande soldater (Wehrbauern) något som skulle kallas Gotengau.

Tyvärr väljer Pringle som den journalist hon är att uppehålla sig vid makabra detaljer istället för att skildra helheten och de genomgripande idéerna bakom Ahnenerbe. Det som dock kommer fram i boken är den totala galenskap och brist på verklighetsförankring som genomsyrade Reichführer Himmlers idévärld.

(Recenserad av Torsten)

ps. tanken med dessa trådar är att de ska uppmuntra er till att komma med synpunkter eller frågor på böckerna som recenseras så att dessa trådar kan bli komplement till recensionerna.

/Marcus

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 31 december 2007, 11:30

Har snart läst ut den och inser kanske vidden av SS verksamhet på ett annat sätt. VM i historieförfalskning vanns under den tiden av tyskarna.....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 31 december 2007, 12:30

Håller också på med boken, och kan hålla med recensenten om att journalisten Pringle tar över när forskaren Pringle behöver lite "färg". Det är lite för mycket "han måste känt stor stolthet när..." och "han kan inte ha undvikit att märka..." för att vara bra vetenskap, men notapparaten och källhänvisningarna är exemplariska för ett populärhistoriskt verk - bland det bästa jag sett. Det enda felet jag kunnat hitta är att "Wiking"-divisionen beskrivs som en pansardivision, när den vid den aktuella tidpunkten var motoriserat infanteri. Däremot så tycker jag, tvärtemot recensenten, att man får en bra överblick över Ahnenerbes verksamhet och dess bevekelsegrunder, och att sensationalismen hålls i schack. Det är svårt att undvika starka ord när man beskriver en verksamhet som var närmast patologiskt historieförfalskande, men om man jämför med vad t.ex. en författare som Guido Knopp skulle gjort med samma material, så tycker jag att Pringle håller sig på den smala stigen. Jag är som sagt inte klar med boken, men skulle nog lägga till en stjärna till i betyget och ge den "4".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 december 2007, 14:11

B Hellqvist skrev:om man jämför med vad t.ex. en författare som Guido Knopp skulle gjort med samma material
Så Knopp är ännu mer sensationalistisk? (Ärlig fråga, har inte läst honom.)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 31 december 2007, 15:33

Hexmaster skrev:
B Hellqvist skrev:om man jämför med vad t.ex. en författare som Guido Knopp skulle gjort med samma material
Så Knopp är ännu mer sensationalistisk? (Ärlig fråga, har inte läst honom.)
Knopps dokumentärer (ofta sedda på TV4) har en ton som är rätt jobbig för den som söker efter balanserad information i återhållen stil. Påminner en del om Bosse Schön. Hans bok om krigsfångar var iofs bra, så han kan ha sina stunder. Pringle låter vanligen personernas handlingar tala för sig själva, och hon försöker göra dem mänskliga genom att beskriva deras personligheter, motiv, etc.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 januari 2008, 18:53

Jag har läst färdigt boken nu, och mitt omdöme ovan står kvar. Jag ger boken en stark "4". Det krävs att man är intresserad av ämnet, för det är ingen bok för den som vill läsa något allmänt om Himmler eller SS. Den som är nyfiken på bakgrunden till de onda nazisterna i "Indiana Jones"-filmerna och spel som "Return To Castle Wolfenstein" kommer att finna att verkligheten var minst lika bisarr och oftast ännu mer skrämmande.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 januari 2008, 14:22

Hej,

Vetenskapsradion Historia hade en julboksspecial i vilken Härskarplanen fick betyget fem ugglor. Programmet finns ännu att lyssna på här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1194&a=724310

DN har inte recenserat boken men publicerat en essä om den: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1194&a=724310

Ett översättningsfel påpekas i DN-essän: att "tysk" använts instället för "germansk". Det är dock bara på två ställen i boken där det är direkt missvisande. De två ställen där ordet felaktigt blivit "tysk" kommer att åtgärdas i kommande upplagor. Jag beklagar att jag inte märkte dessa felöversättningar. Jag var främst på jakt efter fel av militärhistorisk art och i samband med översättning från tyska till engelska till svenska, då fel lätt kan uppstå.

Smaken är ju olika men jag har svårt att utläsa recensentens ("Torsten") motiv för betyget tre. Betyget tre innebär ur min synvinkel tämligen allvarliga fel och/eller en nästan tråkig bok. Vore alltså intressant med ytterligare motivering av det betyget.

