Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 19 december 2007, 18:48

Välkommen Stuka! :)

//Alexander :D

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 19 december 2007, 20:07

Hallå i stugan!!

Tänkte passa på att säga hej till alla er här på forumet!

Kan erkänna att jag faktiskt varit inne här väldans många gånger tidigare och jag har nog läst igenom alla trådar flera gånger, och hujedamej vilka härliga bilder jag har fått se på era figurer! :)
Jag är själv ny i hela den här 1/6 WW2 världen, har bara lyckats skaffa mig ett fåtal figurer än... Tänkte försöka visa lite bilder kanske om jag nu lyckas med det... Kan bara säga kort att det rör sig om DiD´s Reinhardt Witt och Julius Hanke, samt Dragons "Major Krauer".
Ja det får la duga så länge, skriver några rader då och då i framtiden :)
Än en gång, ni är alla riiiktigt skickliga på det ni gör, nu ska jag se om jag lyckas få fram nåt liknande...

Tack och hej!
:)
//Isak

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 19 december 2007, 20:27

Izhak skrev:Hallå i stugan!!

Tänkte passa på att säga hej till alla er här på forumet!

Kan erkänna att jag faktiskt varit inne här väldans många gånger tidigare och jag har nog läst igenom alla trådar flera gånger, och hujedamej vilka härliga bilder jag har fått se på era figurer! :)
Jag är själv ny i hela den här 1/6 WW2 världen, har bara lyckats skaffa mig ett fåtal figurer än... Tänkte försöka visa lite bilder kanske om jag nu lyckas med det... Kan bara säga kort att det rör sig om DiD´s Reinhardt Witt och Julius Hanke, samt Dragons "Major Krauer".
Ja det får la duga så länge, skriver några rader då och då i framtiden :)
Än en gång, ni är alla riiiktigt skickliga på det ni gör, nu ska jag se om jag lyckas få fram nåt liknande...

Tack och hej!
:)
//Isak
Hej, och välkommen du också Izhak/Isak. :D

//Alexander :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 december 2007, 21:56

Ser man på! Fler nya i hobbyn! Välkommen, Isak. Jag har själv inte hunnit pyssla med mina figurer på sistone, men jag har tänkt bränna av 4-5 amerikaner under min julledighet.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 23 december 2007, 10:10

Tänkte bara tala om, Om någon har funderingar på att köpa
German SS Officer Uniform Set 1 eller
German Wehrmacht Officer Uniform Set.
Så gör man nog smartast att köpa det på War-Toys.
Dom har samma pris som dom andra men man får oxå med stövlar o en figur. (FREE NUDE DUDE AND BOOTS)
Vist det kanske inte är den figuren man vill ha till detta, men den går säkert att ha till något annat litet projekt.
Jag har lagt en order på SS Officer Uniform och Wehrmacht Officer Uniform. så man får se vilken det blir.
När jag köpte Panzar sättet fick jag med en ful figur, men den funka bra som chaufför i min Sd Kfz 250:a :lol:
Bild

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 december 2007, 11:38

Huvudet hör till "Hugh", en modern jänkare.

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 26 december 2007, 20:45

Hej hå!

Tänkte passa på att ställa lite frågor som jag har tänkt på ett tag..

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 26 december 2007, 20:59

..Och där råkade jag skicka lite för tidigt :P

De "fotstöd/plattor" som man kan köpa, fungerar de till alla figurer oavsett skodon och tillverkare? Likadant gäller lösa händer, kan man använda exempelvis Dragons händer till en DiDfigur?
Jag satte nyligen ihop min Julius Hanke och kunde inte hålla mig från att ge honom ett Riddarkors..det är väl inte en omöjlighet att MG42-skyttar/"Frontschweins" fick ett RK? Och i så fall, ungefär vilken grad skulle han då vara? Har än så länge bara de helsvarta kragspeglarna..
Har funderat på att köpa DiD´s "enkla" figur, Friedrich Lugwin, är det värt att beställa den eller bör man hellre lägga pengarna på en lite exlusivare figur när man ändå är i farten så att säga, med frakten och allt..
Jag är en av dem som tycker att det ser riktigt läckert ut med 2 olika sorters kamouflage, t.ex Snöjacka/gröna byxor etc. Var detta förekommande bland SS-soldaterna, med tanke på att kläderna gick att vända ut och in på, eller är jag helt ute och cyklar? 8O
Vill ju göra det snyggt och korrekt, men jag har precis börjat lära mig om utrustningen och allt vad det innebär.. :oops:

Det här är bara några av alla frågor som jag har i huvudet mitt, men de får duga för nu, och jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med dessa!

