Folkvandringen

Skriv svar
Fojler
Ny medlem

Folkvandringen

Inlägg av Fojler » 19 november 2007, 19:43

Hej! Jag är ny medlem här på forumet så jag hoppas jag kommit till rätt ställe för min fråga.

Jag skulle vilja veta lite om varför folkvandringen började från sent 300-tal och framåt och vilka "konsekvenser" som kan ha uppstått i samband med folkvandringen.
Jag menar på saker så som att västrom föll, mycket pga folkvandringen, kanske det finns något annat?

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Folkvandringen

Inlägg av Hans » 19 november 2007, 19:59

Välkommen, här är i alla fall en start och vi skulle vara intresserade av vad du tycker.

MVH

Hans

Fojler
Ny medlem

Inlägg av Fojler » 19 november 2007, 20:26

Ok, tack för ditt snabba svar Hans!

Jag ska läsa det igenom det snarast.

Fojler
Ny medlem

Inlägg av Fojler » 20 november 2007, 21:46

Jag har läst igenom så mycket jag kan av det du länkat och hittat väldigt bra och intressant information. Tack igen.

Men jag tycks ha fastnat på en punkt, och det är om Ostrogoterna förlorade sin ställning i Italien och balkan? Eller om de finns kvar där även idag eller till senare tider. Jag känner att jag inte riktigt hittar något svar på det, eller så är det bara jag som är trött efter att ha pluggat in så mycket som det finns och läsa. Men det är ju bara så kul :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 20 november 2007, 22:48

Jo, de förlorade sin ställning - det låter förmodligen mer dramatiskt i historieböckerna än det var i verkligheten. Troligtvis så blev många assimilerade och det var inte så att en folkgrupp dog ut. Hursomhelst är hela tidsperioden svårforskad och samtidigt mycket intressant - tala om röra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ostrogoter

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 27 januari 2008, 08:29

Jag hittade denna intressanta länk om folkvandringar nu.. Men just detta om folkvandingar är ju ett intressant område, men som jag funderar måste det vara ett visst antal människor som flyttar från ett område till ett annat för att det ska räknas som folkvandringar, för jag tänker på när Sverige förlorade Finland till Ryssland ibörjan av 1800-talet så var det ju änndock folk som vandrade över hit till sverige för de ville ju fortfarande vara Svenskar. Så det är det jag menar oavsett om det är på Medeltiden eller under någon annan tid av historiens gång, så hur stort antal människor måste flytta för att det ska räknas in i folkvandringar.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 27 januari 2008, 10:02

Anders Nyman skrev:så hur stort antal människor måste flytta för att det ska räknas in i folkvandringar.
Bra fråga. Såvitt jag förstår, så är det då inte bara antalet människor, utan framför allt vilka som flyttar. Dvs, alla, elller iaf de flesta, från området ifråga tar sitt pick och pack och vandrar iväg i tämligen samlat tropp. (ja, några kan mycket väl vara kvar och så småningom blandar sig med nyanlända). Hövdingarna, hantverkarna, lärarna, prästerna, de gamla visa kvinnorna etc. Hela makt- och kulturbärande skiktet är med i vandringen.
När de väl stannar till kan de väldigt snabbt återuppbygga sitt samhälle.

Här ser man skillnaden mot t.ex. de stora tyska evakueringarna /folkförflyttningarna i samband med krigsslutet 1945-47. Där var ju också alla personerna ifråga som förflyttades, men inte i samlad ordnad trupp. Och när de väl kom fram, var de inte heller samlade och ordnade. De togs emot, men fick inte bilda något eget samhälle, utan fick ingå i mottagarsamhället.
Folkförflyttning ja, men inte folkvandring.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 januari 2008, 13:39

Det låter som att bibehållandet av identitet och eget samhälle, är betecknande för en folkvandring. Det betyder i stort sett att endast "erörvrarfolk" kan anse vandra eftersm bara dessa klarar att bilda egna samhällen. Mindre stridbart folk som inte upprätthåller egna gränser med mera vandrar alltså inte utan flyttar.

Har jag fattat rätt?