Vänliga hälsningar,

Lars
Senast redigerad av 5 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 januari 2008, 14:26

Skalmaniten Gyllenhaal har alltså skrivit förordet i den svenska upplagan. :) Samt idkat fackgranskning, vad jag förstår.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 januari 2008, 14:31

Hexmaster skrev:Skalmaniten Gyllenhaal har alltså skrivit förordet i den svenska upplagan. :) Samt idkat fackgranskning, vad jag förstår.
Japp, borde ha nämnt det. Men det framgår å andra sidan i boken.

Bästa,

L

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 januari 2008, 19:07

Har den felaktiga uppgiften om "Wiking" rättats till i den svenska utgåvan?

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 januari 2008, 23:05

Hejsan Hellqvist m fl,
B Hellqvist skrev:Har den felaktiga uppgiften om "Wiking" rättats till i den svenska utgåvan?
Tyvärr inte. :(

För de mindre detaljbesatta vill jag till mitt ynkliga försvar nämna att divisionen ifråga senare samma år (Hellqvist syftar på en händelse i boken den 21 juli 1942) ombildades till Panzergrenadier-Division och några månader därefter till Panzerdivision. Som Panzerdivision är divisionen också känd. Det är så den benämns i rubrikerna i Waffen-SS Encyclopedia av Marc Rikmenspoel och även på AHF: http://www.axishistory.com/index.php?id=50

Men rätt skall vara rätt - i juli 1942 så var divisionen ännu icke Panzerdivision och jag skall försöka få in denna rättelse i kommande upplaga. Kan dock inte garantera att förlaget "köper" detta då man oftast bara rättar större fel (bl a för att om det blir sidbrytning så orsakar det problem). Denna miss går ju lätt att fixa genom att bara stryka ordet "Panzer", men jag kan ändå inte lämna någon garanti att det "köps". Hade bokens tema varit Waffen-SS skulle man nog kunna anse felet vara rätt allvarligt men denna bok handlar ju om en annan gren av SS-trädet och det är på ett enda ställe i boken.

F.ö. var det inte Heather Pringle utan den svenske översättaren av boken - och undertecknad genom försumlighet - som orsakade att Pringles korrekta "Germanic" på två ställen felaktigt blev "tysk".

Vänliga hälsningar,

Lars

P.S.
Jag är nog själv rätt detaljbesatt, dvs nörd :-)
D.S.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

några nya recensioner

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 16 januari 2008, 22:27

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 januari 2008, 02:37

Recensionerna var ju av varierande kvalitet. Jag gillade inte Kyrkans tidnings recension; tendentiös, och som försökte svärta ned asatro, Sagan om ringen, Harry Potter, m.m., av bara farten. Man kan ju lika väl hävda att männen i Ahnenerbe i så gott som samtliga fall hade en kristen uppfostran, och Himmler själv var ju uppvuxen i ett katolskt hem. Man kan ju fundera på hur mycket en traditionell katolsk världssyn, komplett med en grad av antisemitism, bidrog till danandet av Himmler.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 17 januari 2008, 20:06

B Hellqvist skrev:Recensionerna var ju av varierande kvalitet. Jag gillade inte Kyrkans tidnings recension; tendentiös, och som försökte svärta ned asatro, Sagan om ringen, Harry Potter, m.m., av bara farten. Man kan ju lika väl hävda att männen i Ahnenerbe i så gott som samtliga fall hade en kristen uppfostran, och Himmler själv var ju uppvuxen i ett katolskt hem. Man kan ju fundera på hur mycket en traditionell katolsk världssyn, komplett med en grad av antisemitism, bidrog till danandet av Himmler.
Hej B Hellqvist,

Din avslutande fråga är nog befogad.

Jag tycker inte någon av dessa recensioner är en fullträff, alltså som recension sett. Vad jag önskar mig av recensioner är i princip tre saker:
1. Innehållet extremt sammanfattat.
2. Vad recensenten vill sätta för betyg på boken (gärna enl 1-5 skalan).
3. Vad recensenten motiverar betyget med.

På senare tid tycker jag recensenterna oftast enbart levererar på punkten ett, och då ofta i form av att de skriver av baksidan eller något pressmeddelande. Alltså inget riktigt recenserande, som jag ser det.

Men här tänkte jag man skulle kunna samla alla tidnings- och tidsktriftsrecensioner om Härskarplanen som publiceras på nätet - oavsett om de är bra eller dåliga. Detta eftersom jag anser boken vara en av de viktigare inom historia på senare tid.

Bästa hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 januari 2008, 21:03

Jo, ofta är "recensionerna" inte mer än anmälan att boken finns. Tack för att du samlar länkar till recensioner; jag håller med dig om att boken är en av de viktigare som kommit på senare tid.

Skriv svar