-
Olof Trätälja
- Utsparkad
av Olof Trätälja » 3 december 2007, 19:45
Jotuni skrev:
Ville säga att haplogruppen Ia1 är också isolerade på liten hörn av Nord Europa.
Får jag lov att fråga vad du menar med "också"? Menar du fortfarande att N3 är en isolerad haplogrupp? I så fall har jag en kontrollfråga, känner du överhuvud taget till någon haplogrupp som på så kort tid och med en så liten befolkning spridit sig över ett så stort område? Känner du överhuvud taget till någon annan haplogrupp som uppfyller något av dessa vilkor?
Verkligheten är att N3 är ett unikum inte genom sin isolation utan genom sin extrema geografiska spridning.
-
Jotuni
- Medlem
Wavy Gravy skrev:Meddelandet "An error ocurred setting your user cookie" åtminstone när jag klickade på länken.
Om befolkningen kom så sent och invandringen var så storskalig (större än den andra gruppen som bytte språk): varför är befolkningen så ljus idag? Vi förutsätter väl att den sentida massinvandringen rörde sig om mörkare människor?
Varför förutsätter du att den sentida invandrare var mörkare människor? Jag är bara nyfiken om vad gäller den här diskussionen egentligen.
-
BalticBandit
- Medlem
Jotuni skrev:Olof Trätälja skrev:Framförallt gäller detta just Y-kromosomer med haplogrupp N3 som är väldigt vanliga bland finskugriska folk, inklusive samer, men mycket ovanligt bland andra folk om än med ett par undantag.
Det finns mycket lite N3 med ungrare som talar ugriskt språk.
N3 finns i hög utsträckning bland letter, litauer och nordryssar. Dvs, traditionella områden som varit bebodda av finsk ugriska folk - liver, ester, voter, vepser, karelare, ingermanländare, mari dvs HELA nordöstra Europa!
-
BalticBandit
- Medlem
Olof Trätälja skrev:BalticBandit skrev:jag bedyrar att författarna fastställer med säkerhet vilken grupp kom först och de har tidsordningen rätt uppfattat.
Och hur menar du att det skulle ha gått till i så fall? För tio år sedan fanns inte prover att jämföra med från andra länder, det fanns inte en chans att jämföra och bestämma varifrån och absolut inte när folkvandringarna skett utifrån haplogrupper. Man måste liksom förs ha något prov att jämföra med för att ta fram skillnader. Det kom ganska snart efteråt och idag vet vi tidsordningen mycket väl vilket också framgår av alla de efterföljande rapporterna som finns under samma portal. Det var också så att man var mycket noga med att markera osäkerheten i denna tidiga rapport förutom just det duala ursprunget. Dock har jag ingen anledning att tro att det är engelskan som brister i ditt fall, det verkar vara någon mer fundamental låsning.
Tjenare.
Idag finns prover från flera länder, och det är bara att läsa de som jag började den här tråden med.
-
BalticBandit
- Medlem
Jotuni skrev:Wavy Gravy skrev:Meddelandet "An error ocurred setting your user cookie" åtminstone när jag klickade på länken.
Om befolkningen kom så sent och invandringen var så storskalig (större än den andra gruppen som bytte språk): varför är befolkningen så ljus idag? Vi förutsätter väl att den sentida massinvandringen rörde sig om mörkare människor?
Varför förutsätter du att den sentida invandrare var mörkare människor? Jag är bara nyfiken om vad gäller den här diskussionen egentligen.
Om precis detta. Den unkna lögnen om mörka mongoler.
-
Olof Trätälja
- Utsparkad
av Olof Trätälja » 3 december 2007, 19:54
BalticBandit skrev:
Tjenare.
Idag finns prover från flera länder,
Ja just det och samtliga pekar ut N3 som den yngsta gruppen med den senaste spridningen eller känner du till någon som har motsatt uppfattning?
-
BalticBandit
- Medlem
Olof Trätälja skrev:BalticBandit skrev:
Tjenare.
Ja just det och samtliga pekar ut N3 som den yngsta gruppen med den senaste spridningen eller känner du till någon som har motsatt uppfattning?
Var finner du stöd för en sen invandring från Asien? Du har ännu inte länkat till en enda studie som stödjer dig!
Och jag har länkat till studier och hemsidor som förklarat att sen invandring från Asien aldrig har skett!
-
Jotuni
- Medlem
Olof Trätälja skrev:Jotuni skrev:
Ville säga att haplogruppen Ia1 är också isolerade på liten hörn av Nord Europa.
