Vad läser du just nu?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Har själv avslutat Åmark, Karl Kristidspolitik och kristidshushållning i Sverige under och efter andra världskriget.Stefan Lundgren skrev:Agrarhistoriska artiklar.
Stefan
Det är iofs en Offentlig utredning men vad gör man inte för förståelsen av 40-talet?
Och det är helt klart att "Vår ekonomiska beredskap var god"
Och håller nu på att avslutar:
Leif Björkmans
"Det svenska vinterkriget 1939-1940"
Definitivt läsvärd, Dels beroende på hur han beskriver de finlandsaktivisterna,
De finska noterna om Åland hösten 39 skickades först från Helsingfors till Svenska försvarsstaben (Rappe, Björk och Ehrensvärd) som redigerade vad svenska politiker skulle kunna tåla, skickades sedan tillbaka texten till Helsingfors för att överlämnas till den Svenska ambasadören!
Snacka om Nordiskt samarbete!
Och sedan mycket om flygarna Jung och Sterner, dels deas egna rapporter när de kom hem från Soviet efter varit krigsfångar och dels vad so hände sedan. Det var Sterner som satte dit Sidorenko osv.
Mvh
/John T.
- Fredrik Andersson
- Medlem
-
Hornsimpan
- Provmedlem
Black book of Polish Jewes
Håller på med "Black book of Polish Jewes" just nu. Väldigt intressant trots att jag vet att det är mycket faktafel. Boken skrevs ju under brinnande krig och alla bilder och manus måste smugglas ut från Polen.
Är det någon som läst igenom hela?
Är det någon som läst igenom hela?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nej har inte läst Black Book of the Polish Jews, men den låter intressant. Håller för närvarande på att läsa Galicia Division The Waffen-SS 14th Grenadier Division 1943-1945 av Michael O. Logusz. En mycket intressant bok, intrycket dras dock ned av en del inkonsekvens i användandet av olika namnformer på städer. I bland skriver Logusz den tyska namnformen medan andra städer får den nuvarande polska, ukrainska ect. namnformen.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Lumber Jack
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Läste under julledigheten Allan Weismanns bok "the world without us" i en tid där klimatet är en het debatt fråga har faktum som att plast finns och kommer att finnas som nedmalet stoft i våra väldshav i tusentals år. För att inte tala om att även om vi skulle försvinna idag så kommer växthusgaserna och effekterna av dessa finnas kvar i tusentals år till.
Däremot verkar naturen i övrigt ha en otrolig läkningsförmåga som jag inte kände till.
Den boken fick mig att ta upp Jared Diamonds undergången igen där jag fastnat i det tråkiga avsnittet om Montana.
Historien om påskön är betydligt intressantare.
Sonderling
Däremot verkar naturen i övrigt ha en otrolig läkningsförmåga som jag inte kände till.
Den boken fick mig att ta upp Jared Diamonds undergången igen där jag fastnat i det tråkiga avsnittet om Montana.
Historien om påskön är betydligt intressantare.
Sonderling
jag läser tre mycket bra böcker parallellt, två har högre relevans för Skalmaniter än den tredje:
Kerstin Ekman: Herrarna i skogen
Mikael Tham: Vildsvin, jakt och beteende
August Holmbergs byggnadslära (tryckt och kommenterad utgåva av timmermannen August Holmbergs svar på en frågelista från nordiska museet för snart 100 år sedan)
Kerstin Ekman: Herrarna i skogen
Mikael Tham: Vildsvin, jakt och beteende
August Holmbergs byggnadslära (tryckt och kommenterad utgåva av timmermannen August Holmbergs svar på en frågelista från nordiska museet för snart 100 år sedan)
En desertörs bekännelse av Joshua Key/Lawrence Hill, handlar om en amerikan som var soldat i Irak från maj till november 2003. Vid en permission tog han beslut att lämna USA och tog sin familj (4 barn) via omvägar till Canada.
Nästa bok är Tankograd av Lennart Samuelson. Handlar om stridsvagnsproduktion i Tjeljabinsk.
MVH
Nästa bok är Tankograd av Lennart Samuelson. Handlar om stridsvagnsproduktion i Tjeljabinsk.
MVH
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: