Av de två skvadronerna torpedbombare som lyfte från Hornet och Yorktown kom ingen Devestator tillbaka och en (1) man överlevde.
MVH
Hans

Intressanta uppgifter Urban. men kanske lite 'färgade' - att man skulle ha hittat 'fartygschefens mössa och loggboken' tillhör dom där perenna marina legenderna som saknar verklighetsgrund.Urban skrev:Hittade denna sida ang. hur Espana sjönk på http://www.time.com/time/magazine/artic ... -3,00.html.
Har alltid trott att hon sjönk pga minträff men tydligen finns det motstridiga uppgifter då man även säger att hon fick en direktträff av en bomb rakt ner i skorstenen och exploderade. Att hon exploderade verkar på de bilder jag sett när hon sjunker med aktern först vara lite långsökt då jag inte ser några synliga skador på överbyggnaden.
Espana's däckpansar (byggd 1913!) var bara 37mm. Det - betyder inte att varenda däckskvadratcentimeter - var av den tjockleken - bara 'de bepansrade delarna'. Vilka de var - vet jag inte, men troligen mindre än 25% av den totala däcksytan. En 100-kilos pansarbrytande bomb - slår nog igenom det utan svårighet - och detonerar. Men den måste igenom MINST ytterligare ett däck - troligen två (obepansrade däck) - innan den ställer till verkliga skador bland 'inälvorna' - vilket efter passagen genom 37mm's pansar verkar lite otroligt. Skorstenen, rökupptagen - är däremot en svag punkt - där finns som regel inget pansarskydd (utom på Yamatoklassenpredator skrev:En fråga bara. Hur STOR bomb behöver man ha och vilken hastighet Skulle man behöva för att ta sig än ett slagskepp och komma igenom däcket?
Jo, pansardäcket är inte det som ligger ytterst och får stå emot elementen och sjömäns skrubbande borstar. Det ligger väl oftast i, eller i närheten av, vattenlinjen.predator skrev:Ok jo det är ju sant. Är det inte så sen att "Pansrat" inte kommer först utan en "vanligt" däck/splitterskydd. Så man får nog ha en ganska bra sak mellan bena som man ska komma igenom....