Hitler och astrologin

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Hitler och astrologin

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2007, 10:29

(Ställer samma fråga på tvenne forum med lite olika infallsvinklar. Ska bli intressant att jämföra responsen, om inte annat. :))

Detta är ett återkommande påstående: Hitler trodde på astrologi, om inte stenhårt så åtminstone tillräckligt för att anlita astrologisk sakkunskap vid åtminstone några kritiska tillfällen, vilket åtminstone vore en inte oäven förklaring för några av de allra sämsta besluten, eller varför inte hans tänkande i största allmänhet. (Man kan ju tänka sig att astrologin även nyttjades när goda beslut togs, men denna aspekt brukar inte tas upp.)

Men är det sant?

Hittade en längre och mycket intressant utläggning, det var inte så lätt att klippa ut ett kort citat så här följer ett längre. Om sidan kan uppfattas som part i målet vet jag inte, men resonemanget förefaller redigt och påläst.
There is no evidence that Hitler himself was interested in astrology, and some evidence that he positively mistrusted it. He is often accused of having a personal astrologer, and the name most often connected with the accusation is that of Karl Ernst Krafft (1900-45). Krafft was born in Switzerland, of German descent, and became a very competent astrologer. He also became a fervent admirer of Hitler, and on 2 November 1939, wrote to a Dr Fosel (then working for the RSHA, Himmler's secret intelligence service) warning that between 7 and 10 November Hitler's life would be in danger because of 'the possibility of an attempt at assassination by the use of explosive material'.

The Nazis were as disapproving of astrological predictions about the life of the head of state as the Caesars had been, and disregarded the warning. When on 9 November a bomb exploded at the Burgerbrau beer hall in Munich minutes after Hitler had left it, Krafft could not resist sending a telegram to Rudolf Hess pointing out that he had told them so. His original letter to Fosel was dug out of the files and shown to Hitler, who passed it to Dr Goebbels. The same day, Krafft was arrested by the Gestapo and taken in for questioning. He managed to convince them that under certain circumstances such accurate predictions were possible, and was released.

In 1940, Krafft was summoned to Berlin by Goebbels to look through the prophesies of Nostradamus and translate any of them that could be used as propaganda against the Allies. It was felt that these, if dropped into unoccupied areas, might well do something to persuade the people that government by the Nazis was in the natural order of things. And indeed, after some weeks' work, Krafft claimed to have discovered verses predicting the invasion of Holland and Belgium, and foreseeing the Third Reich and the Second World War. He produced a pamphlet based on forty quatrains of Nostradamus, designed for circulation in Belgium and France, and predicting the imminent downfall of Britain. But in May of 1941, about three months later, Hess, second in command to Hitler (after Goering) flew to Scotland in an independent attempt to arrange a peace - an attempt rewarded by the Allies with over forty years' imprisonment. Martin Bormann decided that the best way of presenting the story to the German people would be to announce that Hess was actually insane, and shortly afterwards it was announced that he had been crazed by 'hypnotists, astrologers and so on'. In Britain, The Times actually reported that Hess had been Hitler's private astrologer!

This gave the Gestapo the excuse to clamp down on astrology in general, and those who had formerly enjoyed the protection of a sympathetic Himmler (who had arranged the release of one of their number, Wilhelm Wulif, from a concentration camp to work for him and his wife) now found themselves arrested and at worst sent to concentration camps. This delighted a number of members of the Nazi High Command, few of whom admired Himmler, and many of whom regarded him as deranged: Reinhard Heydrich, for instance, used to compare Himmler to another officer, saying 'One is worried about the stars on his epaulette, and the other about the stars in his horoscope!' Along with faith healers, clairvoyants, graphologists, Christian Scientists and spiritualists, astrologers were definitely out of favour. Krafft was among those arrested. In prison, he continued to work for a while on astrological propaganda, but at the end of 1944 caught typhus, and in January of the following year died en route for Buchenwald.
http://www.meta-religion.com/Esoterism/ ... entury.htm

Kommentarer?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 november 2007, 13:17

Den enda stjärna Hitler trodde på var hans egen Glückssterne - som ledde honom 'som en sömngångare' från skyttergravarna under 1:a VK - till Atlanten, Afrika, Volga......och Berlin i slutet av april 1945.
Men 'astrologi' var främmande för hans väsen, Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 november 2007, 13:56

Från vad jag ser från snabb googling så verkar den länk Hex redan har presenterat vara den man främst får upp (förutom många horoskop ställda på Adolf, hm). En boktitel dök upp: "Zodiac and swastika;: How astrology guided Hitler's Germany"
http://www.amazon.com/Zodiac-swastika-a ... 0698105478
Men det förefaller finnas väldigt magert med information om detta verk.

