Nyt fund i Skåne peger på kontakt med Kreta/Santorini

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 18 december 2007, 10:58

Att i sin kritik av Carl-Axel Mörner basera sig på VoF kan kanske vara vanskligt, med tanke på den kritik föreningen fått.

Och Clas Svahn, författaren till artikeln i DN, är ju en välkänd lyktgubbe, ordförande för UFO-Sverige som han är, och författare till en rad spekulativa böcker...

:P

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 18 december 2007, 13:05

Widsith skrev:Att i sin kritik av Carl-Axel Mörner basera sig på VoF kan kanske vara vanskligt, med tanke på den kritik föreningen fått.
:P
Om det där var det värsta du kunde gräva fram om VoF, så känns det inte särskilt vanskligt att kritisera Carl-Axel Mörner. Se föreningens svar på kritiken här och här.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 20 december 2007, 09:12

Jag kritiserar hellre sak än person, så du skall se mitt inlägg som lite ironiskt, sådär...

Hittills har all kritik mot fyndet här i tråden baserat sig på avsaknad av oförvitlighet hos Mörner och Lind. Vad kommer härnäst? Kritik som baserar sig på personers hudfärg och kön?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 20 december 2007, 09:39

Fast är det ens något fynd? Om jag förstår saken rätt finns "fyndet" redan sedan tidigare med i Fornminnesregistret.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 december 2007, 10:37

"Heimdalls stenar" är ett gravfält (från järnåldern?) som varit känt sedan 1930-talet, just det. Den "kritiken" räcker.

http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-publi ... 0501690001

Dessutom:
Länsstyrelsen återställer fornlämningen Höga stenar i Ravlunda

Samequeen
Utsparkad

Inlägg av Samequeen » 21 december 2007, 22:21

Senast redigerad av 4 Samequeen, redigerad totalt 22 gång.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 21 december 2007, 22:56

Fast hur kan någon "hitta" en fornlämning 2007 om den varit registrerad sedan 1930-talet? Om "fyndet" berättigar till tidningsrubriker borde de väl i så fall gälla den eller de personer som "hittade" fornlämningen för så där 70 år sedan?

Det må väl vara en sak om någon får uppmärksamhet för en nytolkning av en gammal fornlämning, men det bör väl ändå stanna där? I det här fallet verkar det dessutom som "upptäckaren" framför allt var ute efter uppmärksamhet, eftersom tydligen länsantikvarien inte i förväg fick veta var "fyndet" var beläget. I annat fall hade länsantikvarien givetvis först konsulterat Fornminnesregistret för att bilda sig en uppfattning om objektet redan var känt och vad det ansågs vara.

JacquesMerde
Medlem

Inlägg av JacquesMerde » 7 februari 2008, 20:21

Historien är full av lögner, förfalskningar, det ena med det tredje, nationalromantiska lögner osv osv.
Stenarna som står vid Ales stenar, är inte original.

Huruvida det är en skeppssättning eller ej, råder det fortfarande tvivel om.

Stenläggningen runt Kiviksgraven är ej heller original.

Användarvisningsbild
skrivare
Medlem

Re: Nyt fund i Skåne peger på kontakt med Kreta/Santorini

Inlägg av skrivare » 11 februari 2008, 16:03

Detta har jag helt missat. Men så bor jag inte i Skåne heller längre. Det är onekligen von Däniken-varning över Bob G. Linds teorier. Ett gravfält eller ett gigantiskt solobservatorium? Kanske ingetdera, men att sälja skinnet innan björnen är skjuten är vanligt i dessa kretsar, uppenbarligen.

Skriv svar