Får jag lov att fråga vad du menar med "också"? Menar du fortfarande att N3 är en isolerad haplogrupp? I så fall har jag en kontrollfråga, känner du överhuvud taget till någon haplogrupp som på så kort tid och med en så liten befolkning spridit sig över ett så stort område? Känner du överhuvud taget till någon annan haplogrupp som uppfyller något av dessa vilkor?
Verkligheten är att N3 är ett unikum inte genom sin isolation utan genom sin extrema geografiska spridning.
Jag menar att också I1a har dess högsta frekvens in hörnen. Det samma med N3 som har högsta frekvens in Finland och Norröst Asien. Två av Eurasiens hörn. R1b har dess högsta frekvens in Irlands västra kust. Jag är inte säkert, men tror att haplorguppen O har dess högsta frekvens in Sudöst Asien. I mitten av Asien har befolkningen en full blanding av haplogruppen och det är helt naturligt för flera folkvandringar och handelsvägar.
Jag tror att R1b och R1a har spridit också mycket mellan Europa och Kina. Dess frekvens kanske inte är hög i Asien, men antal människor är ganska stor.
-
Olof Trätälja
- Utsparkad
av Olof Trätälja » 3 december 2007, 20:06
BalticBandit skrev:Olof Trätälja skrev:BalticBandit skrev:
Tjenare.
Var finner du stöd för en sen invandring från Asien? Du har ännu inte länkat till en enda studie som stödjer dig!
Man får nog ha ett ganska selektivt sinne om man inte inser att om en haplogrupp som uppstod för ca 3500 år sedan i asien och nu är den största i Finland inte är det samma som en sen och stor invandring.
BalticBandit skrev:
Och jag har länkat till studier och hemsidor som förklarat att sen invandring från Asien aldrig har skett!
Du har inte funderat på att skriva dina inlägg under huvudrubriken "kontrafaktisk historia" istället?
-
Jotuni
- Medlem
BalticBandit skrev:Jotuni skrev:Wavy Gravy skrev:Meddelandet "An error ocurred setting your user cookie" åtminstone när jag klickade på länken.
Om precis detta. Den unkna lögnen om mörka mongoler.
Ok. Tack för förklaring. Altså mongol teorier lever och mår bra.

-
Jotuni
- Medlem
duplikat
Senast redigerad av 1
Jotuni, redigerad totalt 3 gånger.
-
Jotuni
- Medlem
Olof Trätälja skrev:BalticBandit skrev:Olof Trätälja skrev:BalticBandit skrev:
Tjenare.
Man får nog ha ett ganska selektivt sinne om man inte inser att om en haplogrupp som uppstod för ca 3500 år sedan i asien och nu är den största i Finland inte är det samma som en sen och stor invandring.
Hade vi inte Olof en diskussion många monader sen om att N3 haplogruppen uppstod i Asien några 10000 år sen? Har du nu något nyare information?
-
Olof Trätälja
- Utsparkad
av Olof Trätälja » 3 december 2007, 21:03
Jotuni skrev:
Hade vi inte Olof en diskussion många monader sen om att N3 haplogruppen uppstod i Asien några 10000 år sen? Har du nu något nyare information?
Har verkligen jag skrivit det? Det tvivlar jag starkt på, i så fall måste det vara ett syftningsfel eller liknande, har du en länk till det inlägget?
Hur som helst så finns nyare information i de trådar Banditen tyckte var lite jobbiga att kännas vid varvid denna uppstod. Länkar finns i andra inlägget.
-
Lappoid
- Medlem
BalticBandit skrev:Finland bebos av ett europeiskt folk med ett östligt språk (sibiriskt).
Hvis du ser på den geografiske spredningen av uralske språk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Uralic_languages
Det er all grunn til å tro at uralsk er mer et europeisk språk enn et "sibirskt", riktignok så snakker nenetserne idag samoyediske språk som er en del av uralsk, men det er dokumentert nå av Saaririki 2006 at nenetserne trolig har vært igjennom to språkskifter og trolig snakket et annet språk tidligere. En annen del kalt den Yukaghirske delen har en veldig uklar kobling til uralsk så det eksisterer tvil om dette språket er av uralsk opphav.
-
Jotuni
- Medlem
Olof Trätälja skrev:Jotuni skrev:
Har verkligen jag skrivit det? Det tvivlar jag starkt på, i så fall måste det vara ett syftningsfel eller liknande, har du en länk till det inlägget?
Nej nej. Du skrev det inte, men Rootsi vem är en forskare. Du tycker att hon hade det fell ännu?
Här är Rootsis beskrivelse:
http://www.geocities.com/grpadm/Rootsi2006.pdf