Således har till exempel inte zigenarna vandrat utan flyttat, liksom judarna.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 27 januari 2008, 15:47

Med en sådan definition är det ytterst tveksamt om det ens har förekommit några germanska folkvandringar under folkvandringstiden. Vi vet inte att det rörde sig om hela folk som vandrade iväg. Det kan ha varit grupper som har beblandat sig med folk på vägen, som har kommit att ingå i det folk som har vandrat iväg. Skulle inte förvåna mig om det fanns ostrogoter med rötterna i Italien, eller visigoter med spanska rötter. Dessutom är det väl knappast någon av dessa grupper som har byggt upp samhällen som har bibehållit sin egen identitet. I den mån de hade samhällen från början, var det väl rätt löst sammanhållna statsbildningar i Nordeuropa med någon slags hednisk religion. Det de byggde upp i södra Europa, var ju oftast kristna samhällen med katolska traditioner.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 januari 2008, 15:48

Varken zigenarna eller judarna har upprättat egna samhällen, men å andra sidan har de bevarat åtskilligt med identitet, språk och kultur under sina resp. diasporor.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 27 januari 2008, 20:25

De allra flesta folkvandringarna torde ha ägt rum under forntiden och handlat om att man jagat slut på byte i ett område och flyttat till ett annat. Rimligen har man i första hand försökt hitta områden som varit mer eller mindre folktomma. Dessa folkvandringar består förstås inte av så många människor i antal personer men måste ändå betecknas som folkvandringar eftersom det handlar om folk som flyttar med hela sin kultur och sitt språk och framförallt, genom ren majoritet, blivit kulturbärande i det nya området.

Folkvandringar under historisk tid är egentligen undantagen och annorlunda så tillvida att de är mycket folkrikare, mycket snabbare och ofta innefattar krigföring mot folk som redan finns i de områden man anländer till. De senaste århundradenas individuella migrationer torde ur historiskt perpektiv vara de extremaste undantagen och kan rimligen inte kallas folkvandringar då det nästan uteslutande rör sig om små minoriteter både som utflyttar och inflyttar.

Andra världskrigets folkomflyttningar kan knappast kallas folkvandring då det rör sig om tyskar som flyttar till redan tyskt område. Det påverkade knappast kulturen nämnvärt. Vad som möjligen med mycket god vilja skulle kunna kallas folkvandring är i så fall förflyttningen av polaker från det forna östra polen till det av ryssland rensade forna östra tyskland, när ryssland genom vitryssland och ukraina expanderade mot väst.

Beträffande östgoterna så kan två saker som tycks skilja dem från andra gotiska folk framhållas. Dels tycks de faktiskt enligt samtida källor blivit mer eller mindre utplånade, man gör en skillnad mellan dessa och tex det nästan samtida krossandet av vandalriket. Dels verkar östgoternas religiösa nit varit större vilket bland annat resulterade att man höll de olika undersåtarna, goter resp italienare, mer åtskiljda. Goterna var ju arianer, vilket de italienska undersåtarna aldrig blev.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 27 januari 2008, 20:36

Olof Trätälja skrev:De senaste århundradenas individuella migrationer torde ur historiskt perpektiv vara de extremaste undantagen och kan rimligen inte kallas folkvandringar då det nästan uteslutande rör sig om små minoriteter både som utflyttar och inflyttar.
Jag håller inte med om den här åtskillnaden. Det ska medges att jag inte har siffror på forntida folkvandringar, som de under folkvandringstiden. Den perioden varade i vart fall under några hundra år. Ser vi till dagens migrationer mellan olika länder, kommer vi nog upp i rätt stora tal om vi summerar ihop migrationer under, säg, hundra år. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om de talen kommer överstiga folkvandringstidens migrationstal. Du talar om små minoriteter som flyttar ut/in. Men vet vi verkligen att det är en skillnad jämfört med de medeltida folkvandringarna?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 27 januari 2008, 20:58

Ulf T skrev:
Olof Trätälja skrev:De senaste århundradenas individuella migrationer torde ur historiskt perpektiv vara de extremaste undantagen och kan rimligen inte kallas folkvandringar då det nästan uteslutande rör sig om små minoriteter både som utflyttar och inflyttar.
Jag håller inte med om den här åtskillnaden. Det ska medges att jag inte har siffror på forntida folkvandringar, som de under folkvandringstiden. Den perioden varade i vart fall under några hundra år. Ser vi till dagens migrationer mellan olika länder, kommer vi nog upp i rätt stora tal om vi summerar ihop migrationer under, säg, hundra år. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om de talen kommer överstiga folkvandringstidens migrationstal. Du talar om små minoriteter som flyttar ut/in. Men vet vi verkligen att det är en skillnad jämfört med de medeltida folkvandringarna?
Nu menar jag inte att skillnaden ligger i totalantalet personer utan i att det inte rör sig om sammanhållna folk, därför kommer den kulturella överföringen aldrig att bli lika stor som vid en vad jag skulle vilja kalla egentlig folkvandring. Ja visst är det skillnad mot de medeltida folkvandringarna som mer eller mindre bestod av krigståg som erövrade nytt land.

Skriv svar