God fortsättning!
Mvh Isak

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 27 december 2007, 13:14

Izhak skrev:..Och där råkade jag skicka lite för tidigt :P

Det här är bara några av alla frågor som jag har i huvudet mitt, men de får duga för nu, och jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med dessa!

God fortsättning!
Mvh Isak
1) fotstöd/plattor dom små plattorna passar till dom flesta men inte till alla skor o stövlar. men med våld kan man lösa detta. :lol:
2) Händerna passar inte mellan DML och DiD
Men Dml och In The Past Toys så passar dom.
Hovuden går att byta i mellan, men kan behövas limmas eller karvas ur lite i dom, men inge större ingrepp behövs.
3) Friedrich Lugwin är nog pris värd tycker jag i alla fall, men figuren måste kompliteras lite.
Men helt klart så finns det bättre figurer att lägga pengarna på.

4) Var detta förekommande bland SS-soldaterna, skulle tro att det fanns alltid någon som hadde detta, om man tittar på bilder från Tyskarna i WW2 så va kläder något som blandades rätt friskt.
Men har nog aldrig sätt någon SS soldat i denna dress??
Men att Heer hade SS camo finns att skåda här och där, också hade heer Luft Waffen camo. finns bilder på detta oxå.
5) det är väl inte en omöjlighet att MG42-skyttar/"Frontschweins" fick ett RK?
inget är omöjligt.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 27 december 2007, 13:30

Sitter här som bäst o tillverkar min Das Reich Oberscharführer,
som är baserad på Hans Meisser. Då posten kom med lite go saker.
Med i detta paket va ITPT Panzergrenadiere Field Cap
Jag kan varm rekomendera denna till dom som tycker om Sepp´s mössa.
Den är kanon o kostar inte mer än $2.99 för grön och $3.99 för röd.
BildBild

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 27 december 2007, 20:24

Tack så hemskt mycket för hjälpen snorre70!! Nu slipper jag beställa massa saker i onödan:)

Vet nån förresten var man kan hitta Nordlandkragspeglar???

Mvh Isak

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 december 2007, 20:47

OK, här är min syn på det hela...
Izhak skrev:De "fotstöd/plattor" som man kan köpa, fungerar de till alla figurer oavsett skodon och tillverkare? Likadant gäller lösa händer, kan man använda exempelvis Dragons händer till en DiDfigur?
Dragons genomskinliga fotplattor finns i 3-4 storlekar, varav två är de vanligaste. De brukar funka hyfsat, men om man är rädd för att figurerna ska bli "hylldykare" bör man skaffa stativ eller spänna en tråd tvärs över hyllan.

Händerna kan flyttas mellan figurerna. Man trycker ut den lilla plastpinnen vid handleden och flyttar över handen till fästet för den figur du tänkt använda.
Izhak skrev:Jag satte nyligen ihop min Julius Hanke och kunde inte hålla mig från att ge honom ett Riddarkors..det är väl inte en omöjlighet att MG42-skyttar/"Frontschweins" fick ett RK? Och i så fall, ungefär vilken grad skulle han då vara? Har än så länge bara de helsvarta kragspeglarna..
Izhak skrev:Har funderat på att köpa DiD´s "enkla" figur, Friedrich Lugwin, är det värt att beställa den eller bör man hellre lägga pengarna på en lite exlusivare figur när man ändå är i farten så att säga, med frakten och allt..
Om du ger honom ett RK bör han ha Järnkorset av både 2:a och 1:a klassen också - om man inte hade EK2 eller EK2 + EK1, fick man dem i samma veva. Sannolikheten för att en menig ksp-skytt skulle få ett RK är dock ganska liten, och fick han det blev han säkert befordrad ett par grader.