För min del undrar jag verkligen om inte detta med att Hitler trodde på astrologi är en myt. Det förefaller finnas väldigt lite konkret information om det hela, i alla fall. Att han trodde sig vara utsedd av ödet är väl något han ska ha sagt enligt en del litteratur jag tagit del av, men det är ju inte direkt samma sak som att han ska ha trott på astrologi.

Himmler verkar väl varit betydligt mer fascinerad av mytologiska koncept.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2007, 17:44

varjag skrev:Den enda stjärna Hitler trodde på var hans egen Glückssterne - som ledde honom 'som en sömngångare' från skyttergravarna under 1:a VK - till Atlanten, Afrika, Volga......och Berlin i slutet av april 1945.
"Sömngångare", är det ett direkt citat? Jag associerar omedelbart till en skämtteckning, tror det är David Low, med en Hitler i nattskjorta som "leder" sitt folk. Lyckas inte hitta den nu såklart.
varjag skrev:Men 'astrologi' var främmande för hans väsen, Varjag
Jag har ingen aning om hur hans väsen tedde sig, men nog låter det underligt om han skulle tagit till sig en stjärnlära med rötter i mellanöstern. Och eftersom varje belägg i den stilen verkar lysa med sin frånvaro så är väl saken avgjord. Gott så. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2007, 18:52

Hittade just ett typiskt exempel, inkilat i beskrivningen av en känd episod:
Dessutom hade den inte särskilt klyftige vice partiledaren i likhet med en del andra högre nazister - inte minst Hitler och Himmler - börjat tro blint på astrologin.
- William L. Shirer, Tredje rikets uppgång och fall, kap. 23: Rudolf Hess flyger till England

Om det är en myt så har även Shirer gått på den stenhårt (så man är i gott sällskap). Hur kan det ha gått till.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 22 november 2007, 20:46

Hitler var ju, på sitt eget besynnerliga sätt, en rationell man. Att han skulle ha trott på astrologi kan jag därför inte alls tro på.

/G:son

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2007, 22:26

OK, jag har hittat något som jag tror är ursprunget. Det inbegriper våra nordiska grannar också...

I september 1940 berättar en örlogskapten ("retired") Walter M. Wynne att han jämfört stjärnorna och tyskarnas agerande, och kommit fram till att de stämmer överens. Han nämner även en berättelse tillskriven en Dr. Nicholas Murray Butler som skall utgöra ytterligare "evidence".
Commander Wynne, who terms himself an engineer and astronomer who dabbles in astrology, has just returned from Chicago, where he presented a paper on this horoscope before a convention of the American Federation of Scientific Astrologists. He asserted yesterday that he was convinced Hitler has been using it and that England could have altered the course of events if the government had only taken cognizance of this fact.
Bortsett från att det var en angenäm överraskning att få reda på att det åtminstone funnits en sammanslutning för "Scientific Astrologists" (begreppet ger fyra träffar på Google) så är det hela givetvis en ren efterkonstruktion.

Där återges även lite detaljer som att England symboliseras av solen och Tyskland av månen. Vid en solförmörkelse den 7 april 1940, i Vädurens tecken (= Hitlers soltecken), så satte tyska fartyg iväg mot Norge. (Vad gäller symboliken så gissar jag att den är helt godtyckligt vald. Varför får Norge t.ex. ett stjärntecken istället för en planet? Svar: För att Wynne tyckte att det funkade bättre. Scientific astrology, mind you.)
Before Norway was reached, Jupiter (symbol of Denmark) was occulted, or blotted out. Scorpio, symbol for Norway, was directly in line the astrological line of aggression.
"No sooner did the Norwegian campaign begin," Commander Wynne said, "than the sun moved toward conjunction with Saturn. The action of Saturn is to hold up things - and Great Britain's campaign in Norway first stalled and then failed."
Nu är naturligtvis framtiden det absolut intressantaste, och här kommer poängen:
On the same basis tomorrow [16 sep] is the last auspicious day for Hitler to invade England under the present horoscope, for a new one must be set up for another eclipse, which will occur on Oct. 1. An invasion tomorrow will, however, be risky, Commander Wynne asserted. The Nazis will be hindered by the fact that the moon will suffer an appulse, or semi-eclipse, which astrologists interpret as a sign of weakness, he added.
/ New York Times, 15 september 1940

Om det är örlogskapten Wynne snarare än Krafft som står bakom den seglivade myten om den astrologiske Hitler så är det ju helt otroligt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 november 2007, 22:36

Intressant frågeställning Hex, nu måste man ju försöka gräva i detta. Det finns ju en hel del material från intervjuer med människor som arbetat i Hitlers närhet, har inga av dessa nämnt detta med astrologi?

