Quiz: Andra världskriget
Jag ger upp. Kanske är mina premisser fel rentav.
Ushio var inte bara, som jag tror, det enda japanska skepp som både deltog i operation Z och som fortfarande flöt när kriget var slut. utan också det första japanska skepp näst efter dvärgubåtarna som skadades av amerikanska vapen.
På den infama dagens afton blev hon träffad av luftvärnspjäser på Midway och iakttogs brinnande av Phillippine Clipper som kom in från Wake.
Frågan till Varjag som garanterat visste hela tiden !!!
Ushio var inte bara, som jag tror, det enda japanska skepp som både deltog i operation Z och som fortfarande flöt när kriget var slut. utan också det första japanska skepp näst efter dvärgubåtarna som skadades av amerikanska vapen.
På den infama dagens afton blev hon träffad av luftvärnspjäser på Midway och iakttogs brinnande av Phillippine Clipper som kom in från Wake.
Frågan till Varjag som garanterat visste hela tiden !!!
Faktiskt fel...frågan var kanske lite 'bred' med 62 fartyg att välja på så jag avstod helt enkelt.....Varjag som garanterat visste hela tiden![]()
Bilder av det högra av dessa tre frimärken - har ofta publicerats med olika angivelser om varifrån det härstammade. Någon som vet?...../Varjag
- Bilagor
-
- old stamps.jpg (71.34 KiB) Visad 1222 gånger
Inte riktigt mitt gebit, Hitlerfrimärkena 'Deutsches Reich' knappast mycket då de trycktes i enorma serier. Dessutom svårt skilja på 'äkta' och förfalskad vara - alla tre i bilden ovan är faktiskt förfalskningar.gostap skrev:Helt off topic, men har dessa frimärke något värde? (de riktiga alltså, har en hel bunt sådana nämligen)
Mvh
Gostap
Men om du hittar ett 'Hitler, Futsches Reich 12 Pfennig' i buntarna är jag säker på att du hittar en köpare
- Belisarius
- Medlem
Lite fusktittande på tyska sidor med därtill hörande snabbläsning (och feltolkning), är väl frimärkena förfalskningar beställda av amerikaner, 1944 eller 45. De sattes på brev som släpptes med flyg över Tyskland. Vid första anblick såg de ut att vara 'officiella' brev, men innehöll allierad propaganda. Syftet var förstås att skapa förvirring hos mottagarna.
Det var ju inte en ny taktik, utan tillämpades väl redan under 1VK. Himmler beställde väl också liknande förfalskningar för brittiska frimärken redan på 30-talet, då först kungens och senare drottningens porträtt ersattes av Stalins, tillsammans med davidsstjärnor etc.
Hamnade jag i träffcirkeln?
Det var ju inte en ny taktik, utan tillämpades väl redan under 1VK. Himmler beställde väl också liknande förfalskningar för brittiska frimärken redan på 30-talet, då först kungens och senare drottningens porträtt ersattes av Stalins, tillsammans med davidsstjärnor etc.
Hamnade jag i träffcirkeln?
Visst har du rätt. Massvis med förfalskade propagandafrimärken trycktes - mest av SOE i England men dessa härstammar från Bill Donovans OSS och trycktes troligen i Schweiz eller möjligen Rom.
Man kan tycka att förfalskade frimärken - vore ett ytterst långsamt sätt att störta Hitler
- men, 'everyone to his own'. 'Futsches Reich'-märket har tydligen i sin tur förfalskats under efterkrigstiden och sålts till samlare, men vi antar att det i frågan är en 'äkta förfalskning'......
Belisarius fråga, Varjag
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... w=89&prev=
Man kan tycka att förfalskade frimärken - vore ett ytterst långsamt sätt att störta Hitler
Belisarius fråga, Varjag
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... w=89&prev=
- Belisarius
- Medlem
Okej, då griper jag initiativet.
Jag söker tre jaktpiloter från andra världskriget. Alla tre var bröder och två av dem stupade. Det fanns även en fjärde bror, men han valde en civil karriär istället för stridsflyget.
Vad hette de tre jaktpiloterna? Jag vill ha fullständiga namn, dödsdatum, totalt antal segrar samt yrket för den fjärde brodern som valde en civil karriär.
Morgan
PS. Ledtrådar kommer senare! Först måste ni kämpa lite!
Jag söker tre jaktpiloter från andra världskriget. Alla tre var bröder och två av dem stupade. Det fanns även en fjärde bror, men han valde en civil karriär istället för stridsflyget.
Vad hette de tre jaktpiloterna? Jag vill ha fullständiga namn, dödsdatum, totalt antal segrar samt yrket för den fjärde brodern som valde en civil karriär.
Morgan
PS. Ledtrådar kommer senare! Först måste ni kämpa lite!
Vi försöker med bröderna Galland....Adolf, Wilhelm, Fritz och Paul.Morgan skrev:Nej.
De här fyra bröderna föddes och växte upp i Europa.
Morgan
Paul stupade 3.10.42 med 17 'segrar' på fenan. Wilhelm, den 17.8.1943 - med 54. Adolf överlevde som bekant kriget med 103 nedskjutningar - och dog 'i sotsäng' 9.2.1996. Om den fjärde brodern, Fritz vet jag inget utom att han var förståndig nog avhålla sig från Jagdfliegerei.
Varjag