Friedrich Lugwin är helt OK, men en del retar sig på hans nedsmutsade ansikte. Han behöver stridssele, bälte, brödväska, snuskburk, spade, fältflaska, bajonett, ammunitions/magasinsväskor, vapen och hjälm. Dessa tillägg drar lätt iväg till $20 i merkostnad, i vilket fall det kanske lönar sig bättre att köpa en komplett figur i box.
Izhak skrev:Jag är en av dem som tycker att det ser riktigt läckert ut med 2 olika sorters kamouflage, t.ex Snöjacka/gröna byxor etc. Var detta förekommande bland SS-soldaterna, med tanke på att kläderna gick att vända ut och in på, eller är jag helt ute och cyklar? 8O
Blanda gärna, men undvik sommarhalvårscamo i kombination med snödräkt.
Izhak skrev:Vill ju göra det snyggt och korrekt, men jag har precis börjat lära mig om utrustningen och allt vad det innebär.. :oops:
Användbara länkar: http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... hp?t=81050
http://www.dererstezug.com/navigation.htm
http://www.deutschesoldaten.com/
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Sol ... ustung.htm
http://www.mp44.nl/

Användarvisningsbild
Izhak
Medlem

Inlägg av Izhak » 27 december 2007, 22:13

Neeeheheeeeeeeej allt försvann när jag skulle skicka det! Och jag som suttit i 20min och knåpat ihop ett trevligt svar... :( Gaah...jag får ta om det fast en kortare version..

Måste säga att "hylldykare" var ett mycket passande namn, dom har en förmåga att anordna egna Simhoppstävlingar.. (höhö).
Skaffar mig nog några såna där fotplattor i storlek 2.. Är sugen på att få tag på de där händerna med gråa handskar på, vore mycket passande till mitt vintertema.. Även därför jag är intresserad av Friedrich Lugwin, men nu är jag osäker och funderar på Hans Ebner, då han verkar ha allt jag söker! :) Var det bara vissa uniformer som var vikbara, med snö/sommar camo? Och i sådana fall, vad kallades dessa?

Julius Hanke kommer ju med ett EK2 band och ett EK1 skulle ändå inte synas under "smocken" han har nu, så ett RK verkar då inte alltför omöjligt, bara att befodra honom då till en "NCO" eller nåt liknande..

Hade tänkt att skaffa mig en liten Nordlandgrupp, med KSP-skytt, vanlig infanterist samt nåt befäl, men är det nåt särskilt jag bör tänka på gällande utrustningsdetaljerna i sådana fall? Kragspeglarna var ju lite annorlunda har jag märkt...
Jag ska även försöka nöja mig med MAX 5 figurer, men jag känner redan hur hobbyn sakta men säkert tar över mig och mina pengar...skulle ha följt era varningar och aldrig börjat :P Snart sitter jag väl där med en Tigervagn och 89 figurer i hyllan..."mmm, en Tigervagn..." :)

Ett stort tack ska du ha för hjälpen, ska surfa runt på sidorna och snappa upp så mycket som möjligt!
Mvh Isak

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 27 december 2007, 22:49

Julius Hanke är en mycket trevlig figur som man får en helt fantastisk MG42:a med lavett till helt i metall. Han har grå välsydd fältuniform och vändbara kamouflage kläder. En hjälm i plåt med hönsnät på. En klart prisvärd figur som jag kan rekommendera.

Hans Ebner har en rätt tråkig uniform i något konstigt syntettyg. Hans kamouflage uniform som är vändbar är helt OK sedan får man en zeltbahn också allt i splinter kamouflage. Han är väl inte en figur jag skulle prioritera om jag precis börjat samla.

Friderich Lugwins kamouflageuniform är sliten och nersmutsad och mycket prisvärd enligt mig.

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 27 december 2007, 22:49

Välkommen!

Ser att du förstått att dit nyvunna intresse är en säker biljett till ekonomisk ruin :wink:
Sen tycker jag att du skall skippa de 89 figurerna och ge dig på Tigern i stället...! 8O
Samma pengar men mycket roligare! (vet att inte alla här håller med :P)

Trevligt med en ny tok.
Som sagt var - välkommen.
Kent

Skriv svar