Jag vill minnas att jag i någon bok (möjligen "Albert Speer och Sanningen") sett kommentarer om att Himmer varit insnöad på div mytologi, men inte något om att Hitler skulle haft liknande intressen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 november 2007, 00:59

"Sömngångare", är det ett direkt citat?
Ja, han använde ofta uttrycket när han vägleddes av sin intuition i sitt handlande.
Abram Poljak berichtet über Hitler:. Er sprach offen von seinen `Intuitionen’, der `Sicherheit eines Nachtwandlers’. Vor grossen ...
Varjag

Användarvisningsbild
bernad_law
Medlem

Re: Hitler och astrologin

Inlägg av bernad_law » 23 november 2007, 10:34

Hexmaster skrev: (...) Krafft was born in Switzerland, of German descent, and became a very competent astrologer(...)
http://www.meta-religion.com/Esoterism/ ... entury.htm

Kommentarer?
Hmmm..... Inte før jag fattar vad som skiljer en kompetent och en inkompetent astrolog; de snackar ju samma meningsløsa strunt båda två. :D

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 november 2007, 10:55

bernad_law skrev:Inte før jag fattar vad som skiljer en kompetent och en inkompetent astrolog
Som jag antydde är sidan inte helt att lita på, med formuleringar som "prejudice seems to be the only factor to stand in the way of a serious scientific consideration of the astrological theory". :roll: Men när det gällde just den bit jag var intresserad av (och som jag citerade) så såg den åtminstone trovärdig ut. Åtminstone så länge den beskriver historia och inte astrologi.

Användarvisningsbild
bernad_law
Medlem

Inlägg av bernad_law » 23 november 2007, 21:11

Hexmaster skrev:
bernad_law skrev:Inte før jag fattar vad som skiljer en kompetent och en inkompetent astrolog
Som jag antydde är sidan inte helt att lita på, med formuleringar som "prejudice seems to be the only factor to stand in the way of a serious scientific consideration of the astrological theory". :roll: Men när det gällde just den bit jag var intresserad av (och som jag citerade) så såg den åtminstone trovärdig ut. Åtminstone så länge den beskriver historia och inte astrologi.
Jag tycker med att ämnet Hitler och hans eventuella tro på astrologin är intressant, ovanstående var bara ett dåligt skämt... :)

E_Vogel
Medlem

Inlägg av E_Vogel » 24 november 2007, 10:53

Vet inte om det hjälper men uppgifterna om Hitlers astrologiska intressen förefaller vara ordentligt gamla.

I Pauline Kohlers (pseudonym) I was Hitlers maid från 1940, eller i alla fall i den svenska versionen Jag var Hitlers kammarjungfru (1944) och jag tror att det bara rör sig om en översättning, så förekommer bland annat uppgiften att Hitler skulle hållit sig med en astrolog vid namn Karl Ossietz. Boken i sig kan nog avfärdas som propaganda rakt av men det är ändå intressant eftersom den är samtidig med Wynnes berättelse, och möjligen före.

Tyvärr minns jag inte mer exakt vad astrologin påstås ha spelat för konkret roll för Hitler.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 november 2007, 12:51

Karl Ossietz -- ser att du ställt frågan i annan tråd utan svar, det berodde nog på att det inte finns så mycket att svara på -- men om följande är typiskt för hur dilettanter sprider uppgifter om historiska ting så är det nästan så håren reser sig på huvudet.
Karl Ossietz was Adolf Hitler's top astrologer. Hitler had a stable of rooms created at his famous home, the Berghof, which was located in Berchtesgaden; these rooms were called the Chambers of the Stars. It was a penthouse on the roof and Ossietz and Hitler were the only two people that were ever allowed into it.

Ossietz was one of the most powerful men in Nazi Germany and was hated by most of Hitler's staff. Hitler trusted his astrological predictions without question including the one in which Ossietz said that Hitler would still be ruling Germany in 1962 when he himself would die.
http://en.mcfly.org/Karl_Ossietz

Måste säga att det är jävligt märkligt om en av nazi-Tysklands mäktigaste män lyckats undvika att bli så mycket som nämnd i någon trovärdig källa. De där stjärnkamrarna tänker jag inte ens försöka leta efter.

Om det inte är så enkelt och dumt som en sammanblandning med Carl von Ossietzky. Han var varken astrolog eller nazist, däremot journalist, antinazist, dömd spion, fånge i koncentrationsläger och även mottagare av Nobels fredspris 1936.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 november 2007, 12:59

Måste säga att det är jävligt märkligt om en av nazi-Tysklands mäktigaste män lyckats undvika att bli så mycket som nämnd i någon trovärdig källa. De där stjärnkamrarna tänker jag inte ens försöka leta efter.
eller som tyskarna säger, Quatsch!

Men 'Hitlerindustrin' lever och frodas :lol:

Skriv svar